Horst Rechelbacher maakt niet zomaar cosmetica. Hij doet dat op basis van planten en vanuit een welbepaalde filosofie. Zijn bedrijf Aveda biedt een breed assortiment aan, van shampoos over luchtverfrissers tot kalmerende thee.

Linda Raats

De Aveda Corporation is gevestigd in Minneapolis en stelt zich tot doel om ?producten en diensten te leveren die de natuur en de consument goed doen?. Aveda produceert en verkoopt producten voor de huid en het haar, make-up, plantaardige parfums en lifestyle-producten, allemaal uit zuivere ingrediënten afkomstig van bloemen en planten die organisch worden geteeld, zonder gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. Zo werd Aveda uitgebouwd tot een assortiment van ruim 700 producten die verkocht worden in ?Environmental Stores?, een sfeervolle omgeving met blank hout, steen en natuurlijke materialen. In de Environmental Stores kan de consument ook terecht voor diensten zoals stress-reducerende massages, cursussen in het mengen van geuren, make-upworkshops en natuureducatie. Brein achter de Aveda-filosofie is Horst Rechelbacher. Deze in 1941 in Klagenfurt geboren Oostenrijker, ging op zijn 14de bij een kapper op leercontract en belandde na wat omzwervingen in 1964 in Minneapolis. Door een auto-ongeval werd hij gedwongen daar te blijven. Om de doktersrekeningen te betalen, werkte hij voor een plaatselijke kapper en een jaar later opende hij een eigen salon : Horst of Austria. Aan het eind van de jaren ’60 had hij al shampoos onder zijn naam ontwikkeld.

Tijdens een reis naar India ontmoette hij een Indische herborist die nu nog voor Aveda werkt en die was bereid hem te helpen met een eigen productlijn. Herborisme was echter niet nieuw voor Rechelbacher. ?Mijn moeder was een herboriste. Ik ben dus opgegroeid met planten en natuurgeneeskunde. Planten bestuderen en gebruiken, is een fascinerende bezigheid waarover je naar mijn mening nooit genoeg kan weten. Dat was de reden waarom ik in India met de monniken ging leven?, vertelt Horst Rechelbacher. ?Zo kwam ik tot het maken van cosmetica voor eigen gebruik en voor kennissen. Je kan het vergelijken met home-cooking. Maar de vraag steeg en in de jaren zeventig waren er nog geen natuurlijke cosmetische producten op de markt.?

De naam Aveda is een afkorting van ?Ayurveda? en staat voor een vijfduizend jaar oude wetenschap die zich bezighoudt met de wijze waarop men lang en gelukkig kan leven. Met dit uitgangspunt en met een constante zoektocht naar het beperken van de negatieve invloed die productie heeft op het milieu, tracht Aveda te functioneren in evenwicht met de natuur. Na een trage groei in de jaren ’70 kwam Aveda midden de jaren ’80 in een stroomversnelling. ?Dat had veel te maken met een veranderde bewustwording en de grotere aandacht voor het milieu?, aldus Rechelbacher. ?Gezonde planten zijn de basis voor Aveda-producten en we zijn voortdurend op zoek naar planten die in het wild groeien en waarvan het verdedigbaar is dat zij organisch gekweekt worden. De boeren die de planten telen, gebruiken geen pesticiden of petrochemische meststoffen. Aveda streeft eveneens naar het uitbouwen van de bestaande kennis en zoekt toepassingen uit inheemse beschavingen om producten te verbeteren of nieuwe producten te ontwikkelen. We proberen daarbij tot een samenwerking te komen die de economische situatie van de inheemse volkeren verbetert. Ik denk dat de mens een bedreigde diersoort is. We zijn zodanig met onszelf bezig dat we onze planeet vergeten. We zouden moeten kunnen evolueren van een petrochemische maatschappij naar een botanische maatschappij, want in de planten schuilt nog een groot potentieel. Negenennegentig procent van alle planten is niet bestudeerd, omdat we aan planten geen belang hechten. Waar het zuurstofniveau 30 jaar geleden nog 35 procent bedroeg, is het nu teruggezakt tot 20 procent en in sommige steden zelfs tot 15 procent. Dat staat niet in de kranten, maar heeft alles te maken met de nonchalance waarmee wij omspringen met ons leefmilieu. In onze maatschapij is het ?ik? belangrijker dan het ?jij?. Wij denken te veel economisch en egoïstisch, je kan nooit krijgen wanneer je niet geeft.? Toch is Rechelbacher geen doemdenker. ?Al bij al leven we in een interessante tijd. Ik ben benieuwd hoe de wereld zal reageren wanneer de olievoorraad is opgebruikt. Men schat dat er nog genoeg in de grond zit om dertig jaar door te gaan. Maar hoe het daarna moet ? Ik heb wel vertrouwen in het kunnen van de mens. Zo heeft Aveda alvast een lippenstift ontwikkeld die geen petroleumderivaten meer bevat en voor 98 procent uit plantaardige stoffen bestaat, de overige 2 procent zijn de verplichte bewaarmiddelen.?

Om verspilling te voorkomen, werkt Aveda met gerecycleerd papier, karton en plastic. In het productieproces worden energie en afval zoveel mogelijk beperkt. ?En op onze werknemers zijn we zuinig?, zegt Rechelbacher. ?We hebben een kinderopvang en investeringsschema’s. Wie dat wil, krijgt vrijaf om zich met vrijwilligerswerk bezig te houden.?

Aveda biedt kwaliteitscosmetica op plantaardige basis, gemaakt volgens de principes van de plantenleer en de aromatherapie. Bijzonder zijn de Chakras, zeven gesofistikeerde aroma’s met telkens een mix van honderden bloemen en plantenextracten. Deze lijn is geïnspireerd door het geloof in zeven verschillende spirituele energiecentra, waarbij door inwerken op deze centra een eenheid van lichaam en geest kan worden bekomen, een alternatief voor synthetische parfums. Ook de geurkaarsen en verdampringen worden gebruikt om de geest positief te beïnvloeden. Aveda brengt daarnaast kleding, tassen en accessoires, gemaakt uit ecologisch verantwoorde materialen zoals organisch katoen, gerecycleerd materiaal en plantaardige vezels. De gebruikte kleurstoffen zijn uiteraard plantaardig.

Aveda, Schuttershofstraat 28 in 2000 Antwerpen. Tel. (03) 232.78.97. Open van maandag tot en met zaterdag van 10 tot 18.30 uur.

Horst Rechelbacher, de stichter van Aveda.

Douchegels (kalmerend of opwekkend) en zonneproducten van Aveda.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content