Sommige dagen zijn net iets opwindender dan andere : Porschedagen zeg maar. Onder de Porsches bekleden de 911 Targa's sinds enkele jaren een heel bijzondere plaats, vanwege hun elegante lichtheid. De nieuwe Targa wordt nog enkel in vierwielaandrijving geproduceerd. Het 4x4-verschijnsel mag dan bij sommigen vieze gedachten oproepen, het kan volstaan met eraan te herinneren dat vierwielaandrijving altijd weer voor extra veiligheid zorgt. Dat het verbruik ook ietsje hoger ligt, klopt. Maar veiligheid heeft nu eenmaal een prijs. Als u dat onthoudt, ben ik al een tevreden mens.
...

Sommige dagen zijn net iets opwindender dan andere : Porschedagen zeg maar. Onder de Porsches bekleden de 911 Targa's sinds enkele jaren een heel bijzondere plaats, vanwege hun elegante lichtheid. De nieuwe Targa wordt nog enkel in vierwielaandrijving geproduceerd. Het 4x4-verschijnsel mag dan bij sommigen vieze gedachten oproepen, het kan volstaan met eraan te herinneren dat vierwielaandrijving altijd weer voor extra veiligheid zorgt. Dat het verbruik ook ietsje hoger ligt, klopt. Maar veiligheid heeft nu eenmaal een prijs. Als u dat onthoudt, ben ik al een tevreden mens. De Targa 4S ontleent zijn koetswerk aan de Carrera 4 en dat betekent dat hij achteraan ook nog eens 44 millimeter breder uitvalt en zo een stuk potenter oogt. Al is ook dat tegenwoordig een lelijk woord bij diezelfde criticasters. De Targa wordt voor het eerst met twee verschillende motoren aangeboden : een 3.6 boxermotor van 325 pk en een 3.8 flat six, die voor nog eens 30 pk extra zorgt, een S meekrijgt achter zijn naam en met ons mee mocht. Met meer dan anderhalve vierkante meter glas en licht boven en achter het hoofd is dat een hemelse ervaring. Het verschuifbare gedeelte van het dak is bijna twee kilo lichter dan voorheen, bestaat uit twee lagen getint glas (tegen de warmte en de uv-stralen) en is standaard voorzien van een zonnescherm, dat samen of apart van het glazen dak bediend kan worden. Ook de achterruit kan net zoals bij de vorige generatie apart worden geopend. Het potentieel wordt dankzij een meervoudige viscolamellenkoppeling voor minimaal vijf procent naar de voorwielen gestuurd, zodat het gevoel van een achterwielaandrijver intact blijft. In kritische situaties kan dat maximaal 40 procent worden. Het gevoel van stabiliteit, zekerheid en kracht dat men in zo'n Targa ervaart, blijft een ongeëvenaarde vorm van plezier dat we iedereen gunnen. Wie daar nog niet genoeg aan heeft, kan als optie voor het Porsche Active Suspension Management kiezen, dat met een druk op de knop de schokdempers stugger en dus sportiever afstelt. Toch waakt het systeem ook over de rijstijl van de chauffeur en past de afstelling desnoods aan. Voor de ultrasportieve rijders is er ook nog het Sports Chrono Pack, dat de diverse functies dynamischer laat werken. Of de optionele keramische remmen die maar half zoveel wegen als de gietijzeren exemplaren, maar voor ultrakorte remafstanden en voor constante prestaties zorgen, waardoor de auto een van de veiligste ter wereld wordt. Motor : zescilinder boxermotor met een slagvolume van 3824 cm3, die via een manuele zesbak permanent de vier wielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 355 pk / 261 kW bij 6600 toeren/minuut en maximaal koppel van 400 Nm bij 4600 toeren/minuut. Afmetingen : 442,7 cm (l), 185,2 cm (br), 130 cm (h) en 235 cm (wielbasis). Koffervolume : 105 liter. Verbruik in liter/100 km : 17,5 (stad), 8,5 (weg), 11,8 (mix). CO2-uitstoot : 285 gr/km. Prijs, inclusief btw : 107.569 euro, vermeerderd met 4957 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 1476,16 euro. Andere versies : Targa 4 (96.800 euro). Door Pierre Darge