NIEUW IN ARCA

Voor 1995-96 heeft Arca in Gent een nieuw regisseursduo aangetrokken, dat tevens de artistieke lijn van het Teater aan de Lieve voor een drietal seizoenen zou moeten bepalen. Meteen is nu een duidelijker scheiding gemaakt tussen de Arcaschouwburg aan de Sint-Widostraat, die als produktiehuis fungeert en het Teater Tinnenpot aan de Tinnenpotstraat, dat eerder receptief werkt. Nieuwkomers Hugo Van Laere en Bart Verschaeve, beiden afgestudeerd aan het Ritcs (Brussel), zullen afwisselend voor regie en dramaturgie instaan en zijn artistiek alleen verantwoordelijk voor de vier produkties die in de Arcaschouwburg staan. In Teater Tinnenpot komen de “schone gasten” (beroepsgezelschappen als Malpertuis, Korre, Nieuwe Scène, én amateurgroepen). Daar is de eigen Tinnenpotproduktie “Het Gigli Concert” van de Ier Tom Murphy gepland, in een regie van Jo Gevers te spelen door Jo Decaluwe, Jo Demeyere en Christine Decock. Op de zolder van de Arcaschouwburg is er eveneens plaats voor (kleinschalige) gastvoorstellingen, naast lezingen en/of andere teatrale evenementen.

Terwijl de meeste teaters putten uit het werk van Duitstalige auteurs, programmeren Van Laere en Verschaeve vooral uit het Angelsaksische repertoire. “Toevallig, ” zeggen ze unisono. Arca heeft in ver vervlogen dagen een paar belangrijke Ierse en Britse auteurs uit de Londense fringe in Vlaanderen geïntroduceerd en met de programmatie van “Molly Sweeney” van Brian Friel (1929) en “Harry’s Christmas” (1985) van Steven Berkoff verwijzen Van Laere en Verschaeve naar deze boeiende periode. Daar bovenop brengen ze ook het recente “Doodgeestig”, een stuk vol zwarte humor van de Brit Terry Johnson, en “Het schilderij”, een minder bekend stuk van de Rus Viktor Slavkin (1935) uit het Brezjnev-tijdperk in de Sovjet-Unie.

In “Doodgeestig” zal onder meer Daan Van den Durpel, bekend akteur bij de musicalafdeling van het Ballet van Vlaanderen, te zien zijn.

Verdere informatie over het aanstaande Arcaseizoen, dat al op 9 september begint, staat in een handig boekje dat gratis kan bekomen worden.

– Info : (09) 225.18.60.

UITVAREN BLIJFT

In zeven maanden tijd werden 100 voorstellingen gespeeld van “Uitvaren”, een monoloog door Carl Ridders naar “Cargo vie”, het dagboek van de laatste zeereis van Pascal de Duve, die in 1993 aan aids is gestorven. Het dagboek werd voor Arca bewerkt en geregisseerd door Yves Jansen en deze produktie blijft, gelet op het sukses, op het reisprogramma van Arca, alvast voor de eerste helft van het volgende seizoen.

Andere reisprodukties van Arca zijn “Molly Sweeney” (Brian Friel) en “Harry’s Christmas” (Steven Berkoff). Organizatoren kunnen voor meer informatie daaromtrent terecht bij Marjan Cuyvers van Kaleidoscoop, Berggat 2 in 9890 Semmerzake.

– Info : (09) 384.77.84 (Kaleidoscoop).

VOORUITGIDS

Evenals deSingel in Antwerpen, heeft nu ook het Gentse kunstencentrum Vooruit een gids voor het aanstaande nieuwe seizoen uitgegeven. In deze pocket wordt vooreerst op de gestadige groei van Vooruit gewezen. Het aantal toeschouwers blijft stijgen, een nieuw onthaal- en bespreekbureau (op straatniveau) moet op 1 augustus gebruiksklaar zijn en daarachter worden intussen nog eens nieuwe repetitielokalen gerealizeerd. Steeds meer Vlaamse en Nederlandse gezelschappen willen immers gebruikmaken van de diensten en akkommodatie van Vooruit en Minard, waarin Vooruit participeert.

Vooruits huisgezelschap Blauwe Maandag Cie gaat drie keer in première in Minard : op 2 november met “Meneer Paul” van Tankred Dorst in een regie van Johan Dehollander, op 10 januari 1996 met “De beurtzang” van Djuna Barnes in een regie van Gerardjan Rijnders en coproduktie met Toneelgroep Amsterdam, en op 17 april ’96 met “Faeces” van Stany Crets, die zelf regisseert.

De Tijd komt met drie stukken (o.m. de kreatie van “Montagnes Russes” van Filip Vanluchene) in Vooruit en speelt de première van “Drie Zusters” (Tsjechov) in de Minard (4 juni ’96).

De rij van “vaste gasten” wordt steeds langer en wordt volgend seizoen aangevuld met voorstellingen uit Nederland van onder meer Art & Pro en van drie jonge regisseurs : Koos Terpstra met het Ro-Theater, Erik-Ward Geerlings en Oscar Van Woensel van Fact. Uit eigen land komen de “nieuwe” KVS-Brussel, De Stichting (Peter De Graef), De Parade, Leporello, Dito’Dito, Maten, Herwig De Weerdt, De Roovers, La Dea en De Vereeniging (voorheen Het Salon). Verder wil Vooruit een atelierwerking ontwikkelen en onder de benaming De Verdieping een plateau aanbieden waar gepraat, ingeleid en nabesproken kan worden. Dit kan daarnaast ruimte bieden voor lezingen, video-talkshows of toonmomenten.

Voor 1995-96 is ook het aanbod van dansprodukties biezonder groot en wordt heel Gent erbij betrokken. Vooruit organizeert voorstellingen in de Vlaamse Opera, het NTG en in Minard, naast co-organizaties met het Nieuwpoortteater, het Festival van Vlaanderen en Studio Scoop. In twee repetitiestudio’s wordt ondertussen door binnen- en buitenlandse gezelschappen gewerkt aan nieuwe produkties.

Muziekteater en koncerten krijgen weer ruime aandacht en voor het eerst biedt Vooruit nu ook een abonnement aan voor hedendaagse muziek.

Het bespreekbureau van Vooruit sluit van 1 tot en met 31 juli, de administratie van 15 tot 31 juli. Vanaf 1 juli heeft Vooruit nieuwe telefoonnummers : (09) 267.28.28 voor het bespreekbureau, (09) 267.28.20 voor de administratie.

– Info : (09) 223.82.01 (bespreekbureau tot 1 juli), (09) 225.56.43 (administratie tot 1 juli).

ROGER ARTEEL

Carl Ridders in de monoloog “Uitvaren” : al meer dan 100 voorstellingen.

STRAF

Het wordt wat rustiger op het toneelfront, dus kunnen we in deze rubriek zo af en toe al eens vooruitblikken naar het volgende seizoen. Een van de produkties waarvoor de verwachtingen nu al hooggespannen kunnen worden, is “Metamorphosen” bij De Tijd. Het gaat om een toneelbewerking van een reeks verhalen ontleend aan een boek van Ovidius, de Romeinse schrijver die leefde ten tijde van keizer Augustus en Jezus. “Metamorphosen” is een epos van kunstig vervlochten mytische vertellingen over goden en mensen die zich bezondigen aan hoogmoed, eigenwaan, wreedheid, afgunst en dergelijke en daarvoor als straf worden veranderd in stenen, dieren, bloemen en sterren. “Metamorphosen” wordt bij De Tijd gespeeld door Mirei Bonte, Jobst Schnibbe, Tom Van Dyck, Tania Van der Sanden en Rita Wouters, in een regie van Lucas Vandervost.

In afwachting van de Vlaamse versie kan men deze week nog enkele opvoeringen meemaken van een Nederlandse produktie van “Metamorphosen”. Manja Topper, Oscar van Woensel, Anne Karin ten Bosch en enkele andere akteurs van het gezelschap Dood Paard spelen een steeds wisselende selektie uit de verhalen in de Toneelschuur van Haarlem. Tot en met 18 juni.

– Reserv. : (00-31) 23-31.24.39.

EINDEKSAMEN

Koen De Graeve, Tina De Rous, Peter Michel, Ramsey Nasr en Gerdy Swennen zijn de jonge mensen die dit jaar het laatste jaar afwerkten van de afdelingen Toneel en Kleinkunst van de Studio Herman Teirlinck in Antwerpen. Ze treden samen op in de eindeksamenproduktie “Shakespeare of Griek ? “, een groepsprojekt dat werd begeleid door lesgever Ernst Löw. Gratis mee te maken in de Herman Teirlinck-zaal aan de Maarschalk Gérardstraat, t/m 20 juni, telkens om 20 uur.

– Info : (03) 231.54.66.

ZUID-AMERIKA

Al geruime tijd hebben Marx Solar Lopez en Estella Undurraga Jara een dansnummer op hun repertoire waarbij ze traditionele Argentijnse dans brengen met een bombo, een grote trom, en een boleadora, een touw met aan één uiteinde een steen die wordt rondgeslingerd. Ze hebben dit staaltje akrobatische perkussie nu uitgewerkt tot een kleine voorstelling met drie muzikanten en twee danseressen. Dit “Proyecto Musica” wordt gevolgd door “Latitudes”, een dansvoorstelling waarbij twee danseressen begeleid worden door zes muzikanten die een kompositie van Antonio Vasquez uitvoeren. Deze koreografie van Estella Undurraga Jara ademt de sfeer van de bergen, de lucht, de natuur van Zuid-Amerika. Te beleven op 17 juni in het Centrum voor Amateurkunsten aan de Veeweydestraat in Anderlecht.

– Reserv. : (03) 230.50.94.

EFFEKTEN

Hoewel de Nederlandse groep Alex d’Electrique al elf voorstellingen heeft gemaakt en boven de Moerdijk vaak volle zalen trekt, is de groep in Vlaanderen nauwelijks bekend. Hun wilde speelstijl een driftige mix van performance-waaghalzerij, undergroundhermetisme, soap-pastiche, strip-satire, kermis-acts, filozofisch gewauwel en mechanische effekten lijkt hier vooralsnog niet aan te slaan. Maar wat niet is, kan nog komen. De nieuwe voorstelling van Alex d’Electrique heet “Teargarten” en wordt alweer aangekondigd als een gitzwarte komedie met rauwe beelden, uitgekookte dialogen, mars-muziek en heel veel zware effekten. Te zien van 16 juni t/m 19 juni in het Theaterpark Hoboken in Rotterdam. Daarna volgt een toernee langs Maastricht, Utrecht, Gent, Amsterdam en Groningen.

– Info : (00-31) 20-626.45.45.

EN OOK NOG

– “Wintergezellen” : het MMT speelt een stuk van Bruno De Vuyst over de politieke warboel in hedendaags Europa. T/m 24 juni in de Grote Zaal aan de Hanswijkstraat. Info : (015) 42.25.44.

– “Un Ballo in Maschera” : reprise van de briljante enscenering die Guy Joosten bij de Munt maakte van een opera van Verdi. Met kostuums van de vorig jaar overleden Sven Use. T/m 30 juni in de Muntschouwburg. Info : (02) 229.12.11.

EDWARD VAN HEER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content