BOERENDRAMA (1)

Eenvoudige mensen hebben niets te verwachten van het leven. Ze worden hardvochtig en ongevoelig door het leven op het knoestige platteland. En ze hebben geen verweer tegen de voortschrijdende verstedelijking, tegen de morele verloedering, tegen de ontstuitbare opkomst van massamedia, tegen de almacht van de commercie.

Dat is in een notedop de boodschap van de schrijvers die behoren tot de “Beierse school”. De bekendste van hen is ongetwijfeld Franz Xaver Kroetz. Hij werd in 1926 in München geboren, werkte een tijdlang als vrachtwagenchauffeur en ziekenverpleger, en verdient sedert 1970 zijn kost als schrijver. Een van zijn vroege stukken is “Stallerhof” uit 1972. In dat boerendrama wordt het verhaal verteld van Vader en Moeder Blomme die met hun halfblinde, achterlijke dochter Gaby op een kleine boerderij wonen. Gaby wordt zwanger gemaakt en daarna in de steek gelaten door Staf, een oudere seizoenarbeider. In 1975 schreef Kroetz een vervolg op dit stuk : “Geisterbahn”. Daarin trekt Gaby bij de in de stad wonende Staf in en beleeft ze enkele schaarse momenten van geluk.

Beide korte stukken zijn momenteel onder de titel “Blommes Hof/Spooktrein” te zien bij de Koninklijke Nederlandse Schouwburg in Antwerpen. Kristin Arras, Leo Madder, Gerdy Swennen en Bernard Verheyden spelen in een regie van Ulrich Greiff, de Duitser die vorig seizoen diep ontgoochelde met zijn KNS-enscenering van “Blindeman”. “Blommes Hof/Spooktrein” wordt in de Bourla gespeeld tot en met 25 november.

– tel. (03) 234.12.40.

BOERENDRAMA (2)

De in 1956 geboren Kerstin Specht schrijft stukken in dezelfde Beierse traditie als Kroetz (en Herbert Achternbusch). Haar derde stuk bijvoorbeeld, “Yankeeweiland”, gaat over het dienstmeisje Anna die met haar stomme kind wegvlucht van het welgestelde gezin waarin ze werkte. In een monoloog vertelt ze over haar onderdrukking en haar verzuchtingen.

“Yankeeweiland” toert op dit moment door Nederland en Vlaanderen in een versie van Theatergroep Hollandia, de groep die enkele seizoenen geleden ook “Stallerhof” speelde. “Yankeeweiland” wordt vertolkt door Jacqueline Blom (Anna) en Linda Olthof (het kind) in een regie van Johan Simons. Te zien op maandag 13 november in de Warande in Turnhout en op maandag 27 november in de Stadsschouwburg van Kortrijk.

– tel. (014) 41.94.94.

SHAKESPEARE (1)

Een van de meest biezondere teatergroepen uit ons taalgebied is Huis aan de Amstel. Deze Amsterdamse “jeugdtheatervoorziening”, opgericht op 1 september 1990, slaagt er telkens weer in om hele moeilijke tema’s op een intelligente wijze te vertalen in spannende, provocerende en vaak onvergetelijke toneelstukken.

Het seizoen 1995-96 lijkt in meer dan één opzicht biezonder te worden voor de groep rond artistiek leidster Liesbeth Colthof. Op 27 oktober werd (in Bornem) de laatste voorstelling gespeeld van “Eternity”. Dat was zonder meer een evenement, want deze moderne variatie op het bijbelverhaal van Kaïn en Abel, geschreven door Roel Adam, werd in de regie van Mathieu Gütschmidt een asgrauwe, ruige, nietsontziende uitstalling van de troosteloosheid en stuurloosheid binnen een verscheurd gezin. Het is een prachtig bewijs van het feit dat je jongeren kan konfronteren met de meest ernstige en fundamentele aspekten van het leven, mits de teatrale verpakking eigentijds en “volwassen” is.

Huis aan de Amstel heeft inmiddels een nieuwe voorstelling uitgebracht : “Een kleine Romeo en Julia”. In een bewerking en regie van Liesbeth Colthof spelen Peter van Heeringen en Tessa du Mée een moderne versie van het drama waarin Shakespeare vertelt over een grote liefde en over kinderen die de prijs betalen voor de ruzies van hun ouders. Deze voorstelling, bedoeld voor “iedereen die voelt wat liefde is en tenminste 6 jaar is”, is nog tot en met 19 januari te zien op tientallen plaatsen aan deze en gene zijde van de Moerdijk. De eerstvolgende voorstellingen in Vlaanderen vinden plaats op 8/11 in het kultureel centrum van Leuven, op 12/11 in De Werf in Aalst, op 18/11 in het kultureel centrum van Hasselt en op 19/11 in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel.

– tel. (00-31) 20-622.93.28.

SHAKESPEARE (2)

Tussen 1604 en 1606 schreef William Shakespeare “Macbeth” ; samen met “Hamlet”, “Othello” en “King Lear” een van zijn sterkste tragedies. Het is immers een indringend psychodrama over een man die door zijn onblusbare ambitie gedreven wordt naar het satanische kwaad.

Als alles goed gaat, zullen we dit seizoen drie versies van dit stuk met elkaar kunnen vergelijken. In het kader van het Ad Hoc-projekt is de veelbelovende regisseur Marnick Bardyn een paar dagen geleden beginnen werken aan een bewerking van “Macbeth”. Het resultaat wordt in april geprezenteerd in de mooie Predikherenkerk in Leuven. Vanaf 26 maart is bij de Needcompany “Macbeth” te zien in een regie van Jan Lauwers.

En deze week, meer bepaald op 10 november, gaat een “Macbeth” in première bij het Antwerpse gezelschap Torka T. De dertig personages uit het oorspronkelijke stuk werden door bewerker/regisseur Robert Sian teruggebracht tot acht sleutelpersonages : Macbeth, Lady Macbeth, Banquo, Duncan, Malcolm, Macduff, één heks en Ross. Ze worden gespeeld door Lukas Smolders, Peggy Schepens, Ron Cornet, Bet Cosemans, Simone Milsdochter en Mark Stroobants.

“Macbeth” door Torka T. is te zien in de Zwarte Zaal van het Antwerpse Fakkeltheater van 10 november tot en met 23 december.

– tel. (03) 233.82.88.

Edward van Heer

Robert Sian regisseert bij Torka T. “Macbeth”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content