WAITS

Alleen al de hoesfoto van “Step right up” (* * * * Caroline) verleent dit projekt geloofwaardigheid : het legendarische Tropicana Motel, ooit de thuishaven van bohémien Tom Waits, waar wij nog in zijn kamer hebben geslapen gelukkig was hij er toen niet. Terzake : dit is zonder diskussie een van de betere tribute-cd’s van de voorbije jaren. Een merkwaardige kollektie bands en solo-acts covert een song van Waits en voegt daar iets aan toe. Pete Shelley maakt bijvoorbeeld een punkversie van “Better off without a wife” en Magnapop experimenteert naar hartelust op “Christmas card from a hooker in Minneapolis”. Maar ook de anderen verdienen wierook : Drugstore, Tindersticks, The Wedding Present, Violent Femmes, Alex Chilton, Archers of Loaf, These Immortal Souls (knap “You can’t unring a bell”), Jeffrey Lee Pierce, Dave Alvin, Pale Saints (vertederend “Jersey girl”), Frente ! en de twee ‘gouden oudjes’, 10.000 Maniacs (uit ’92, dus nog met Natalie Merchant) en wijlen Tim Buckley, een van de eersten om Waits’ talent te onderkennen.

BELGIE (1)

Dat Metal Molly alles in zich heeft om door te stoten naar de binnenlandse rocktop, is een feit. Hen nu al in één adem noemen met dEUS of Moondog Jr is evenwel zeer overdreven. Dit trio opereert in het vierkantje Buffalo Tom – Feelies – Nemo – Talking Heads, maar is nog onrijp. Met name het niveau van de songs an sich kan nog fors omhoog : op “Surgery for Zebra” (* * Brinkman) staan bijvoorbeeld te veel doorslagjes. Grote Belofte.

Projekten als de verzamelaar “First metal fun race” (Donor) en “Wonder” (Donor) van de groep After All zetten de klok jaren terug en geven een op zich respektabel genre als metal z’n barslechte reputatie terug. De eerste is samengesteld op basis van demo’s, die naar het Studio Brussel-programma Metalopolis werden gestuurd ; de tweede is een door Dee J. (ex-La Muerte) geproduceerd seventies powerrock-probeersel. Zielig. Een simpele waarschuwing voor de konsument : als er Donor op staat het ellendigste label in België anno nu , loop er dan met een grote boog omheen.

Ook de tweede 4-tracker van Mad Dog Loose, “Devil Waltz” (* * * * Bang !), bevalt ons zeer. In een produktie van Ian Caple (zie ook Tindersticks) komt de band rond Alain Allaeys ondanks personeelswissels nog altijd in de sferen van dEUS en co (de diktie, de viool, het lo fi-gevoel), maar dat kan nauwelijks een bezwaar heten. Wij blijven reikhalzend uitkijken naar hun debuut-cd in een produktie van Peter Vermeersch en Pierre Vervloesem (voorzien voor februari ’96).

BELGIE (2)

België populair. Op “Helmut Lotti Goes Classic” (* * BMG) maakt de zanger niets duidelijk dat wij al niet langer wisten : hij is een van de knapste Belgische stemmen van zijn generatie. Op de 18 tracks van deze live-cd (op de videoband staan nog enkele extraatjes) ontpopt hij zich tot de plaatselijke Mario Lanza.

Dat Sofie een van de knapste Belgische stemmen van haar generatie is, mag ook al als geweten worden beschouwd. “Love loops” (* * * CNR) beklemtoont vooral haar dance-kant met prettig in het gehoor liggende radio-vriendelijke muziekjes waarbij het Dianne Warren-stuk “Motown Music” en het duet met Bobby Womack (“I wanna know whatlove is”) het meest opvallen.

Dat Philippe Robrecht een van de knapste nieuwkomers van zijn generatie is… enzovoort. “Vertrouwen” (* * Zaika) maakt duidelijk waarom : teksten en melodieën die ver boven het Vlaamse schlagergemiddelde uitkomen en die illustreren dat de man intelligent is èn voorzien van smaak.

Sinds Micha met een Ier aanpapt, is het al Iers wat de klok slaat ten huize Marah. Op het Engelstalige “No way back” (- CNR) kan ze vokaal nog de illuzie van Eire oproepen, maar qua arrangementen en instrumentaal valt het opus genadeloos door de mand : dit zijn Vlamingen die pretenderen Iers te zijn. Helaas doen ze dat hoorbaar.

EN DAN OOK

– Stef Bos : “Schaduw in de nacht” (* * * CNR). Veruit Bos’ meest konsistente en homogeenste cd, waarop hij een waaier van klanken (van een Spaanse gitaar tot een Zuidafrikaans gospelkoor over een oervlaamse akkordeon) oproept, maar vooral tekstueel steeds simpeler en dus veelzeggender wordt (al gaat hij hier en daar nog wel eens de bocht uit met té vergezochte beelden en woordspelletjes).

– Bram Vermeulen : “Tijd” (* * * Virgin). Verrassend sterke ‘alternatieve’ verzamelaar van Vermeulens vroegere werk. Alternatief omdat de band rond Vermeulen dit werk tijdens hele losse, bijna spontane sessies opnieuw heeft ingespeeld en tot zijn essentie teruggebracht : dit zijn hele knappe songs. Snelle beslissers krijgen er een limited edition bonus-cd’tje bij.

JACKY HUYS

Wijlen het Tropicana Motel, ooit Tom Waits’ toevluchtsoord.

DE AFREKENING

1. (1)

Diane Therapy ?

2. (2)

Bullet with butterfly wings Smashing Pumpkins

3. (5)

Lightning crashes Live

4. (6)

Wonderwall Oasis

5. (4)

TV Song Moondog Jr

6. (11)

Pop Sloy

7. (26)

Tangerine Buffalo Tom

8. (3)

Orange Metal Molly

9. (8)

Not an addict K’s Choice

10. (9)

Lump Presidents of the United States

11. (27)

Run with the torch Channel Zero

12. (20)

Queer Garbage

13. (10)

Cry love John Hiatt

14. (14)

Where the wild roses grow Nick Cave & Kylie Minogue

15. (23)

Send his love to me PJ Harvey

16. (15)

Diamond sea Sonic Youth

17. (7)

My friends Red Hot Chili Peppers

18. (18)

Charity Skunk Anansie

19. (-)

It’s oh so quiet Björk

20. (13)

Throw your set in the air Cypress Hill

21. (17)

Lowdown Electrafixion

22. (21)

Tipp City The Amps

23. (19)

Violet Hole

24. (16)

Sky is blue Sands

25. (22)

You oughta know Alanis Morissette

26. (-)

Mr Freeze K’s Choice

27. (-)

Kiss and tell G. Love & Special Sauce

28. (12)

Countryhouse Blur

29. (-)

Hand in my pocket Alanis Morissette

30. (24)

Maybe an angel Heather Nova

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content