Over drie weken begint in Brussel de tiende editie van het Theaterfestival. Het is een unieke gelegenheid om binnen een kort tijdsbestek enkele voorstellingen te zien of terug te zien die tijdens het voorbije seizoen om de een of andere reden opvielen.

Welke voorstellingen geselecteerd worden voor dit Theaterfestival wordt bepaald door een jury van Vlaamse en Nederlandse theatercritici. Die bestond het voorbije seizoen uit Johan Thielemans (free-lance publicist), Jan Paul Bresser (Elsevier), Luk Van den Dries (Etcetera), Ronald Ockhuysen (de Volkskrant) Geert Sels (De Morgen), Maartje Somers (Het Parool), Geert Van der Speeten (De Standaard), Ton Verbeeten (De Gelderlander) en Peter Zonderland (Kunst & Educatie). Deze ene dame en acht heren selecteerden tien voorstellingen. Wie uiteindelijk de Grote Theaterfestivalprijs (50.000 gulden !) krijgt, wordt echter beslist door een erejury. Die bestaat uit drie Nederlanders, nl. Michaël Zeeman, Joyce Roodnat en Mark Moorman, oftewel de ?chefs kunsten? van de Volkkrant, het NRC Handelsblad en Het Parool.

Helaas is het tiende Theaterfestival een wat geamputeerde editie. In Vlaanderen zullen slechts zes en in Nederland zeven van de tien geselecteerde producties opnieuw worden opgevoerd. De drie voorstellingen die niet hernomen worden, zijn ?De Val van Mussolini?, een muziektheaterproductie van Hollandia en Toneelgroep Amsterdam, ?Drie Zusters? van De Trust en ?Mystiek Lichaam? van het Nationale Toneel. Dat deze laatste productie niet meer zal te zien zijn, valt erg te betreuren, want de toneelversie die regisseur Johan Doesburg en actrice Ariane Schluter maakten van de gelijkamige roman van Frans Kellendonk, behoort tot het beste dat ooit in onze contreien te zien was. Bij wijze van troost en geheime tip wijzen we graag naar de komende activiteiten van Johan Doesburg. In oktober maakt hij een productie met teksten van Céline, vertolkt door de briljante acteur Hans Dagelet. In december is bij het Nationale Toneel in Den Haag zijn regie van ?Massage? te zien, een omstreden stuk van Steven Berkoff. Extra in de gaten te houden omdat in de rolbezetting toppers zitten als Jack Wouterse en Ariane Schluter. In maart volgend jaar regisseert Doesburg bij het Nationale Toneel Shakespeare’s ?Titus Andronicus?. Daarin speelt ook de onvolprezen Vlaming Rik van Uffelen een hoofdrol.

Maar dat is dus toekomstmuziek. Terug naar het Theaterfestival en naar de producties die wèl te zien zijn. Het Zuidelijk Toneel is twee keer van de partij en volkomen terecht, want zowel ?Caligula? van Albert Camus als ?Maat voor Maat? van Shakespeare zijn producties die bewijzen dat je met een intelligente regie en sterke acteurs nog altijd meeslepend en indringend grote-zalen-toneel kunt maken. Ivo van Hove’s regie van ?Caligula? is te zien op 29 en 30 augustus in het Lunatheater. In hetzelfde theater is op 6 en 7 september ?Maat voor Maat? te zien, in een regie van Pierre Audi. De andere geselecteerde producties zijn veeleer voorstellingen die gemaakt zijn voor en beter tot hun recht komen in intimistische vlakke-vloer-zalen. Zo is er ?Uit Liefde voor Marie Salat? van Régine Deforges, het regiedebuut van acteur Warre Borgmans, waarin Karen Vanparys en Monika Dumon op een subtiele manier de intieme liefdesgevoelens vertolken van twee stiekem verliefde vrouwen in de jaren dertig. Te zien op 30 en 31 augustus in de Kaaitheaterstudio’s. ?De Wijze van Zaal 7? is een filosofische monoloog die Amsterdammer Hans Aarsman schreef voor Antwerpenaar Dirk Roofthooft. Op 3 en 4 september te beluisteren en te bekijken in het Lunatheater. ?Heartbreak House? van Toneelgroep Stan en ?De Bezetenen? van De Roovers zijn twee zeer vergelijkbare producties van acteurscollectieven, die met een ironische speelstijl helderheid trachten te brengen in toneeldrama’s over complexe vraagstukken rond machteloosheid en sociale verandering. ?Heartbreak House? van George Bernard Shaw is te zien op 31 augustus en 1 september in het Lunatheater, en ?De Bezeten? van Albert Camus op 2 en 3 september in de Kaaitheaterstudio’s. Het zijn twee zeer genietbare voorstellingen. De laatste geselecteerde productie van het Theaterfestival is ?Barnes’s Beurtzang?. Deze bijzonder hermetische coproductie van Toneelgroep Amsterdam en de Blauwe Maandag Compagnie met een onthutsend sterke Els Dottermans in de hoofdrol is niet meer te zien in Vlaanderen, maar het Theaterfestival organiseert wel een busreis voor wie de opvoering op 7 september in het Amsterdamse Transformatorhuis wil bijwonen.

EDWARD VAN HEER

Steven van Watermeulen is zowel te zien in Caligula (links) als in Maat voor Maat (onder) : twee indringende producties van het Zuidelijk Toneel op de affiche van het tiende Theaterfestival.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content