KANSARMEN

Begin september 1994 werd in Turnhout Teater Scorpio opgericht. Het is de bedoeling van de initiatiefnemers om uit te groeien tot een professioneel gezelschap dat zowel boeiende en eigenzinnige teksten uit de wereldliteratuur, als eigen kreaties wil prezenteren.

De eerste produktie van de groep was een bewerking van Pinters “Bedrog”. Deze voorstelling, geregisseerd door Rikkert Van Dyck, was afgelopen zomer even te zien in de randprogrammatie van het festival van Edinburgh. Scorpio’s tweede produktie lijkt een veel ambitieuzere zaak. Op basis van improvizaties van vier akteurs en in nauwe samenwerking met tekstschrijvers John Dondeyne en Bart Veulemans werd een stuk gemaakt dat aandacht vraagt voor “de machteloosheid van kansarmen” en dat ook een aanklacht wil zijn “tegen de onverschilligheid van de huidige maatschappij”. “Zomer in Brsk” is volgens de persmap een verhaalloos, Beckettiaans toneelwerk waarmee gemikt wordt op een publiek “dat bereid is om onbevooroordeeld te kijken en het stuk over zich heen te laten laten walsen”.

Vaste scenograaf Koen Van der Veken ontwierp een decor met twee speelvlakken waarin de personages opgesloten zitten achter hekken. Rikkert Van Dijck regisseerde Christine Goris, Rosette Van Laer, Fred Geysels en Julien Vermeulen. Te zien in de Warande in Turnhout op 20 en 21 november om 20 u.15.

– Reserv. : tel. (014) 41.94.94.

HOTELGASTEN

Sinds 1990 maakt Stichting Unieke Zaken, een jeugdteatergezelschap met standplaats in het Noordnederlandse Alkmaar, teater waarbij een toegankelijk verhaal verteld wordt met dans, beweging, muziek en konkrete decors. De nieuwe voorstelling van Stichting Unieke Zaken is “Hotel”, een teatraal en absurd stripverhaal over een hotel aan de rand van de wereld. Het wordt uitgebaat door een vader en zijn drie dochters, die dromen van en zich voorbereiden op gasten die nooit lijken te zullen komen. Deze voorstelling, geregisseerd door Jan Langedijk, is bedoeld voor kinderen vanaf 7 jaar en is te zien op zondag 19 november om 14 u.30 in Westrand in Dilbeek.

– Reserv. : tel. (02) 466.20.30.

JONGEREN

Wat hebben Che Guevara, Mick Jagger, James Dean, Will Tura, Bob Dylan, Shakespeare, Marlon Brando met elkaar gemeen ? Er is een simpel antwoord op die vraag : ze staan, samen met enkele anderen, op de affichefoto van “Het Hamletmachien”, de nieuwe voorstelling die Paul Peyskens in opdracht van Bronks maakte met 13 jongeren uit Brusselse kunsthumaniora’s. Waarover “Het Hamletmachien” precies zal gaan, is niet helemaal te voorspellen. Maar een zinnetje uit de aankondigingstekst licht al een tipje van de sluier : “Als je je verdriet werkelijk au sérieux wil nemen, leer er dan mee lachen voor het kabbelt in zelfmedelijden. “

“Het Hamletmachien” bedoeld voor jongeren vanaf 15 wordt gespeeld van zaterdag 18 november tot en met zaterdag 2 december, telkens om 20 uur in de repetitieruimte van Bronks, gelegen aan de Brialmontstraat 11 in Brussel (vlakbij het Noordstation).

– Reserv. : tel. (02) 219.99.21.

LANDHUISGASTEN

Bernard Shaw stierf op 2 november 1950, precies één week, drie maanden en 94 jaar oud. De Ier was een uitzonderlijk begaafd kunstenaar en denker, die heel zijn lange leven lang tekeerging tegen de onrechtvaardigheden die besloten lagen in het politieke systeem van zijn tijd en tegen de diepgewortelde menselijke domheid die van alle tijden is. Een aantal van zijn stimulerende beschouwingen en ideeën verpakte Shaw in een hele resem toneelstukken. Die zijn vaak konventioneel van vorm, maar provocerend wat betreft hun inhoud. Een aantal ervan blijkt ook vandaag nog sterk genoeg om boeiend, levendig en hersenprikkelend teater mee te maken.

Zo was de Amsterdamse Toneelgroep Carrousel onlangs nog in Vlaanderen te gast met een sprankelende enscenering van “Het Beroep van Madame Warren. “

Vanaf deze week is bij Toneelgroep Stan “Heartbreak House” te zien, een stuk dat Shaw schreef tussen 1913 en 1916 en dat kort na de Eerste Wereldoorlog in première ging. Het Heartbreak House uit de titel is een landhuis waar leden van de Britse adel hun tijd verbeuzelen en verdromen. Een oude kapitein op rust verdient wat extra centen met het uitvinden van wapens. Zijn dochter Hesione, ooit een mannenverslindster, woont bij hem in, samen met haar echtgenoot, een verwaande sul. De intriges van liefde en jaloezie beginnen pas goed als allerlei bekenden en verwanten op bezoek komen. Zoals Hesiones uit het buitenland teruggekeerde zuster. En Ellie Dunn, een vroegere vriendin van Hesione. Zij brengt ook haar nobele vader en een vuige zakenman mee.

Shaw koos er heel bewust voor om het stuk te laten beginnen als een klassieke komedie. Maar er komt al snel een Tsjechoviaanse melancholie bovendrijven. En gaandeweg wordt duidelijk dat “Heartbreak House” ook een bittere waarschuwing is tegen de onverschilligheid, de zelfgenoegzaamheid en het immoralisme in de westerse kultuur.

“Heartbreak House” wordt gespeeld door Jolente de Keersmaeker, Damiaan de Schrijver, Sara de Roo, Frank Vercruyssen, Guy Dermul, Mieke Verdin en Willy Thomas. Op 15, 16, 17 en 18 november in de Monty in Antwerpen en van 21 tot en met 24 november in het Stuc in Leuven (Vlamingenstraat).

– Reserv. : tel. (03) 238.64.97 en (016) 23.67.73.

EN OOK NOG

– “What the Body Does Not Remember” : reprise van de in 1987 tot stand gekomen, wilde, bijwijlen overrompelende maar wat oppervlakkige debuutvoorstelling van Wim Vandekeybus. Op 15 en 16 november in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg in Brussel. Reserv. : tel. (02) 217.69.37.

– “Hendrik IV” : Pirandello’s drama over het identiteitsverlies van een jonge intellektueel, is nog t/m 25 november te zien bij Theater Zuidpool in een regie van Rik Hancké. Reserv. : tel. (03) 231.57.58.

EDWARD VAN HEER

Affichefoto van “Het Hamletmachien”, een nieuwe jongerenproduktie van Bronks.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content