Ganzerik, het nieuwe buurtcafé van Olivier Jacobs, serveert minder bekende bieren van minder bekende brouwerijen. Uit België en daarbuiten, zoals Brouwers Verzet, De Ranke of Toccalmatto. Jacobs is bekend van Jigger's, zijn cocktailzaak in het centrum van Gent, die ook nog blijft bestaan. Waarom opent een cocktailshaker een biercafé ? "Ben (Bruyneel, ook cocktailshaker en medezaakvoerder) en ik wilden een tweede zaak openen. Jigger's is klein en we moesten vaak klanten weigeren...

Ganzerik, het nieuwe buurtcafé van Olivier Jacobs, serveert minder bekende bieren van minder bekende brouwerijen. Uit België en daarbuiten, zoals Brouwers Verzet, De Ranke of Toccalmatto. Jacobs is bekend van Jigger's, zijn cocktailzaak in het centrum van Gent, die ook nog blijft bestaan. Waarom opent een cocktailshaker een biercafé ? "Ben (Bruyneel, ook cocktailshaker en medezaakvoerder) en ik wilden een tweede zaak openen. Jigger's is klein en we moesten vaak klanten weigeren. Wij drinken bier na het werk en we serveren al langer cocktails met bier, de keuze was snel gemaakt." Ze kochten De Druiftak uit 1939, een volkscafé in de Brugse Poort, dat een overnemer zocht. De tegels aan de muur, planten aan het plafond, weckpotten op schappen en een kleine eetkaart van chef Tomek Mroszczak (komt van het populaire restaurant j.e.f.) doen vermoeden dat het café een hipstermagneet is. "Bier leeft, dat zien wij hier ook bij de klanten", zegt Jacobs. Ganzerik heeft geen gebrek aan bezoekers, integendeel, in het weekend is het aanschuiven voor een plekje. Ook opvallend : evenveel vrouwen met een bierglas als mannen. En dat vlak bij de invalsweg Rooigemlaan, een woonbuurt waar weinig te beleven valt. In het café hangt een ouderwetse spaarkas. Net zoals vroeger kunnen cafégangers er 'sparen' in hun 'nummertje' : een gleuf waar ze geld kunnen in steken. De helft van de 100 nummers zijn intussen al ingepalmd. "In bierland is een aardverschuiving bezig. Een aantal grote spelers hebben jarenlang de markt gedomineerd en nu brokkelt dat monopolie af." De zogenaamde craft beers zijn populair en overal worden micro breweries opgestart. "De kookhype heeft mensen bewuster gemaakt. Ze kijken verder dan het aanbod in de supermarkt. Waar wordt iets gemaakt, met welke ingrediënten en door wie ? Transparantie is belangrijk en grote merken bieden die niet altijd." Als klanten naar hun vertrouwde Jupiler vragen, wat krijgen ze dan ? "Er zijn genoeg alternatieven. Pils '13' bijvoorbeeld, sinds vorig jaar gebrouwen door twee Gentse vrienden. Smaakt iets bitterder en minstens even lekker." Heeft hij zich afgevraagd of er wel vraag was naar een café zonder klassieke pils ? "Toen ik Jigger's opende, verklaarden sommigen me ook zot. Een bar met gesloten deur waar je enkel binnen mocht met reservatie. Als er geen vraag naar is, moet je ze creëren. Mensen laten proeven van onbekende dingen." Veerle Helsen