Seat ambieert een sportief imago om jonge klanten te verleiden en de vuurrode Leon FR getuigt van die ambitie. Gelukkig ontbreken spoilers, toeters en bellen, maar de grote luchthappers verraden wel de optie van de Spaanse constructeur. Binnenin zakt men lekker stevig weg in de kuipstoelen. Meteen valt op dat de toerenteller centraal staat opgesteld. Eigenlijk mocht dat van ons bij elke auto het geval zijn, al was het maar omdat een toerenteller ook helpt om zuiniger te rijden.
...

Seat ambieert een sportief imago om jonge klanten te verleiden en de vuurrode Leon FR getuigt van die ambitie. Gelukkig ontbreken spoilers, toeters en bellen, maar de grote luchthappers verraden wel de optie van de Spaanse constructeur. Binnenin zakt men lekker stevig weg in de kuipstoelen. Meteen valt op dat de toerenteller centraal staat opgesteld. Eigenlijk mocht dat van ons bij elke auto het geval zijn, al was het maar omdat een toerenteller ook helpt om zuiniger te rijden. Bij de Leon FR is die centrale toerenteller broodnodig, omdat de motor zo krachtig uit de hoek komt dat ook het schakelen heel snel moet gebeuren en dan is een toerenteller een nuttige hulp. Onder de kap steekt de vertrouwde 2-liter viercilinder met rechtstreekse inspuiting die in zoveel modellen van de Volkswagengroep een plaats heeft gevonden, van de Audi A3 tot de Golf. In ons geval was die gekoppeld aan een DSG gerobotiseerde zesbak en we grijpen meteen de gelegenheid aan om die techniek de hoogte in te schrijven. De schakelsnelheid van zo'n DSG is fenomenaal en absoluut niet bruusk, kortom een plezier om te gebruiken - naar keuze via de pook of met de drukknoppen op het stuur. In de stad zet je het hele systeem rustig in de D-stand. Ook het iets verlaagde onderstel van de FR is meesterlijk efficiënt, al betekent dit meteen ook dat het comfort op oneffen ondergrond kurkdroog is : de tol die men betaalt voor zoveel dynamische efficiëntie. We betalen die graag omdat het weggedrag van deze potente Leon zo veilig is dat de (ervaren) rijder er veel plezier aan beleeft. Al moeten we eerlijk toegeven dat zo'n mooie combinatie een beetje aanzet tot sportief gedrag. We zouden zo'n FR niet graag in handen geven van een nog wat onervaren jonge snaak die zich wil bewijzen. Iets minder enthousiast waren we over de gebruikte materialen, die ogen wat goedkoop en geven een geurtje af als de wagen in de zon geparkeerd staat. Jammer ook dat de leuning van de achterstoelen niet platgelegd kan worden, waardoor een wat efficiënter koffervolume zou ontstaan. Maar voor de rest is de Leon FR een steengoede auto die best de sportieve vergelijking kan doorstaan met de Golf GTI, maar minder klasse bezit en zijn logo een beetje tegen heeft. Wie flink doorduwt blijft rond de 11 liter/100 km hangen, wie het rustiger aandoet, heeft aan 8,5 liter/100 km genoeg. Maar dat kost moeite en zelfbeheersing. Motor : viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1984 cm3, die via een gerobotiseerde DSG zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 200 pk/147 kW bij 5100 toeren/minuut en maximaal koppel van 280 Nm tussen 1800 en 5100 toeren/minuut. Afmetingen : 432,3 cm (l), 176,8 cm (br), 145,8 cm (h) en 257,8 cm (wielbasis). Koffervolume : 341-1166 liter. Verbruik in liter/ 100 kilometer : 11 (stad), 6,2 (stad), 7,9 (mix). CO2-uitstoot : 190 gr/km. Prijs, inclusief btw : 24.290 euro, vermeerderd met 2478 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 343,86 euro. Andere versies : FR 2.0 TDI (24.790 euro).