EREBELG BRENDAN CROKER

De lokatie : de sjieke bar van het even sjieke Sheraton Hotel in Brussel. Het gespreksonderwerp : hoeveel varkens je moet ruilen voor een traktor. De prater : Brendan Croker. Extreem karakteristiek voor hem. Hij spendeert overigens meer tijd in BelgiĆ«/met Belgen dan aan zijn thuisfront : “Ik moet af en toe komen checken of jullie nog op het rechte pad wandelen, ” zegt hij. “Of : ik kom hier zo vaak om mijn mentale gezondheid te houden. Kijk zelf maar welke uitleg je passend vindt. Weet je dat de Engelse pers BelgiĆ« pas ontdekt heeft ? Althans : dat je hier een leuke tijd kan hebben ? Nee, serieus : de standaard van musicianship Ć©n het gevoel voor ironie hier zijn biezonder lovenswaardig. ” Croker is afkomstig uit Leeds, het zogenaamde onderontwikkelde noorden. “Verhuizen naar Londen ? Als er iets nieuws gebeurt in de muziek, dan vindt het bijna altijd buiten Londen plaats, waarna het door de hoofdstad wordt opgeslokt en degenereert. Londense platen klinken altijd oppervlakkiger, minder echt. “

Het aantal bands waarin Croker vertoefd heeft, is nauwelijks nog bij te houden. Er waren bijvoorbeeld de 5 O’Clock Shadows : “Op een gegeven moment leek het alsof ik de leider was en dat ik anderen direktieven zou moeten geven. Dus heb ik gezegd : nooit. ” Dan waren er de Notting Hillbillies (met Dire Straits’ Mark Knopfler onder meer) : “Die band heeft net lang genoeg geduurd : een vakantie van een maand was het. We hadden aanbiedingen van over heel de wereld, tot AustraliĆ« toe. En toen hebben we gezegd : als we hiermee verder gaan, zijn we minstens een jaar bezig. Dus hebben we er meteen een streep onder getrokken. ” Er waren ook de Serious Offenders (z’n Belgische neefjes) : “Wigbert moest zijn eigen plaat maken, een van ons zou vader worden, dus zeiden we : we gaan door tot die datum, we geven een gigantische slotparty en finito. We waren konstant bezig met mekaar een poot uit te draaien en ik kan me geen enkele diskussie herinneren. Maar waarom zou je een leuk moment nodeloos rekken ? We hadden het gevoel : we hebben een verdomd prachtige tijd gehad, maar nu is het tijd om ons eigen leven te gaan leiden. “

Over zijn nieuwe, “Redneck state of the art”, heeft Croker weinig te vertellen : “Het is een plaat als alle andere. Ik ga de studio in en ik heb maar Ć©Ć©n motto : geef de songs ruimte om te groeien en ze zullen dat ook doen. En de redneck uit de titel ? Dat zijn we toch : we zijn zo ongeveer het meest un-coole dat je ooit zal ontmoeten in de muziek. En waarom zouden we ons anders voordoen dan we zijn ? Voor een platenkontrakt ? Ben je gek ? Erkenning ? Ik ben verdomd blij dat ik leef. Een ego ? Natuurlijk heb ik een ego ? Zal ik het je eens laten zien ? HĆ©, loop niet weg, ik heb het gisteravond nog gewassen. “

“Redneck state of the art” van Brendan Croker is verschenen bij CNR. Croker koncerteert op dinsdag 15 augustus in Leuven (De Layensplein). Op dezelfde affiche van Marktrock (13 tot 15/8) staan verder onder andere Richard Thompson, Status Quo, Paul Weller, Thrum, M People en Big Country.

tel. (016) 29.08.23.

EN DAN OOK

– Cobraz : “Sato Bar” (* * * Van). Interessant, maar niet makkelijk vanwege veelgelaagd werkstukje van een Nederlands bandje in een produktie van Jean-Marie Aerts. Minpuntjes zijn evenwel de kontributie van Aerts (die op de een of andere manier nauwelijks met zijn tijd lijkt mee te gaan hoogst verbazend eigenlijk wat leidt tot een gedateerde sound) en de vocals van Mark Ritsema (een ietwat hardere Kid Coco). Aan de pluskant staan dan weer de complexe, niet voor de hand liggende strukturen, de variatie en de knappe ballads, waarvan met name de meer dan acht minuten durende uitsmijter “Calypso” hoge toppen scheert. Cobraz is op 13/8 te zien tijdens de Lokerse Feesten.

– Supergroove : “Traction” (* * BMG). Nieuwzeelanders die een ratjetoe maken vanBeastie Boys, Peppers, Rage, en vul de resterende crossover-jongens en -meisjes zelf maar in. Supergroove speelt op 14/8 tijdens Marktrock Leuven.

– Various : “Clueless-Original Soundrack” (* * * Capitol). Goeie klankband samengesteld door de vrouw die ook “Pulp Fiction” gekompileerd heeft bij een typisch Hollywoodiaanse tienerfilm. Exclusief nieuw werk van The Muffs (een remake van Kim Wildes “Kids in America”), Cracker (remake van “Shake some action” van de Flamin’ Groovies), World Party (Mott the Hooples “All the young dudes”), Coolio en de schattige Jill Sobule. En verder moeilijk vindbare tracks van Counting Crows (een B-kantje), Radiohead (de akoestische versie van “Fake plastic trees”) en Beastie Boys, aangevuld met Luscious Jackson, Lightning Seeds, Smoking Popes (de Amerikaanse Smiths met de picobello single “Need you around”), Mighty Mighty Bosstones, Supergrass en Velocity Girl.

JACKY HUYS

Croker : kwasi ego-loos.

STUDIO BRUSSEL. DE AFREKENING

1. (1) Help Channel Zero

2. (2) Stories Therapy ?

3. (19) Violet Hole

4. (6) Fake plastic trees Radiohead

5. (4) Downtown Neil Young

6. (3) Gotta get away Offspring

7. (5) Summer Buffalo Tom

8. (15) Do what I say Clawfinger

9. (9) Common people Pulp

10. (10) Leave home Chemical Brothers

11. (13) This is a call Foo Fighters

12. (7) Immortality Pearl Jam

13. (8) Misery Soul Asylum

14. (14) C’mon Billy PJ Harvey

15. (-) Not an addict K’s Choice

16. (11) Everything Zen Bush

17. (-) Tongue R.E.M.

18. (12) Buddy Holly Weezer

19. (21) Honey white Morphine

20. (17) Who’s the criminal Ashbury Faith

21. (24) Evidence Faith No More

22. (30) Over there House of Pain

23. (20) Hold me, thrill me, kiss me, kill me U2

24. (18) Black steel Tricky

25. (-) Isobel Bjƶrk

26. (16) Bad time Jayhawks

27. (25) Naked Reef

28. (26) Off the hook Dildo Warheads

29. (22) I hate rock’n’roll Jesus and Mary Chain

30. (23) Alright Supergrass (30/07/95)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content