Subaru is altijd een relatief klein merk gebleven met een welomlijnde visie. Nog voor Audi het quattroconcept uitwerkte, werden Subaru's al op de vier wielen aangedreven én kregen een boxermotor mee. Omdat, zo schreven de ontwerpers, rijden op elk moment veilig, opwindend, comfortabel en probleemloos moest zijn. Zo'n boxermotor (waarbij de cilinders tegenover elkaar liggen) bezit een nagenoeg trillingsvrije loop, een laag zwaartepunt en is zeer robuust. Jammer genoeg monteerde Subaru enkel benzinemotoren en liep daardoor vooral in Europa...

Subaru is altijd een relatief klein merk gebleven met een welomlijnde visie. Nog voor Audi het quattroconcept uitwerkte, werden Subaru's al op de vier wielen aangedreven én kregen een boxermotor mee. Omdat, zo schreven de ontwerpers, rijden op elk moment veilig, opwindend, comfortabel en probleemloos moest zijn. Zo'n boxermotor (waarbij de cilinders tegenover elkaar liggen) bezit een nagenoeg trillingsvrije loop, een laag zwaartepunt en is zeer robuust. Jammer genoeg monteerde Subaru enkel benzinemotoren en liep daardoor vooral in Europa hoge verkoopcijfers mis. De eerste boxerdieselmotor ter wereld is dankzij Subaru nu een feit en wordt dit jaar in de Legacy en Outbacks gemonteerd. Het cilinderblok is bijzonder compact en dankzij de aluminiumlegering zeer licht. Gekoppeld aan een turbocompressor ontdekten we hem in de Outback en waren meteen onder de indruk van de stille loop. Ook het stevige koppel (350 Nm tussen 1800 en 2500 toeren) zorgt voor een bijzonder soepel rijgenot en een stevige por in de rug bij de hernemingen. Omdat de motor aan een manuele vijfbak is gekoppeld, vallen de twee hoogste versnellingen iets te lang uit, maar dat komt dan weer het verbruik ten goede. Aan een rustig, maar allesbehalve slentertempo kwamen we enkele keren op 6 liter/100 km uit, slechts 0,2 liter boven de norm. Voeg daar het understatementgevoel bij dat eigen is aan het bescheiden merk, een chassis dat extra hoog boven de grond staat, en een 50-50 verdeling van het koppel tussen voor- en achterwielen en men beschikt over een echte meid voor alle merk. Alleen schreeuwen ze dat bij Subaru niet van de daken, want dat is nu eenmaal hun stijl niet. In de praktijk bleek de Outback over een bijzonder goed rijcomfort te beschikken, een prima wegligging en een uitstekende grip op alle soorten ondergrond. De koffer is een ruime 459 liter groot en de functionaliteit kan verder vergroot worden door de nagenoeg vlakke vloer die ontstaat na het neerklappen van de rugleuning van de stoelen achterin. Wie van discretie houdt, zal in de Outback de perfecte kompaan ontdekken die ook nog eens zeer comfortabel rijdt. De veiligheid die eigen is aan het concept wordt nog vergroot door een aantal elektronische rijhulpmiddelen met de uitschakelbare stabiliteitscontrole er bovenop. Het enige punt van kritiek is misschien het al te lichte stuur dat daardoor wat nauwkeurigheid mist. Wie nuchter genoeg is om zich enkel te bekommeren over de echte eigenschappen van een auto kan niet langer om Subaru heen. En omdat de dieselmotor straks ook nog een plaats krijgt in de Impreza en in de Forester durven we een verdubbeling van de afzet van Subaru's in Europa met quasi zekerheid te voorspellen.Door Pierre Darge