BASKETBAL

De Turnhoutse schrijver Walter van den Broeck heeft een nieuw toneelstuk bedacht. “De Bloemen, De Vogels, De Gruwel” is de titel en het gaat “over een buurjongen die met zijn basketbal voortdurend tegen de muur van de buren botst”. Dat maakt de buurvrouw zo gek dat ze besluit wraak te nemen.

In 16 taferelen wil Van den Broeck tonen hoe dun ons laagje “beschavingsvernis” is en hoe weinig er nodig is om in ogenschijnijk rustige burgers “het kwade” te doen oplaaien. De zes personages uit het stuk worden vertolkt door Hilde Uitterlinden en Charles Cornette, in een regie van François Beukelaers. Deze nieuwe produktie van de Internationale Nieuwe Scène gaat in première op 20 oktober om 20 u.15 in het Zuiderpershuis in Antwerpen. Daar volgen nog opvoeringen tot en met 9 december.

– Reserv. : (03) 216.44.40.

LUNCHLIEFDE

Wie op dinsdagmiddag ooit naar een voorstelling in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten is geweest, weet dat lunchvoorstellingen biezonder geslaagde teaterervaringen kunnen opleveren. Schoorvoetend wil men deze formule nu ook in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg uittesten.

Tot en met 29 oktober, telkens om 20 u., speelt Bert André er de monoloog “Eerste Liefde”. Deze tekst van Samuel Beckett uit 1945 over een oude clochard die zich zijn eerste liefde herinnert en mijmert over zijn zelfgekozen eenzaamheid werd geregisseerd door Albert Lubbers. Vormgever en duizendpoot Marc Cnops ontwierp een intimistisch decor waarbij de toeschouwers op de scène van de KVS zitten. Het aantal beschikbare plaatsen is dus beperkt. Naast de avondvoorstellingen zijn er twee lunchopvoeringen, nl. op de vrijdagen 20 en 27 oktober, telkens om 12 uur.

– Reserv. : (02) 217.39.67.

KARIKATUREN

Van oorsprong is Eric De Volder beeldend kunstenaar en dat zie je duidelijk aan het soort teatervoorstelingen dat hij nu al zo’n 13 jaar maakt : het zijn groteske skulpturen waarin mensen, muziek, beelden en licht tot een specifiek totaalbeeld, een fantasmagorie zijn geboetseerd. In het De Volder-universum keren vaak dezelfde elementen terug, zoals de muzikaliteit van het (Gentse) dialekt, min of meer vette clichés uit de volkstaal, zwaar geschminkte karikaturen, de ironie van gezwollen poëzie en revue-kabaret, volksmensen die getekend zijn door het trauma van de tweede wereldoorlog.

Op het jongste Theaterfestival in Gent waren de drie meest recente voorstellingen te zien die De Volder maakte bij zijn niet-gesubsidieerde huisgroep Ceremonia. Wat vroeger al was gebleken, werd daar nog eens in de verf gezet : de enigszins aan Tadeusz Kantor verwante teaterstijl van De Volder komt zeer verouderd over. De aan stomme film verwante expressionistische akteerstijl, de filmische rol van de muziek, de melodramatische intriges van produkties als “Nachtelijk Symposium” en “Poète et Prisonnier” werken sporadisch weleens op de lachspieren. Maar fascinatie en ontroering blijven uit en van enig inzicht in het lot van de personages die de scène bevolken, is al helemaal geen sprake.

De nieuwe enscenering van De Volder gaat alweer in Gent in première. Het gaat om “Een namiddag in mei”, een tekst van Pascale Platel die zal worden vertolkt door Brenda Bertin, Veerle Eyckermans en Johan Knuts. Voorstellingen in het Nieuwpoorttheater van 19 tot en met 28 oktober om 20 u.30. Op zondag 22 oktober begint de voorstelling om 17 u.

– Reserv. : (09) 225.12.96.

KLAPSTUK-EINDE

Pure dans, zonder teatrale effekten of anekdotes, zonder visuele praal, fraaie kostuums of suggestieve attributen en decors : dat is wat je mag verwachten als je naar “Nievelt” gaat, de tweede koreografie van de Vlaming Alexander Baervoets. In “Nievelt” danst Baervoets zelf mee, samen met Enid Gill, Sarah Lloyd, Natalie McDonnell en Ineke Schrijvers. Deze dansers zijn echter geen bewegingsmachines, zoals bijvoorbeeld bij de koreografieën van Merce Cunningham, maar proberen in hun dans en niet-bewegen, in hun gefladder en hun manier van bevroren stilstaan, uitdrukking te geven aan datgene wat er in hun diepste omgaat. Vandaar dat er ook ruimte wordt gelaten voor improvizatie en variatie.

“Nievelt” ging in mei in première en is op 20 en 21 oktober (20 u.30), in het kader van het op 24 oktober eindigende Klapstuk-festival, te zien in de Dansstudio van het Arenberginstituut in Leuven. In december en januari is de voorstelling ook nog te zien in Gent, Antwerpen, Maasmechelen, Lommel, Turnhout en Tongeren.

Wie dit seizoen om een of andere reden maar één enkele dansvoorstelling wil bezoeken, moet natuurlijk naar Steve Paxton. De in 1938 in Phoenix geboren Amerikaan kwam in 1983 voor het eerst naar ons land met de onvergetelijke dansperformance “Bound”. Sedertdien is hij een regelmatige gast in Vlaanderen. Het was altijd al een genot om deze ironische, elegant dansende filozoof op een dansvloer de geraffineerdheid van de menselijke bewegingsmachinerie te zien verkennen en demonstreren. Op het Klapstuk danst Paxton “Some English Suites”, op muziek van Bach. Te zien op 19, 20, 21 en 23 oktober in het Stuc.

– Info : (016) 23.67.73.

EN OOK NOG

– “Herman van Veen” : goede wijn behoeft geen krans en dus zijn de koncerten in Gent, Bornem, Turnhout en Hasselt al uitverkocht. Er zijn wel nog kaartjes te krijgen voor de optredens in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen (3, 4, 29 en 30/11, 1 en 2/12), de Stadsschouwburg in Brugge (27 en 28/10), de Stadsschouwburg van Leuven (1 en 2/11), de Stadsschouwburg van Kortrijk (10 en 11/11) en het Koninklijk Circus in Brussel (21 en 22/11). Info : (03) 238.06.80.

EDWARD VAN HEER

Herman van Veen : eindelijk weer eens in Vlaanderen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content