MANNEN
...

MANNEN"Een poëtische vertelling over levens van mannen, over wat ze meenamen en achterlieten, en hoe dat drukt, aan de binnenkant van hun hoofd" : zo wordt "Vier Mannen" aangekondigd, een toneelstuk dat de Vlaming Elvis Peeters schreef in opdracht van het Antwerpse kunstencentrum Monty. Het stuk wordt gespeeld door het beginnende toneelgezelschap Kollektief D&A, in een regie van Dirk de Keyzer. Eerste reeks voorstellingen op 12, 13 en 14 oktober in de Monty. - Reserv. : (03) 238.64.97. DE MEYEind jaren '70, begin jaren '80 was Michèle Anne de Mey als danseres en koreografe betrokken bij het vroege werk van Anne Teresa De Keersmaeker. Ze leerden elkaar kennen op de Mudra-school van Béjart. Later bouwde de Mey haar eigen carrière uit. In produkties als "Sinfonia Eroica" en "Châteaux en Espagne" werkte ze geduldig aan de samenstelling van een eigen gezelschap en probeerde luchtig dansplezier te kombineren met klassieke muziek. Momenteel is de Mey weer solo aan het werk. In "Pierres de Lune" gaat ze dansend op zoek naar de vormen en motieven van het tapijt van mozaïeksteentjes waarop ze zich beweegt. Te zien op 11 oktober in de Studio's van het Kaaitheater en op 14 oktober in het Palais des Congrès in Luik. - Info : (02) 217.41.27. NIETZSCHEDe Franse Ex-Mudra-leerlingen Cathérine Diverrès en Bernardo Montet reisden in oktober 1982 naar Japan om er bij de hoogbejaarde meester Kazuo Ohno de Butoh-dans te bestuderen. Het eerste zichtbare resultaat daarvan was "Instance", een koreografie die in 1985 in Vlaanderen te zien was. Nu keren Diverrès en Montet terug naar ons land. In deSingel in Antwerpen dansen zij met hun gezelschap, het Centre Choréographique van Rennes, "L'Ombre du Ciel", een tegelijk serene en passionele koreografie die wordt bevolkt door beulen, zoekgeraakte vrouwen, ineengestrengelde mannen. Ze wordt gedanst in een scenografie van de befaamde Anglo-Indische beeldhouwer Anish Kapoor. Op de geluidsband zingt Ingrid Caven, ooit de lievelingsaktrice van Fassbinder, teksten van Nietzsche. Te beleven op 11, 12 en 13 oktober (20 u.). - Reserv. : (03) 248.38.00. TRAUMA'SVandaag begint de 7de editie van het Klapstuk-festival. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het Holland Dance Festival in Utrecht (nog t/m 21 oktober) of het Londense Dance Umbrella Festival (dat ook vandaag begint en loopt t/m 11 november) oogt het programma erg bescheiden. Bovendien zijn de meeste dansstukken die in Leuven worden geprezenteerd straks ook elders in Vlaanderen te zien. Dat geldt bijvoorbeeld voor "No One is Watching", de meest recente koreografie van de in New Orleans geboren maar in Brussel gevestigde Meg Stuart en haar groep Damaged Goods. "No One is Watching" ligt in het verlengde van vroeger werk van Stuart : ook deze "liefdesgeschiedenis voor zes dansers" is een psychodrama over de trauma's, obsessies, gevoeligheden en verlangens van door de chaotische tijden dolgedraaide en eenzame individu's. Deze Belgische première is mee te maken in de Leuvense Stadsschouwburg op 14, 15 en 16 oktober. Later volgen opvoeringen in Turnhout, Aalst, Antwerpen, Brugge, Gent, Brussel, Dilbeek en Lommel. Ook een naar Europa uitgeweken Amerikaanse is Amanda Miller, geboren in 1961 in North Carolina en sedert 1982 werkzaam in Duitsland. Ze danste lang bij William Forsythe in Frankfurt vooraleer in 1993 haar eigen gezelschap op te richten. Voor haar "Pretty Ugly Dancecompany" maakte ze "Two Pears", een driedelig werkstuk waarin 6 technisch zeer onderlegde dansers geraffineerde kat-en-muis-spelletjes spelen met de tradities van de klassieke dans. En dat op beroezende muziek, die speciaal werd gekomponeerd door Arto Lindsay, de zanger/gitarist die met zijn band in de Gentse Vooruit optreedt op 27 oktober. "Two Pears" is te zien in de Stadsschouwburg in Leuven op 11 en 12 oktober. Misschien wel de meest opvallende want onverwachte naam op het Klapstuk-programma is die van de Nederlandse koreograaf Hans van Manen. Al ruim 30 jaar is deze in 1932 geboren Nederlander als artistiek leider en koreograaf betrokken bij het Nederlands Dans Theater en Nationale Ballet, twee op klassieke leest geschoeide Nederlandse top-ensembles. Van Manens balletten zijn gekenmerkt door een subtiel klassiek bewegingsspel, gelardeerd met elementen uit de jazz, de pop en zelfs uit de flamenco. In Leuven worden enkele oudere korte duetten van van Manen geprezenteerd. Ze worden gedanst door Karin Post en Dries van der Post van 11 t/m 16 oktober in de Dansstudio van het Arenberginstituut. - Info : (016) 23.67.73. PASSIEMet een heel eigen stijl, waarin passie en persoonlijkheid via een vaak verbluffende lichaamstaal tot expressie worden gebracht, verwierf het American Dance Theater van danser/koreograaf Alvin Ailey wereldfaam. Na Ailey's dood in '89 nam Judith Jamison het artistieke beleid over en verrijkte het repertoire met haar eigen visies. Het American Dance Theater is te zien op 20 en 21 oktober in Vorst Nationaal en op 22 oktober in de Stadsschouwburg van Antwerpen. Op het programma : nieuwe koreografieën, waaronder de "Carmina Burana" van Carl Orff, naast klassiekers als "Revelations" en "The River". (SL) - Reserv. : (070) 233.244. EN OOK NOG- "Kasimir en Karoline" : Hubert Damen regisseerde bij het Westvlaamse Theater Antigone het cynische melodrama dat Ödön von Horvath schreef in 1931. Niek Kortekaas maakte het decor. Te zien als gastvoorstelling in Theater Zuidpool op 11, 12, 13 en 14 oktober om 20 uur. Reserv. : (03) 231.57.58. - "Wie is Bang voor Virginia Woolf" : alle Vlaamse voorstellingen van de voorlaatste enscenering van Dirk Tanghe zijn uitverkocht. Er zijn wel nog kaartjes te krijgen voor de extra voorstellingen die Malpertuis op 6 en 7 november (20 u.) organizeert in de Bourla in Antwerpen. Reserv. : (03) 231.07.50. - "Zij en Ik" : Rudi Delhem speelt een amusante, warmmenselijke kabareteske toneelmonoloog van de Fransman Michel Boujenah. Op 13, 14, 20, 21 en 22 oktober in de Rode Zaal van het Fakkeltheater in Antwerpen. Reserv. : (03) 232.14.69. EDWARD VAN HEER"Carmina Burana" : een nieuwe koreografie van het American Dance Theatre.