GUSTAV
...

GUSTAVNog tot en met zaterdag 14 oktober speelt het Nederlands Toneel Gent in een regie van direkteur Hugo van den Berghe "De Presidentes", het eerste stuk van de controversiële Oostenrijkse schrijver Werner Schwab. Datzelfde zogenaamde "Faecaliëndrama" is momenteel ook te zien in Brussel, waar het door Michel Dezoteux wordt geregisseerd bij Théâtre Varia. De Vlaming Johan Daenen, ooit nog vaste medewerker van toneelregisseur Jan Decorte, tekent voor de scenografie. "Les Présidentes" wordt door Varia (Scepterstraat in Elsene) opgevoerd van 3 oktober tot en met 4 november. De laatste tien 'voorstellingsdagen' is op dezelfde avond ook nog een ander stuk van Schwab te zien, nl. "Excédent de poids, insignifiant, amorphe", vorig jaar door de Trust opgevoerd onder de titel "OVERGEWICHT, onbelangrijk : VORMELOOS". Op zaterdag 4 november wordt de voorstellingenreeks besloten met een heuse Schwab-dag, waarop allerlei kenners en vertalers van het bizarre maar eenzijdige werk van Schwab hun zegje mogen komen doen. Ongetwijfeld ook interessant voor Vlamingen, want in mei volgend jaar regisseert Theu Boermans bij de KVS "Mijn Hondemond" en regisseren Johan Dehollander en Wim Opbrouck bij het NTG "ESCALATIE ordinair", twee hier nog niet gespeelde stukken van de Oostenrijker die zich op zijn 35ste het graf in dronk. - tel. (02) 640.82.58. FRANKGoed nieuws voor wie houdt van de onbevangen manier waarop zanger/akteur Frank Groothof omspringt met de grote klassiekers uit het opera-repertoire. Na zijn schitterende, amusante en eigenzinnige stoeipartijen met het libretto en de muziek van "Fidelio" (Beethoven), "De Toverfluit" (Mozart), "Idomeneo" (Mozart) en "De Thuiskomst van Ulysses" (Monteverdi) heeft Groothof zijn zinnen gezet op "Carmen". Dit drama (waarin jaloersheid centraal staat) over een brave soldaat en een onrustig zigeunermeisje is gebaseerd op de opera van Bizet, en deze is op zijn beurt een bewerking van een roman van Prosper Mérimée uit 1845. De muziek van "Carmen" wordt uitgevoerd door het saxofoonkwartet "Sax et Plus". Dat speelt behalve sax ook klarinet, viool, akkordeon, melodica en (jawel !) kokosnoot. Voor het Spaanse ritmische geweld is de slagwerker Marcel Andriessen aan het ensemble toegevoegd. "Carmen" werd vorig seizoen al gespeeld in Nederland. Op zaterdag 30 oktober (19 u.30) en op zondag 1 oktober (15 uur) is "Carmen" te beleven in de kulturele centra van Bierbeek en Turnhout. Het gaat om "inspeelvoorstellingen". De echte Vlaamse première vindt plaats op zondag 29 oktober (14 u.30) in het kultureel centrum van Dilbeek. - tel. (016) 46.14.00 (Bierbeek) en (014) 41.94.94 (Turnhout, dienst jeugd). DIRKHet nieuwste soloprogramma van Dirk Van Vaerenbergh heet "The Other Side of Hollywood". Geïnspireerd door teksten van de onbekende auteur Kurt Köhler vertelt Van Vaerenbergh het verhaal van het naïeve warenhuisverkoopstertje Magda. Drie mannen zijn verliefd op haar, Magda houdt echter van een ander. Van Vaerenbergh volgt haar gedurende één dag, vanaf het moment dat ze haar bruine ogen openslaat in haar wat deprimerende kamertje, totdat ze de liefde leert kennen in de sterke armen van ene Henk. Om haar gevoelswereld duidelijk te maken vertolkt Van Vaerenbergh tussen de teksten door liedjes van George Gershwin en Cole Porter. Hij wordt daarbij aan de piano begeleid door Iris De Blaere. "The Other Side of Hollywood" werd geregisseerd door Leah Thys en gaat in première op vrijdag 29 september (om 20 u.) in het kultureel centrum De Werf in Aalst. - tel. (053) 76.13.11. ÖDÖN"Er zijn maar twee dingen waartegen ik schrijf : de domheid en de leugen. " Dat is een uitspraak van Ödön von Horvàth, een toneelschrijver wiens werk de jongste jaren een stijgende belangstelling kent. En dat is een verheugende vaststelling, want de stukken van Horvàth zijn prachtige uitdagingen voor elke toneelmaker die iets wil vertellen over deze verwarrende tijden. Ödön von Horvàth werd in 1901 geboren in Fiume, een stad die vandaag Rijeka heet, maar die toen behoorde bij het Hongaarse deel van de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie van keizer Franz-Joseph. Als zoon van een diplomaat, bracht Ödön zijn jonge jaren door in steden als Belgrado, Boedapest, Pressburg, Wenen, München en Murnau. Duits was zijn moedertaal. In al zijn stukken was het Ödön von Horvàth te doen om de ontmaskering van de dubbele moraal, van domheid, van gewetenloosheid. Hij vatte zijn stukken op als melodrama's, geschreven in een sobere, afstandelijke en haast schematische stijl. Omwille van hun grote toegankelijkheid worden ze "volksstukken" genoemd. In de jaren 1931-'32 schreef Horvàth drie bij elkaar aansluitende stukken over de morele en emotionele ondergang van een jonge vrouw, die door een harteloze en korrupte omgeving op een meedogenloze manier wordt kapotgemaakt. Het laatste van de drie, "Geloof, Hoop en Liefde", was een paar maanden geleden bij het Noord Nederlands Toneel te zien in een nogal matte regie van Albert Lubbers. De andere twee gaan dit weekend in première in Vlaanderen, meer bepaald op 29 (Gent) en 30 september (Kortrijk). Bij het Nederlands Toneel Gent wordt "Verhalen uit het Weense Woud" gespeeld in een regie van Jaak van de Velde en in een decor van Niek Kortekaas. Bij het Westvlaams Theater Antigone regisseert Hubert Damen "Kasimir en Karoline". Leuk detail : in beide produkties spelen twee aktrices mee die in het seizoen 1987-'88 nog waren verbonden aan het Antwerpse Raamteater, nl. Katelijne Verbeke (Gent) en Anneleen Cooreman (Kortrijk). Cooreman speelde trouwens dat seizoen mee in die potsierlijk-karikaturale enscenering die Walter Tillemans toen maakte van... inderdaad : "Verhalen uit het Weense Woud". - tel. (09) 225.32.08 (Gent) en (056) 22.68.70 (Kortrijk). EN OOK NOG"Wie is Bang voor Virginia Woolf" : bevlogen regie van Dirk Tanghe van de klassieke huwelijkstragedie van Edward Albee. Te zien op 27 en 28/9 in de Stadsschouwburg in Brugge (tel. (050) 33.81.67), op 30/9 in Westrand Dilbeek (tel. (02) 466.20.30). Warm aanbevolen ! Edward van HeerKatelijne Verbeke : gastaktrice bij het NTG in "Verhalen uit het Weense Woud".