De Mitsubishi Outlander is een praktische Japanner die verscheidene andere voertuigen heeft geïnspireerd en een onderdeel is van het project Global, Mitsubishi’s geheel nieuwe globalplatform, een intelligente en flexibele architectuur die de basis vormt van een rij nieuwe modellen in diverse segmenten. Zowel Citroëns C-crosser als Peugeots 4007 zijn uiteindelijk vermomde Outlanders, al moeten we toegeven dat het origineel veruit de authentiekste look heeft, zonder reservewiel op de achterklep. Daarnaast is de Outlander boven alles een zeer praktische auto die zelfs een derde stoelenrij meekreeg – ook al gebiedt de eerlijkheid te vermelden dat het echt wel om noodzitjes gaat. Omdat die meestal toch niet gebruikt worden, worden ze in een handomdraai discreet en volledig in de vloer opgeborgen, die na de verdwijntruc geheel vlak achterblijft.

Ook de achterbank wordt in één handbeweging opgeplooid en kan in de lengte over een afstand van 8 cm verschoven worden. Om het laden te vergemakkelijken werd de achterklep in twee delen opgedeeld. Het onderste deel klapt naar buiten en maakt het mogelijk om de laadhoogte tot 60 cm te verlagen.

Nieuw is de 2.2 Hdi, de uitstekende turbodieselmotor die uit de samenwerking tussen PSA en Ford is ontstaan en al in talrijke modellen werd gemonteerd, inclusief de Europese klonen van de Outlander. Die werd gekoppeld aan een manuele zesbak die de krachten op drie manieren kan verdelen, en dat allemaal via een eenvoudige draaiknop op de middenconsole.

In normale omstandigheden (in de meeste gevallen dus) zal tweewielaandrijving volstaan en gaan alle krachten naar de voorwielen. Wie voor de vierwielaandrijving kiest (een mode waarin Mitsubishi inmiddels 70 jaar ervaring heeft verworven), laat de elektronica geheel automatisch beslissen over de verdeling tussen voor- en achteras. In de derde stand, de 4WD Lock, wordt zowat 50 procent meer koppel naar de achteras doorgestuurd dan in de automatische vierwielaandrijving, en dat om een betere tractie op gladde ondergrond te ondersteunen. Dat de Outlander geen rasechte terreinwagen wil zijn, blijkt uit het ontbreken van een reductiebak. Zeker is wel dat hij zowel op als naast de weg in doordeweekse omstandigheden zijn mannetje kan staan.

Het rijcomfort is alvast indrukwekkend, met dank aan de comfortabele ophanging, terwijl ook de wegligging en de prestaties (een topsnelheid van… 200 km/uur) imponeren.

Kortom, de Outlander is een bijzonder handige en functionele reiswagen die er met zijn nieuwe motor zal in slagen een pak liefhebbers te lokken – zeker gezien de zeer redelijke prijs.

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content