LOKATIE

De Nederlandse groep Hollandia heeft een zekere reputatie in onze contreien. Dat heeft helaas minder te maken met de kwaliteiten van de groep dan met de koppige konsekwentie waarmee dit ensemble teater op lokatie maakt. Of het nu in tochtige fabriekshallen, in een afgedankte rijstpellerij of in een vervallen rijkswachtkazerne is, altijd probeert Hollandia het knusse pluche van de klassieke schouwburgen te mijden. Steeds vaker krijg je echter de indruk dat Hollandia grotere aandacht besteedt aan het zoeken naar speciale speelplekken, dan aan het zoeken naar interessante stukken en het uitdokteren van een adekwate vormgeving. Een perfekte illustratie daarvan is “De Laars en de Sok”. Dat stuk van Herbert Achternbusch werd door Hollandia onlangs gecreëerd in een grote zaal van het Museum voor Hedendaagse Kunst van Gent. Het gebeuren riep herinneringen op aan een tekening van Kamagurka : een boer en een boerin, stokoud en dement, zaniken een uur lang tegen elkaar over kippen, hanen, neuken, eieren leggen enpoëzie schrijven.

Volgens een foldertje ging het over mensen die zich “buiten de bestaande moraal plaatsen en een kapotte taal hanteren”. In de realiteit zag je hoe een goeie aktrice als Betty Schuurman samen met akteur Peter-Paul Muller een soort revue-sketch opvoerde. Met hun vervormde stemmetjes, verfomfaaide kleren, wankele loopjes over de met houtkrullen bedekte vloer, gleden ze moedwillig af naar een vorm van mannetjesmakerij die je meestal alleen tegenkomt op plaatsen waar aangeschoten studenten kabaret proberen te spelen.

“De Laars en de Sok” duurt een uur en dat is, tenzij je liefhebber bent van snobistische avant-garde, 55 minuten te veel. Na de pauze wordt “Yankee-weiland” gespeeld, een stuk van de jonge Duitse schrijfster Kerstin Specht. (De première van deze monoloog moest in Gent worden opgeschort wegens ziekte van aktrice Jacqueline Blom.)

In Gent vond dit lokatieprojekt plaats in een museum met een belabberde akoestiek. In Nederland werden de twee zogenaamde “boerenstukken”, allebei geregisseerd door Johan Simons, gespeeld in een teater van glas en klei, bedacht door Hollandia-ontwerper Leo de Nijs. In Antwerpen zullen ze te zien zijn in het Goederenstation aan de Ledeganckkaai, het leegstaande station dat enkele jaren geleden in het nieuws kwam toen er sprake van was dat de Blauwe Maandag Compagnie het als thuisbasis zou gebruiken. Opvoeringen op 7 en 8 april.

Hollandia werd naar Antwerpen uitgenodigd door Dennis Van Laeken, baas van de Monty. Dat kunstencentrum pakt deze maand uit met nog een ander lokatie-projekt. “Der Stein” heet het en het gaat om een muziekteatervoorstelling van de Nederlandse komponist, schrijver en filozoof Dick Raaijmakers. Jaren geleden vond hij in een antikwariaat een manuskript waarin de verwantschap tussen kleuren en muzikale harmonieën werd behandeld door ene Anton Scheuer. Raaijmakers en regisseur Paul Koek, een van de oprichters en bezielers van Hollandia, willen op basis van dit manuskript hedendaags muziekteater brengen. “Der Stein” heeft de vorm van een koffer-opera. Twee akteurs dragen het hele decor met zich mee. Hollandia-akteur Bert Luppes speelt de geneesheer-direkteur die Scheuer aan het publiek prezenteert als een markant medisch fenomeen. Scheuer wordt vertolkt door Benjamin Verdonck, laatstejaarsstudent aan het Antwerps Conservatorium. Gezamenlijk voeren zij Scheuers experimenten uit met behulp van kleurenprojektie-apparatuur, synthesizers, prisma’s en andere toestellen. De voorstelling wordt in Antwerpen gespeeld in een van de rococo-zalen van het Internationaal Cultureel Centrum aan de Antwerpse Meir. Data : 30, 31 maart en 1 april.

– Reserv. : (03) 238.64.97.

EN OOK NOG

– “Revue” : De Nieuwe Snaar en hun muzikale en klowneske gasten zijn begonnen aan de laatste reeks Vlaamse opvoeringen van hun weliswaar te lange maar zeer amusante kompilatieshow. Nog voorstellingen in het Casino van Beringen (30, 31/3), in het Cultureel Centrum van Maaseik (1 en 2/4), in dat van Bierbeek (6 en 7/4, in dat van Lanaken (8/4) en tenslotte in het Cultureel Centrum van Heusden-Zolder (9/4). Info : (02) 657.24.30.

– “De man van La Mancha” : laatste opvoeringen in Vlaanderen van de musical waarin Ramses Shaffy op een schitterende manier de idealist Don Quichote vertolkt. Van 30/3 t/m 1/4 in de Vlaamse Opera in Antwerpen. Daarna alleen nog in Brussel (18 en 19/4) en in Hasselt (4/5). Info : (03) 234.34.38.

EDWARD VAN HEER

UITPROBEREN

Elke woensdag en donderdag in april (telkens om 20 u.), staan Tania Van der Sanden en Arlette Weygers samen in de Balzaal van Vooruit in “Wegens sukses vervolgd”. Het is een produktie van Vooruit, die artiesten de kans wil geven “dingen uit te proberen, om wat elders niet kan of niet mag hier wél te doen, tussen andere engagementen door, even weg van de snelweg”. Het is vooral de bedoeling dat teatermakers of andere artiesten elkaar vinden “buiten kompetitie, zonder dat ze meteen de hort op moeten om de nodige fondsen of subsidies te scoren”.

Tania Van der Sanden (NTG en Het Salon) en Arlette Weygers (Kaaiteater) kennen elkaar al lang. Ze waren ooit samen in Toneelgroep Amsterdam en bij De Tijd en in opdracht van Toneelschuur Haarlem maakten ze in 1993 de improvizatie “Klaar voor misbruik”.

In “Wegens sukses vervolgd” gaan zij verder op zoek naar wat hen drijft om op een scène te gaan staan. Ook nu gaat het weer over henzelf en wordt er geïmprovizeerd, zodat alles wat rond hen gebeurt deel gaat uitmaken van hun verhaal. De luxe van een gerepeteerde tekst hebben zij niet. Iedere avond nemen zij het risico van de onvoorziene omstandigheden.

– Reserv. : (09) 223.82.01 (Vooruit).

ZONDVLOED

Van woensdag 5 tot en met zondag 9 april kan men in De Kopergietery in Gent werk zien dat “op de rand van het nest zit, klaar om uit te vliegen, de ruimte te veroveren of op zijn bek te vallen”. Onder de titel “De zondvloed II” wordt gemusiceerd en wordt dans, film, teater en grafisch werk getoond. De reeks wordt op 5 april (20 u.) ingezet door het Speelteater met “Alleen. Alleen. “, waarin een dozijn jongeren dansen, met z’n twaalven alleen, in de hoop elkaar te vinden. Biezonder is dat “Alleen. Alleen. ” een groeiprojekt is. In de loop van het jaar zal een musicus de dansende jongeren vervoegen, om speciaal voor deze produktie muziek te komponeren. Een fotograaf zal de “dansportretten” op zijn eigen manier vastleggen.

Behalve het grafisch werk van Jan Mareen die sinds de opening van De Kopergietery de linosnedes maakte voor alle affiches en een aantal korte films door afgestudeerden van St.-Lucas Brussel (6 april, 20 u.), is er ook “Solo ! ” van slagwerker-komponist Johan Derycke en “Nu ! “, een projekt van Paul Carpentier en Johan Derycke voor vijf muzikanten en een aktrice (7 april, 20 u.).

Op 8 april (20 u.) wordt “Tevengebroed” gespeeld, een eindeksamenprojekt van de Amsterdamse Toneelschool, gebaseerd op “Het dikke schrift” van Agotha Kristof, die in 1956 uit Hongarije naar Zwitserland vluchtte. “Tevengebroed” (in 1994 met de Top Naeffprijs onderscheiden) handelt over de jeugd van een tweeling die in een oorlog opgroeit. Volgens de Nederlandse pers is het een absolute aanrader.

De Zondvloed II wordt op 9 april (20 u.) besloten met “Charlip”. Bij deze produktie van het Speelteater werd vertrokken van tekeningen die koreograaf Remy Charlip voor een produktie maakte terwijl hij in Australië in quarantaine was. Ives Thuwis en Eva Bal gaven aan zes dansers een tekening. Op basis daarvan maakten zij hun solo. In “Charlip” worden deze solo’s voor het eerst aan elkaar en aan het publiek getoond.

– Reserv. : (09) 233.70.00 (Kopergietery).

ZWIJNEN

Jan Steen, Frans Van der Aa en Griet De Backer vinden elkaar in “Zwijnen”, een produktie die zij in Backstage in Gent (Sint-Pietersnieuwstraat 128) opzetten in de marge van Time Festival 1995. “Zwijnen” blijkt een toneelbewerking te zijn van een gelijknamige film. De makers willen “nihilisme in zijn extremiteit tonen en voelbaar maken en daardoor de toeschouwer dwingen tot standpunten”.

Op het eerste gezicht drijft “Zwijnen” op wrede, laffe, domme karakters. De sterke overheerst, de intelligente maakt zich belachelijk. Maar de sterke is laf, de slimme cynisch, de zwakke weerzinwekkend en de domme antipatiek. Achter die maskers schuilt echter grootsheid en eerlijkheid. “Zwijnen” is “niet pamflettair, geëngageerd teater” rond het verhaal van een derderangsschilder en een werkloze taxichauffeur, samen op toer door het nachtelijke Parijs met een geslacht varken. Nog te zien op 29, 30 en 31 maart (20 u.)

– Reserv. : (09) 233.35.35 (Backstage).

DE DUPE

In Victoria, Fratersplein 7 in Gent, speelt Roy Faudree op 29, 30, 31 maart (20 u.) en op 1 april (17 u.) “Dupe”. Dit betekent zowel slachtoffer, onnozelaar als dubbelganger en Faudree is het in deze produktie allemaal. “Dupe” is ook een amalgaam van beeld, tekst en geluid.

Roy Faudree komt uit New York en werkte regelmatig mee met de Woostergroup. In “Dupe” is hij een scenarioschrijver te midden van zijn audio- en video-tech. Hij zit in een minuskuul, propvol decor, met binnen handbereik de draadloze telefoon, de video, cocaïne en mondwater. Hij is op zijn retour en in een midlife-crisis. Zijn vrouw is er vandoor en het schrijfwerk lukt niet meer. Om inspiratie op te doen, werkt Faudree zich door een stapel videobanden waarop weerloze mannen, meestal door hemzelf gespeeld, teksten zeggen. Door een dialoog aan te gaan met zijn alter ego op het enorme televisiescherm, raakt Roy Faudree verstrikt in zijn eigen gedachten. Hij vindt zijn weg niet meer in de wereld waarin televisiebeelden en persoonlijke ervaringen als tweelingen op elkaar lijken en de traditionele rollen van mannen en vrouwen zijn opgeheven. Hij is een man op de rand van de komplete instorting en gaat over tot een overdosis bekentenissen. “Een grimmige monoloog, gespeeld en gemaakt door een fantastische akteur, ” aldus een criticus.

– Reserv. : (09) 223.82.01 (Vooruit, voor Time Festival).

ROGER ARTEEL

Tania Van der Sanden maakt samen met Arlette Weygers : “Wegens sukses vervolgd”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content