LEVEN EN LIEFDE OP EEN TAK

Met “In de bomen” richt Blauw Vier zich tot een publiek vanaf 8 jaar, maar dat betekent niet dat ouderen en volwassenen er niets aan zouden hebben. “In de bomen” is een knap stukje teater, inhoudelijk stevig onderbouwd en origineel in de vormgeving.

Het verhaal is ontleend aan een boek van Italo Calvino en gesitueerd in een tijd waarin de adel uitgestrekte landerijen en bossen bezit. Cosimo, het zoontje van een baron, kan het zich veroorloven lekker stout te zijn en in een boom te gaan wonen. Niet zomaar, en ook niet alleen omdat hij zijn bord niet wou leegeten en met zijn ouders in konflikt kwam. Cosimo vindt het fijn om de wereld vanuit de hoogte te bekijken. Via de takken van de bomen kan hij verre reizen maken en komt hij ook in de tuin van het buurmeisje Viola, dat hij graag mag. Toch leidt Cosimo een eenzaam bestaan. Daar komt enige verandering in wanneer hij zich voor de mensen onder hem nuttig kan maken door piraten te verjagen of een roofdier te helpen doden. Hij ontpopt zich tot volksheld en verlicht filozoof en zweeft letterlijk en figuurlijk boven de aarde. Dan komt Viola terug uit de kostschool waarnaar ze door haar ouders verbannen was en tracht Cosimo terug op de begane grond te krijgen. Vergeefs. Cosimo heeft het leven “verdroomd” en moet ook de volheid van de liefde missen.

Het speelvlak is een cirkel vol herfstbladeren. Hier en daar staat een oud tuinmeubel, een kapot standbeeld suggereert dat er met de adel toch iets aan de hand is. Daarboven zit de koppig-guitige Cosimo op een zweefrek. Overal zijn kleine rekwisieten verborgen, die door de spelers worden gebruikt om vlug een ander personage te tonen. Er is ook voortdurend een speelse afwisseling van akteren en vertellen.

“In de bomen”, met Frank Dierens (Cosimo), Elke Dom (o.a. Viola) en Jo Roets, en in een regie van Greet Vissers, charmeert vooral door de sterk relativerende toon in tekst en lichaamstaal, waardoor het anekdotische van het verhaal en de verwijzing naar een verleden tijd, ver overstegen worden.

“In de bomen” is niet alleen als schoolvoorstelling te zien. In vrije voorstellingen kan men die produktie onder meer meemaken op 26 februari (15 u.) in De Werf (Brugge) en op 5 maart (15 u.), op uitnodiging van Bronks, in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel.

– Reserv. : (050) 33.05.29 (De Werf), (02) 219.99.21 (Bronks).

EMILY

Na Walt Whitman is Emily Dickinson (1830-1886) de belangrijkste figuur van de Amerikaanse poëzie uit de 19de eeuw. Zij woonde in het streng calvinistische Amherst in Massachusetts, zat twee jaar op kostschool en kwam voor de rest van haar leven niet meer buiten de grenzen van haar geboortestad. Tijdens haar laatste 30 levensjaren kwam ze zelfs de deur niet meer uit. De ruimte van haar slaapkamer met de ongeverfde plankenvloer was haar hele, en enige, veilige wereld, waarin zij voortdurend bezig was met de dood ; die ze uiteindelijk via haar poëzie overwon.

Tijdens haar leven werden niet meer dan zes gedichten gepubliceerd, maar ze liet 1775 gedichten en 1049 brieven na, die pas na 1950 werden uitgegeven.

Over Emily Dickinson is een toneelstuk gemaakt, met fragmenten uit haar literaire werk waarin ze vertelt over haar afzondering, terwijl ze ook het recept van haar, door iedereen bejubelde, rozijnencake verklapt.

Doris Van Caneghem speelt “Emily”, in een regie van Herman Verschelden en deze produktie van Malpertuis gaat op 23 februari (20 u.30) in Malpertuis-Oostende (J. Peurquaetstraat 27) van start. Daar wordt het stuk nog gespeeld op 24 februari en op 9, 10, 11, 16, 17 en 18 maart. In Malpertuis-Tielt staat “Emily” op 25 februari en op 2, 3, 4, 23 en 24 maart op het programma. Op 30 en 31 maart en op 1 april (20 u.) is “Emily” te gast in de Bonbonnière van Teater Tinnenpot aan de Tinnenpotstraat 21 in Gent.

– Reserv. : (059) 50.21.31 (Malpertuis, Oostende), (051) 40.18.45 (Malpertuis-Tielt), (09) 225.18.60 (Tinnenpot, Arca).

STRAATARTIESTEN

Tijdens de brocanterie, die op zaterdag 6 mei van 10 tot 18 u. wordt gehouden in de Bondgenotenstraat in Vorst, organizeert het gemeenschapscentrum Ten Weyngaert in zijn cafetaria ‘T Tref, het tweede Belgische kampioenschap voor straatzangers en -muzikanten. Deelnemen is gratis en de prijzenpot blijkt niet te versmaden. Kandidaten kunnen zich aanmelden op Ten Weyngaert, Bondgenotenstraat 54, in 1190 Vorst.

– Info : (02) 347.16.86.

MIME IN BEWEGING

Van 1 tot 12 maart organizeert De Beweeging (Gasstraat 88-90, Antwerpen) voor de zevende keer het Festival De Beweeging, dit jaar geheel aan de hedendaagse mime gewijd. Niet de mime van de witgeschminkte gezichten, wel de mime als beeldende bewegingstaal, die “het onzegbare laat zien en het binnenste van de speler naar buiten brengt”.

Centraal op het festival staat de eigen produktie “Luidop stilstaan”, waarin 4 regisseurs of regisseursduo’s elk een deel van de voorstelling maken : Karina Holla uit Nederland, Carmen Blanco Principal en Monica Klingler (Spanje/België en Zwitserland) en Dirk Opstaele en Jan Ruts (België).

Aangezien mime op het festival vanuit het bewegingsteater wordt bekeken, werden ook een zevental recente dansprodukties uit het binnenland geselekteerd. Voor het festival zijn 14 produkties geprogrammeerd in meer dan 25 voorstellingen, aangevuld of omkaderd door gesprekken, films, workshops en een tentoonstelling.

– Info : (03) 225.10.66 (De Beweeging).

ROGER ARTEEL

Frank Dierens, Jo Roets en Elke Dom in “In de bomen” : speelse afwisseling van akteren en vertellen.

WINDMOLENS

Koreografe Grace Ellen Barkey maakt, net als haar echtgenoot Jan Lauwers van de Needcompany, teater waarin dansante en literaire fragmenten door elkaar worden gemonteerd tot een sliert beelden die in hun gewelddadigheid en somberheid, hun raadselachtigheid en ongerijmdheid iets proberen uit te drukken van de verwarring die deze jonge artieste ervaart ten opzichte van de pijn van het zijn. De tweede produktie van Barkey heet “Don Quijote” en is, net als “One” een coproduktie van de Brusselse Needcompany en het Theater am Turm uit Frankfurt. “Don Quijote”, dat in Frankfurt in première ging op 28 oktober jl., beleeft zijn Nederlandse première op 23, 24 en 25 februari in de Lantaren/Venster in Rotterdam.

De voorstelling is geïnspireerd op de wereldberoemde roman van Cervantes en op passages uit “De Myte van Sisyphus” van Albert Camus. Dansers/akteurs Petra Bolte, Claude Godin, Mil Seghers, Christian Spuk en Simon Versnel geven op muziek van o.a. Bach, Bartok, Ravel, Iggy Pop, Barbara en Tina Turner gestalte aan het konflikt tussen dromers en realisten, tussen mensen die tegen windmolens vechten en lieden die proberen te leven met de werkelijkheid. Centraal daarbij staat een markante vrouw die de mannen een spiegel voorhoudt.

Van 28 februari tot en met 4 maart is de Compagnie van Grace Ellen Barkey met “Don Quijote” te gast in het Théâtre 140 in Brussel en van 6 tot en met 12 maart in de Monty in Antwerpen.

– Info : (02) 733.97.08.

MARATON

Adorno schreef ooit dat er na Auschwitz en Hiroshima geen poëzie meer mogelijk was. De Britse auteur Edward Bond vindt van wel, maar je moet die poëzie schrijven in de hel. In de hel van de postmoderne, postreligieuze en postindustriële samenleving. En daarom schreef Bond “The War Plays”, een trilogie waarin de wereld getoond wordt zoals hij er zou kunnen uitzien na een enorme kernramp. Dat leverde een toneelmaraton op die bij de première in Londen in 1985 zeven en een half uur duurde. “Pièces de Guerre”, een Franse enscenering van die trilogie door regisseur Alain Françon, duurt alles samen zeven uur en vijftien minuten. Dat lijkt heel lang, maar de indringende tekst, de gestileerde regie, de sobere scenografie en de indrukwekkende vertolkingen maken het projekt meer dan de moeite waard. “Pièces de Guerre”, een van de hoogtepunten van het jongste Festival van Avignon, komt naar het Théâtre National in Brussel. Het eerste en tweede deel van de trilogie zijn te zien op 1 en 3, het derde deel op 2 en 4 maart. Op 5 maart is er een integrale opvoering vanaf 15 uur. Een aanrader !

– Reserv. : (02) 217.03.03.

EN OOK NOG

– “De Ondergang van de Titanic” : Lucas Vandervost speelt de allerlaatste reeks voorstellingen van het prachtige verzen-epos van Hans Magnus Enzensberger. Op 27, 28/2 en 1/3 in deSingel en op 2 en 3/3 in de repetitieruimte van De Tijd in de Sint-Paulusstraat in Antwerpen. Reserv. : (03) 248.38.00.

– “The Biography” : performance-artieste Marina Abramovic verwerkt zonder enige schroom hoogst persoonlijke zaken in een voorstelling die veeleer een ongeremd beeldenritueel is dan “gewoon teater”. Op 25 en 26/2 in de Rode Zaal van deSingel. Reserv. : (03) 248.38.00.

EDWARD VAN HEER

Bob Wilson, die de regie voert van “Orlando”, komt zelf in Brussel een overzicht prezenteren van zijn oeuvre.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content