CYNISME

Omdat er deze week geen belangrijke Vlaamse premières plaatsvinden en het ook voor vele toneelliefhebbers paasvakantie is, schenken we in deze rubriek aandacht aan een voorstelling die alleen in Nederland te zien zal zijn. Niet zomaar een voorstelling, maar een nieuw stuk van Gerardjan Rijnders, de artistieke leider van de gereputeerde Toneelgroep Amsterdam. Op donderdag 13 april gaat in de gezellige Toneelschuur in Haarlem “Mooi” in première. Uit een korte persmededeling valt op te maken dat het zou gaan om een soort vervolg op “Silicone”, “Pick-Up” en “Tulpen Vulpen”, drie stukken die Rijnders tussen 1986 en 1988 schreef. In die zogenaamde relatie-trilogie schetst Rijnders middels korte dialoogjes en een grillige kakofonie van steeds terugkerende woorden als kut, lul, klootzak, teringteef, tyfus, zwart gat, kankerwijf en kotsen, de verveling en het relatie-cynisme van moderne, stadse en door het leven ontgoochelde dertigers en veertigers.

“Mooi” werd, na een vakantie in Vietnam, speciaal geschreven voor de akteurs Lineke Rijxman en Gijs de Lange, twee vaste leden van Toneelgroep Amsterdam. Zij praten over wat mooi is aan de wereld en aan het leven. Ondertussen kijkt een Vietnamees meisje, Trang Nguyen, zwijgzaam toe.

“Mooi” is van 13 tot en met 22 april te zien in de Toneelschuur. Van 9 tot en met 20 mei is deze produktie te beleven in het Transformatorhuis, de imposante Amsterdamse fabrieksloods die Toneelgroep Amsterdam in september jl. in gebruik nam.

– Reserv. : (00-31) 23-31.24.39.

VLIEGEN

In september 1994 ging bij Stella Den Haag onlangs nog in Vlaanderen te gast met de prachtige produktie “Een Maand op het Land” “Storm” in première, een muziekteatervoorstelling voor kinderen vanaf 6 jaar. In het kader van het mini-festival Kunstonderacht wordt deze voorstelling tijdens het paasweekend naar Antwerpen gehaald door de organizatie Villanella.

“Storm” is geïnspireerd op “Het Meisje dat haar naam kwijt was”, een verhaal van Annie M.G. Schmidt uit de bundel “Heksen en zo”. Peter Reyn speelt Tom, een jongen die ervan droomt te kunnen vliegen. Erna van den Berg vertolkt zowel zijn moeder als Het Meisje dat Tom in een hazehol ontdekt en dat haar naam vergeten is. Het spel van de akteurs wordt gekombineerd met videobeelden die de fantazie van Tom weergeven.

“Storm is de meest kleinschalige voorstelling die regisseur Hans van den Boom ooit maakte, ” schreef Marian Buijs in de Volkskrant. En haar appreciatie bracht ze als volgt onder woorden : “De romantiek en de weemoed zijn gebleven, maar worden gekruid. Zijn associatieve collage-techniek zit ditmaal niet zozeer in het verhaaltje, maar in de geestige en originele manier waarop de televisiebeelden worden gebruikt. ” Bregje Boonstra toonde zich in het NRC Handelsblad beduidend minder entoesiast : “Storm leent zich niet voor een uurtje onderuit gezakt toneel kijken, en een al te grote nadruk op truuks en mooie vondsten ontkracht hier en daar Van den Booms werkelijke verhaal. “

Hoe dan ook, “Storm” is op 15 en 16 april (telkens om 14 en om 17 uur) te zien in de Antwerpse Arenbergschouwburg. Later volgen nog voorstellingen in De Kopergietery in Gent (21/4), in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel (23/4) en in de Velinx in Tongeren (30/4).

– Reserv. : (03) 202.46.46.

GESCHIEDENIS

Peter Halasz was mede-oprichter van het Squat-teater, het roemruchte gezelschap dat in de jaren zeventig gedwongen was uit Hongarije te vertrekken en dat via Nederland in New York terechtkwam. Toen het Squat-teater zich steeds meer met grootschalige produkties ging bezig houden, verliet Halasz de groep om in 1985 het Love-teater te vormen. Met dat experimentele gezelschapje was hij diverse keren te gast in Vlaanderen en Nederland, onder meer dank zij goeie kontakten met Ritsaert ten Cate, de bezieler van het avantgardistische Mickery-teater in Amsterdam.

Halasz was de laatste keer in Vlaanderen aan het werk in oktober 1990, toen hij in “She who once was the helmet-maker’s beautiful wife” herinneringen ophaalde aan zijn grootmoeder in een performance die een kruising was tussen gênante autobiografie en vervelend-burlesk non-akteren.

Peter Halasz heeft nu met de Amsterdamse akteur Tom Jansen een nieuw stuk geschreven. Het heet “The Case of the Bata-Boots” en het vertelt het verhaal van een zigeunerin die in 1928 een kind krijgt. De vader is een Sudeten-Duitser, die na de gebiedsannexatie na de Tweede Wereldoorlog Tsjech wordt en zijn zoon afwijst. Zijn verdere wederwaardigheden vormen het stramien voor het persoonlijk relaas van twee teatermakers die allebei, zij het in een zeer verschillende omgeving, opgroeiden in een kommunistische sfeer en zich vragen stellen bij de recente Europese geschiedenis. Halasz en Jansen krijgen op de scène het gezelschap van de Vlaamse akteur Josse de Pauw en de Amerikaans-Hongaarse aktrice Rebecca Major.

De voorstelling wordt in diverse talen en gelardeerd met videobeelden gespeeld in kunstencentrum de Monty in Antwerpen van 12 tot en met 22 april.

– Reserv. : (03) 238.64.97.

BEELDRIJK

In het kader van het multidisciplinaire evenement Kunstonderacht is op 15, 16 en 17 april (telkens om 15 uur) “Adama” te zien, een voorstelling van Image Aiguë, de Franse groep die tijdens Antwerpen 93 “Elck” speelde.

quot;Adama” wordt aangekondigd als “een soort beeldrijk bewegingsteater waarin Afrikaanse, Europese en Arabische kulturen samengesmolten worden”. Bezielster en regisseur Christiane Véricel werkte voor dit door de Unesco gesteunde projekt gedurende ruim een jaar met jongeren uit Frankrijk en uit de Israëlische steden Nazareth en Beer-Sheva. De voorstelling is bedoeld voor jongelui vanaf 6 jaar en is te zien in de Rode Zaal van deSingel.

– Reserv. : (03) 248.38.00.

EDWARD VAN HEER

“Adama” van Image Aiguë : samensmelten van kulturen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content