CANADA

Canada heeft een rijke traditie qua vrouwelijke singersongwriters, annex chanteuses, die uiteraard allemaal kunnen profiteren van de voortrekkersfunktie die Joni Mitchell ooit gehad heeft. Ook met haar derde of vierde, naargelang de telling cd, “Fumbling Towards Ecstasy” (* * * Arista) gaat Sarah McLachlan weer even sober als aangrijpend te keer met een spaarzaam georkestreerde kollektie songs over seksuele obsessie, sterven aan aids of medemenselijkheid. Deze cd was al eens uit in import, maar is nu ook in Europese versie op de markt gegooid met als extra track “Blue”, een cover van hoe kan het anders een Joni Mitchell-klassieker.

Merkwaardig dicht, zowel qua sfeer als qua tematische benadering, ligt Jann Arden. Over haar voorganger waren wij al zeer te spreken, “Living under june” (* * * A&M) bevat nog betere songs, die nog mooier gearrangeerd zijn. Als bonusje is er de aanwezigheid van Jackson Browne, een kwaliteitslabel dat kan tellen.

BELGIE

Nederlandstalig BelgiĆ«. Johan Verminnen heeft zijn jubileumtoernee voor het nageslacht bewaard op “Alles leeft” (* * * BMG), een mooie dubbelaar waarop oud werk een nieuw jasje krijgt en nieuw werk bijwijlen de allure van de oude klassiekers heeft. Smaak-, sfeer- en kwaliteitsvol.

Ver van alle drukte heeft Leen Persijn, bijna in eigen beheer, nog eens een cd gemaakt, “Breekbaar van binnen” (* * Witlof Music Records), waarop ze op basis van teksten van onder andere Fred Brouwers en Bram Vermeulen een nagenoeg overleden genre Vlaams chanson nog even tot leven wekt. Het tweede deel van de cd (met het mooie “Vrouw van Ushuaia”) wijst de richting aan waarin ze zou moeten evolueren.

Kadans is een groep die werkt rond kinderen en mentaal gehandicapte jongeren. “Kriebels” (* * Inside) is daar de neerslag van : een weliswaar behoorlijk oubollige, maar desalniettemin sympatieke cd met “buitengewone liedjes voor kinderen en andere grote kleine mensen”.

Ann Christy is kwasi definitief gekompileerd op de dubbelaar “… maar ik ben Ann” (* * * BMG), waarop zevenenveertig tracks staan die een perfekt beeld geven van haar bestaan : het betere Nederlandstalige lied, de hits, de Franstalige probeersels, de disko- en andere kniebuigingen naar de commercie, de gospeliaanse momenten, de smaakvolle Engelstalige tracks. Het begeleidend boekje is niet onaardig, maar wanneer zullen de platenfirma’s eens snappen dat je net zo goed een diskografie kan maken, waarop bijvoorbeeld de data vermeld worden, en een uitleg over “Dag vreemde man” en waarom het hier alleen in live-uitvoering op staat. Van die dingen.

De Schedelgeboorten is een Gents ensemble dat debuteert met “Strofisch-gevarieerd” (* * De Schaar). Twee gitaristen, zes stemmen, zeventien songs die het midden houden tussen Kamagurka, Raymond en Kommilfoo, maar waarvan de teksten nog net niet spits, cassant of absurd genoeg zijn. Desondanks : beloftevol.

Ook debuterend is De Verwondering, drie mannen en drie vrouwen die mekaar gevonden hebben aan de Studio Teirlinck. Op “De Verwondering” (* * HKM) laten zij hun brede kunnen zien : a capella, Manhattan Transfer-knipogen, Mistero Buffo, dierenimitaties, parodieĆ«n (Willem Vermandere wordt briljant door het slijk getrokken), bizarre teksten, soms pakkend, dan weer iets te schools en groen, maar ook in dit geval dient de omschrijving “te volgen” bovengehaald.

Engelstalig BelgiĆ«. Hoodoo Club is een Zutendaals kwartet dat de wijsheid heeft gehad (of was het de ekonomische limieten ?) om “Jugstories” (* * Gumbo) tot een 5-track mini-cd te beperken. Wij vragen ons altijd af wat Belgische groepen denken te bereiken als ze proberen buitenlandse voorbeelden na te spelen. Denken ze bĆ©ter te kunnen doen dan de originals ? Denken ze dat het buitenland op Belgische versies van originals zit te wachten ? In casu Hoodoo Club (nochtans ietsje beter dan modale Belgen) : denken zij dat iemand die Nick Cave bewondert ook een cd van z’n Zutendaalse epigonen zal kopen ? Dezelfde vragen, zij het met andere eigennamen, kunnen ook gesteld worden in verband met Stuffed Babies on Wheels en “Booster Ignition” (- Vision), een stap vooruit in vergelijking met voorgaand werk, maar zowel de puberale referenties naar seks en aanverwanten als de muzikale imitaties zijn redelijk overbodig. Live kan deze band zalen doen ontploffen, beweren sommigen. Misschien kan deze groep z’n bestaan tot live-optredens beperken en studio’s aan talenten overlaten.

Een soundtrack : de somber-dreigende muziek van Walter Hus voor “Suite 16” (* * BMG), uitgevoerd door het Danel String Quartet en aangevuld met tracks van Ashbury Faith (kunnen beter), Arno & the Subrovnicks (goed, vanzelfsprekend) en Dani Klein (zwak als je het naast Ć©chte torch singers legt).

KORT

– Bob Dylan : “Greatest Hits Volume 3” (* * Columbia). Zelden een idiotere titel gezien dan deze omdat Ome Bob al in eeuwen geen hits meer heeft gehad, laat staan “greatest”, en omdat de idee alleen al van kriskras enkele tracks los te weken uit opussen die als geheel zijn bedoeld zeker bij Dylan enkel tot een farce kan leiden. Om hier helemaal krols bij te worden, heeft de platenfirma er ook nog eens Ć©Ć©n onuitgegeven track bijgevoegd, de Daniel Lanois-produktie “Dignity”. Afzetterij, ja !

– John Hiatt : “Comes alive at Budokan” (* * A&M). Hoe het komt, weten wij dus ook niet, maar op papier had dit spetters moeten geven vanwege de certitude dat John Hiatt live altijd nog een trapje hoger staat dan John Hiatt studio. Edoch : wij missen verrassing, warmte, op het verkeerde been staan op deze cd die de neerslag is van een serie Amerikaanse koncerten. Hebben wij Hiatt al tĆ© vaak gezien ?

– Various : “De Afrekening 8” (* * * Columbia). And the beat goes on : de jubileumeditie komt in zicht. Topmomenten op deel 8 : dEUS, Magnapop, Jesus and Mary Chain, Levellers, John Hiatt, Oasis, Collective Soul, New Fads, Beck, Sugar, Evil Superstars, Dinosaur Jr en Live.

– Various : “The Unplugged Collection” (* * * Warner Bros). MTV heeft nu ook een kollektie uitgebracht met vier eerder verschenen tracks uit een van hun unplugged-sessies en twaalf performances die nooit eerder het daglicht zagen. Pluspunt : zelfs minus habensen als Lenny Kravitz blijken pruimbaar te zijn. Het menu : Stevie Ray Vaughan, Eric Clapton, Soul Asylum, kd lang, Paul Simon, Neil Young, Rod Stewart, John Mellencamp, Paul McCartney, Elton John, Elvis Costello, Don Henley, Annie Lennox, 10.000 Maniacs en R.E.M.

KONCERTEN

Painting Over Picasso (13/1 Germinal Herk De Stad), Asian Dub Foundation (14/1 Democrazy Gent, 15/1 Pacific Antwerpen), Hardcore Special : Sick of it All, Strife (14/1 VK Brussel), Tarika (15/1 Vooruit Gent).

JACKY HUYS

DE “DANSTAPES” VAN X-LEGGED SALLY

Peter Vermeersch klinkt verbaasd als ik hem vraag of X-Legged Sally niet te veel werk uitbrengt, “Eggs and ashes” de tweede cd binnen een klein jaar zijnde. “Maar ’t zijn toch allemaal goeie dingen, ” lacht hij dan, “en uiteindelijk is “Eggs and ashes” eigenlijk maar een verzameling oude tapes die we voor dansvoorstellingen van Wim Vandekeybus hebben gemaakt, waarvan ik er een paar hermixt heb. Ik had liever Ć lles nog eens onder handen genomen, maar het kon er niet af. “

De wisselwerking tussen de koreograaf en de groep is voorbeeldig. “Wim komt soms naar een koncert van ons kijken, ” zegt Vermeersch, “en dan hoort hij iets wat hem aanstaat en dat hij zou kunnen gebruiken. Dan beginnen we daarmee te werken en verbouwen we het nummer bijna naar zijn wensen. Het kan ook dat hij ons komt vertellen waar hij aan denkt en dat hij nog geen muziek heeft. Dan proberen we ons daar iets bij voor te stellen, doen we enkele voorstellen en daar pikt hij iets uit. Dan maken we een maquette en beginnen de repetities. Een heel nauwe samenwerking. Kijk, op zich interesseert het me niet om muziek te schrijven voor koreografieĆ«n. Het boeit me wel om met sommige mensen te werken voor wie ik verwondering en bewondering heb. “

Vandekeybus is Ć©Ć©n van die mensen. “Wat ik vooral aan hem apprecieer, ” zegt Vermeersch, “is zijn onbevangen energie. Hij werkt vrij rechtstreeks : wat in zijn hoofd zit, moet er maar uitkomen, die mentaliteit. Het interesseert hem ook niet om met beeldschone en perfekt geschoolde dansers te werken, maar wel hoe je sfeer kan neerzetten. Zijn laatste voorstelling wou de sfeer van een droom, een nachtmerrie eigenlijk, neerzetten en als musicus ben je dan uiteraard zeer geĆÆntrigeerd om daaraan mee te werken. Verbeeldingskracht is hier het sleutelwoord, denk ik. “

Het openingsnummer, “Lulu”, wordt gezongen door Mauro Pawlowski van de Belgische revelatie Evil Superstars. “De wereld is klein, ” zegt Vermeersch, “ik was zeer onder de indruk van hun cd en ik ben eens naar Ć©Ć©n van hun koncerten gaan kijken. Achteraf raakten we aan de praat en bleek Mauro een fan te zijn van X-Legged Sally. Een week later moesten wij de studio in om “Lulu” op te nemen en we zochten nog een zanger in de dansvoorstelling wordt die partij live gezongen. Mauro heeft ook een balorkest-verleden, dus was hij de aangewezen keuze. “

Het lijkt overigens of de puzzel perfekt in elkaar past : X-Legged Sally en Evil Superstars, Vervloesem en Vermeersch als producers van dEUS ook : “Wat is het aandeel van een producer in hun sukses ? Moeilijk te zeggen : een schimmenrijk is het meestal. Belangrijk Ć©n onbelangrijk. Je probeert het geweld een beetje in de hand te houden. Geen haar op mijn hoofd dacht er toen aan dat het in deze mate zou losbarsten voor dEUS. Op het moment zelf vonden wij het een net-komfortabele-low-budget-produktie. Het leuke is wel dat er het voorbije jaar allerlei bruggen zijn geslagen. Men zegt wel eens dat X-Legged Sally een vreemde eend in de bijt is en op de duur word je zo’n marginale cult-figuur, terwijl dat me eigenlijk niet interesseert. Dat er nu enkele groepen die de media halen in onze hoek zitten samen met talloze kollega’s die nooit de mainstream halen maakt het er alleen maar gezelliger op. “

“Eggs and ashes” van X-Legged Sally is verschenen bij Sub Rosa.

X-Legged Sally : aansluiting gevonden.

STUDIO BRUSSEL. DE AFREKENING

1. (1) Zombie Cranberries

2. (3) About a girl Nirvana

3. (2) Self esteem Offspring

4. (5) Bang and blame R.E.M.

5. (4) Spin the black circle Pearl Jam

6. (13) Ode to my family Cranberries

7. (9) Superstar Sonic Youth

8. (6) I alone Live

9. (11) A eux je montre mon derriĆØre Arno & the Subrovnicks

10. (7) Basket case Green Day

11. (10) Morregen Belgian Asociality

12. (12) Elke vierkante centimeter De Lama’s

13. (15) Sure shot Beastie Boys

14. (8) Dikke Lu Clement Peerens Explosition

15. (14) Change your mind Neil Young

16. (19) Love spreads Stone Roses

17. (26) Bright yellow gun Throwing Muses

18. (20) Come out and play Offspring

19. (16) Seether Veruca Salt

20. (18) Scared Dildo Warheads

21. (23) Haunted soul Sweater

22. (21) Walk this world Heather Nova

23. (17) Girl you’ll be a woman soon Urge Overkill

24. (24) Zephyr Electrafiction

25. (24) No Fronts Dog Eat Dog

26. (28) It ain’t a crime House of Pain

27. (-) Backwater Meat Puppets

28. (22) Isolation Therapy ?

29. (-) Of course you can Spearhead

30. (25) Born dead Boyd Count

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content