TRAVESTIE

De Franse akteur Michel Serrault werd wereldberoemd met “La Cage aux Folles”, de verfilming van de boulevardklucht van Jean Poiret waarin alles draait rond een aantal mannen die een travestie-show opvoeren in een nachtklub van Saint-Tropez. Eigenaar van de klub is George, zijn vriend Albin is de ster van de show. Uit een eerdere relatie heeft George een zoon en als die wil gaan trouwen met de dochter van een politicus met eng-burgerlijke opvattingen, gaan de poppen aan het dansen.

De Amerikaanse schrijver Harvey Fierstein en de komponist Jerry Herman bewerkten het verhaal tot een musical die op Broadway veel sukses kende en onderscheiden werd met zes Tony Awards. Deze week gaat de Nederlandse versie van “La Cage aux Folles” in première, in een vertaling van Seth Gaaikema en in een produktie van Stardust Productions. Normaal gesproken zou Ramses Shaffy de hoofdrol hebben gespeeld, maar hij moest enkele weken geleden de repetities staken wegens ziekte. Klubeigenaar George wordt nu gespeeld door Fred Butter, zijn vriend Albin door Jacco van Renesse.

“La Cage aux Folles” is te zien van 24 augustus tot en met zondag 1 oktober in Theater Carré in Amsterdam. Op 21 en 22 februari is deze grootschalige musical te zien in de Stadsschouwburg in Brugge.

– tel. (00-31) 20-622.61.77.

FESTIVAL

“Who’s Afraid of Virginia Woolf” door Malpertuis, “Perzen” en “Lulu” door Hollandia, “Moeder en Kind” door Victoria, “Rijkemanshuis” door Zuidelijk Toneel, “Kopnaad” door Kaaitheater, “Onder Controle” door Mug met de Gouden Tand, “Angels in America” door Ro Teater, “Written on the Wind” door Toneelschuur, “Klaagliederen” door Toneelgroep Amsterdam, “Goldberg Variaties” door Art & Pro, “De Troje Trilogie” door Theater van het Oosten : dat zijn de twaalf voorstellingen die dit jaar werden geselekteerd voor het Theaterfestival, een jaarlijks evenement dat gemodelleerd is naar het Theatertreffen van Berlijn en dus een overzicht wil bieden van de meest ‘belangwekkende’ produkties van het voorbije seizoen. De jury van het negende Theaterfestival bestond dit keer uit Jan Paul Bresser (Elseviers Magazine), Marian Buijs (Volkskrant), Luk van den Dries (Etcetera), Geert Sels (De Morgen), Maartje Somers (Het Parool), Ingrid Vander Veken (Het Laatste Nieuws), Ton Verbeeten (De Gelderlander), Peter Zonderland (Kunst & Educatie) en voorzitter Johan Thielemans.

Met de keuze van deze “kenners” kan je het al dan niet eens zijn : ‘belangwekkend’ teater is zeker niet altijd synoniem met goed toneel, maar het Theaterfestival is hoe dan ook een uitstekende gelegenheid om op korte termijn een goed overzicht te krijgen van wat er reilt en zeilt in het Nederlandstalige teaterlandschap. Want naast de opgesomde reeks produkties waarbij “Rijkemanshuis” een absolute aanrader is biedt het Theaterfestival ook een interessant nevenprogramma.

De man die dat samenstelt is Gommer Van Rousselt. Jarenlang was hij dramaturg bij de Blauwe Maandag Compagnie, en vorig jaar werd hij koördinator van het Vlaamse luik van het Theaterfestival. De Vlaamse editie van dit in Nederland ontstane festival vond sedert 1991 plaats in Antwerpen. Daar is nu verandering in gekomen. Op 19 april jl. ondertekenden Jerry Aerts van deSingel, Hugo Degreef van het Kaaitheater en Eric Temmerman van de Vooruit een samenwerkingsakkoord met festivalbaas Arthur Sonnen waarin werd vastgelegd dat het festival vanaf nu afwisselend in Gent, Brussel en Antwerpen wordt georganizeerd.

Het parallelprogramma dat Van Rousselt in Gent prezenteert, bestaat enerzijds uit een reeks lezingen en debatten en anderzijds uit een serie voorstellingen van jonge toneeltalenten. Wat dat laatste betreft zijn er twee manieren om kennis te maken met veelbelovende artiesten. In het Nieuwpoortheater loopt het zogenaamde Jongejannen-programma, met voorstellingen van o.a. Tom Van Dijck en Le Mal du Siècle. En in het Off-Off-programma kan de geïnteresseerde toneelliefhebber gaan kijken naar de afstudeerprojekten van twee kersverse akteurs, nl. Benjamin Verdonck en Ramsey Nasr. Een stevige aanrader is hier “De Doorspeler”, de onthutsend persoonlijke en cynische monoloog die Ramsey Nasr schreef en speelde als eindeksamen bij Studio Herman Teirlinck. Nasr won met deze schitterende voorstelling in juni de Philip Morris-prijs, die in het kader van het Amsterdamse Theaterscholenfestival wordt uitgereikt aan een Bijzonder Talent. Als er de jongste jaren iemand het etiket “biezonder talent” verdient, dan is dat ongetwijfeld Ramsey Nasr, een jongen die op zijn 22ste meer durf, uitstraling, techniek en persoonlijkheid blijkt te hebben dan sommige akteurs op hun veertigste.

Het Theaterfestival in Gent loopt van 25 augustus tot en met 8 september. De centrale festivallokatie is de Vooruit. De andere podia, het Nieuwpoortheater en de Minardschouwburg, bevinden zich op loopafstand.

– tel. (09) 234.06.28.

EN OOK NOG

– “Crème au Beurre”, het uiterst genietbare professionele schrijf- en regiedebuut van Katelijne Damen, is op 24 (20 uur) en 25 augustus (15 uur) te zien in het wijkcentrum van Borgerhout-Zuid (Reuzepoort 5). Op 26 (20 uur) en 27 augustus (15 uur) is deze voorstelling over de wankele vriendschap van twee middelbare vrouwen te zien in de zaal Damstation in de wijk Antwerpen-Dam. tel. (03) 232.84.28.

– “Gebeden en Wangebeden” : Dimitri Dupont en Rosemie Lauwers prezenteren een “konfrontatie” tussen teksten van Hugo Claus en Guido Gezelle. Deze door Bob Snijers geregisseerde produktie van Theater Zuidpool is nog tot en met 2 september te zien op de binnenkoer van het Rubenshuis in Antwerpen. tel. (03) 231.57.58.

Edward van Heer

Gommer Van Rousselt, de verantwoordelijke voor het Vlaamse programma van het Theaterfestival.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content