Vandaag rijdt Porsche zijn Targa voor en dat blijkt altijd een evenement. Bij de voorstelling van de eerste Targa in 1965 sprak ontwerper Ferry Porsche over een volledig nieuwe auto: geen coupé, maar ook geen cabrio. Nuchtere lieden merkten meteen op dat het gewoon om een 911 met een afneembaar dak ging. Toch bleek er belangstelling voor te bestaan en van de vorige 911-generatie werd iets meer dan tien procent in Targa-versie verkocht. Nu was de vorige Targa ook veruit de mooiste ooit - al had het afneembare dak intussen plaatsgemaakt voor een glazen schuifdak, waardoor de wagen zijn elegante profiel behield. Bij eerdere generaties stoorden velen zich aan de stijlbreuk in het dak.
...

Vandaag rijdt Porsche zijn Targa voor en dat blijkt altijd een evenement. Bij de voorstelling van de eerste Targa in 1965 sprak ontwerper Ferry Porsche over een volledig nieuwe auto: geen coupé, maar ook geen cabrio. Nuchtere lieden merkten meteen op dat het gewoon om een 911 met een afneembaar dak ging. Toch bleek er belangstelling voor te bestaan en van de vorige 911-generatie werd iets meer dan tien procent in Targa-versie verkocht. Nu was de vorige Targa ook veruit de mooiste ooit - al had het afneembare dak intussen plaatsgemaakt voor een glazen schuifdak, waardoor de wagen zijn elegante profiel behield. Bij eerdere generaties stoorden velen zich aan de stijlbreuk in het dak. De nieuwe Targa oogt even mooi als zijn voorganger en heeft een glazen dak dat doorloopt in de achterruit, waardoor een glasoppervlak van anderhalve vierkante meter ontstaat. Nieuw is dat de achterruit openklapt, volgens de ontwerpers om het laden van bagage te vergemakkelijken. We vermoeden dat die mensen niet zelf met hun koffers zeulen, want eenvoudig is het inladen niet. Criticasters vinden het Targa-concept overgewaardeerd, noemen het model een Carrera met glazen schuifdak. Helemaal ongelijk hebben ze niet, maar ze vergeten dat ook het profiel wat gewijzigd is, de daklijn iets lager ligt en het geheel een veel lichter aanblik biedt. De aanpassingen die nodig waren voor de dakmodule zorgden voor 70 kg extragewicht, de achtersteven wijzigde lichtjes en de koffer oogt iets groter. Maar het belangrijkste is de luchtige sfeer waarin het interieur baadt, en wie van de vrijheid houdt die het open rijden oproept, grijpt om de haverklap naar de knop die het mechanisme in werking zet. Om vervolgens vast te stellen dat het uitzicht naar achteren door het opengeschoven dak enigszins belemmerd wordt. Nu is het achteromkijken nooit de favoriete bezigheid van de Porsche-rijder geweest. Die koopt een schitterend stuk mechaniek, dat 320 pk op de achterwielen overzet en waar nodig voor een forse duw in de rug zorgt. Gekoppeld aan een onberispelijke stabiliteit en een opmerkelijke wegligging is de Targa een echte drivers car. Slecht geïnformeerde, maar goed bedoelende veiligheidsapostels huiveren bij de capaciteiten van de Targa, maar vergeten dat de wagen ook een uitzonderlijk veiligheidsarsenaal meekreeg. Naast de snelle reactie op het gaspedaal in een breed toerental, beschikt de Porsche over uitzonderlijk krachtige remmen, ABS, en het Posip-systeem dat de energie bij zijdelingse impact afleidt naar de B-stijlen. Toch blijft zijn belangrijkste kwaliteit de manier waarop de wagen de hem opgedragen bevelen uitvoert: een Porsche stuurt preciezer, remt korter, reageert alerter en trekt beter op dan het overgrote deel van de auto's. Nog minder bekend is dat de Porsche ondanks zijn indrukwekkende potentieel uitstekend scoort aan het emissiemeettoestel. Dat is grotendeels te danken aan de Variocam-techniek die de variabele inlaatnokkenasverstelling combineert met een variabele klepliftregeling aan de inlaatzijde. Het resultaat is een beter rendement, ongeacht het toerental, een lager verbruik en uitstekende uitstootwaarden. Zelfs een rit met open dak voltrekt zich in een sfeer van relatieve stilte, al blijft het door de rijders zozeer geapprecieerde Porsche-geluid aanwezig. Samengevat wensen we iedereen vroeg of laat een Porsche-ervaring, maar de kansen blijven gering: vorig jaar werden 54.586 Porsches gebouwd, waarvan 27.865 van het 911-type. Statistieken leren ons bovendien dat de gemiddelde koper 46 jaar is, twee kinderen heeft, drie auto's en jaarlijks om en bij de 500.000 DM (ruim 10 miljoen fr.) verdient. Toch zijn er ook Porsche-rijders met een relatief bescheiden inkomen, die aan goed onderhouden tweedehandsexemplaren jarenlang plezier beleven. Verkopen ze hun auto, dan merken ze dat de tijd nauwelijks vat heeft gehad op de waarde ervan.PORSCHE 911 TARGAMOTOR:achterin gemonteerde zesclinder boxermotor met een slagvolume van 3596 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de achterwielen aandrijft.POTENTIEEL:maximaal vermogen van 320 pk/235 kW bij 6800 toeren/minuut en max. koppel van 370 Nm bij 4250 toeren/minuut.AFMETINGEN:443 cm (l), 177 cm (br), 130,5 cm (h), 235 cm (wielbasis).KOFFERVOLUME:320 liter.VERBRUIK IN LITER PER 100 KM:16,1 (stad), 8,1 (weg), 11,1 (mix).CO2-UITSTOOT:269 gr/km.PRIJS,INCLUSIEF BTW:3.421.671 fr./ 84.821 euro, vermeerderd met 200.000 fr./ 4957,87 euro BIV.JAARLIJKSE AUTOBELASTING:37.950 fr./ 940,76 euro.ANDERE VERSIE:Tiptronic (+ 123.928 fr./ 3072 euro)PIERRE DARGE