Franse autoconstructeurs worden steeds vaker geconfronteerd met hun eigen frustraties, almaar meer kopers verkiezen Duitse producten. Die zijn weliswaar iets duurder, maar later bij het doorverkopen wordt dat verschil zo weggeveegd. De obsessie om de Duitse normen te halen, heeft ook zwaar meegespeeld bij het ontwerpen van de Laguna II. Allerlei extra troeven werden uitgespeeld: een hightech aanpak, een opgewaardeerde veiligheid en dynamische kwaliteiten. De opvolger van de Laguna, waarvan anderhalf miljoen exemplaren werden gekocht, is door al de aanpassingen wel 7 cm langer geworden en 60 kg zwaarder.
...

Franse autoconstructeurs worden steeds vaker geconfronteerd met hun eigen frustraties, almaar meer kopers verkiezen Duitse producten. Die zijn weliswaar iets duurder, maar later bij het doorverkopen wordt dat verschil zo weggeveegd. De obsessie om de Duitse normen te halen, heeft ook zwaar meegespeeld bij het ontwerpen van de Laguna II. Allerlei extra troeven werden uitgespeeld: een hightech aanpak, een opgewaardeerde veiligheid en dynamische kwaliteiten. De opvolger van de Laguna, waarvan anderhalf miljoen exemplaren werden gekocht, is door al de aanpassingen wel 7 cm langer geworden en 60 kg zwaarder. De vernieuwing is al zichtbaar bij het instappen. De portieren ontsluit je niet met een sleutel maar met een magnetische kaart. Ingestapt schuif je diezelfde kaart in een gleuf, je drukt op de start-stopknop en de motor, die zijn baasje heeft herkend, slaat aan. De koper zal straks de keuze hebben uit vier benzinemotoren en twee turbodiesels. Als kennismaking konden we de 1.9 liter turbodiesel testen. Met zijn directe inspuiting en common rail-technologie wordt hij allicht de populairste van het gamma. De dCi is niet echt een voorbeeld van geruisloosheid, maar bezit vanaf 2000 toeren een zeer behoorlijke hoeveelheid trekkracht, die met de handgeschakelde zesbak een pittige combinatie oplevert. Op onze gewone wegen, waar je frequent moet schakelen, volstaan de vier laagste versnellingen. Wie zuinigheid nastreeft, zal op de snelweg dankbaar gebruikmaken van de twee hoogste versnellingen en heeft dan genoeg met 5 liter per 100 kilometer. Bij de voorstelling in Toulouse hadden de ontwerpers de mond vol over rijplezier (wat bij BMW al jaren Freude am fahren heet) en namen de Peugeot 406 als voorbeeld. De chassisafstelling bleek zich op het bochtige parcours ten westen van Toulouse meer dan voorbeeldig te gedragen. Een precieze besturing, gekoppeld aan een opmerkelijk chassis zorgt voor een zeer veilige, stabiele wegligging. De Laguna II bleek overal opmerkelijk zelfverzekerd en dat gevoel wordt nog versterkt door de trekkracht, wat de rijder in staat stelt probleemloos in te halen of de bochten aan te snijden. De actieve veiligheid wordt door dit weggedrag nadrukkelijk geoptimaliseerd. Renault dacht ook aan de passieve veiligheid: een steviger structuur en staallegeringen met een hoge weerstand absorberen bij een aanrijding de impact veel efficiënter. Alle versies krijgen ook frontale en laterale thorax-airbags mee, evenals een gordijnbag die zich bij laterale botsingen over de volledige lengte van de wagen ontvouwt. De veiligheid wordt verder gediend door een ABS met elektronische remkrachtverdeler én remassistentie. Die is broodnodig, omdat gebleken is dat 70 procent van de rijders bij een noodstop niet voluit remmen, en daardoor vaak te laat tot stilstand komen. Ook ESP voor het regelen van de dynamische stabiliteit en ASR, dat het wegslippen bij het starten op gladde ondergrond voorkomt, worden in serie gemonteerd. Nog opmerkelijker is het waaksysteem voor de bandendruk dat zelfs een traag leeglopende band (80 procent van de gevallen) tijdig signaleert. Wat het interieur betreft, kunnen de Fransen nog wel wat leren van de Duitse concurrentie. Er zijn wel veel opbergvakken, maar de gebruikte materialen ogen al te kunststofachtig. De stoelen kregen weer dat veel te zachte materiaal mee met een bekleding die weinig klasse uitstraalt. Staan dynamiek, veiligheid en technologische toepassingen op een hoog niveau, dan laat het interieur wel wat te wensen over. De Laguna bezit veel kwaliteiten, een chique auto is het niet. Anderzijds is de prijs een meevaller. Voor de 1.9 dCi, die gemiddeld 5,5 liter/100 km verbruikt, wordt straks ongeveer 870.000 fr. gevraagd.RENAULT LAGUNA II - 1.9 DCIMOTOR:viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1870 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft.POTENTIEEL:maximaal vermogen van 120 pk/88 kW bij 4000 toeren/minuut en max. koppel van 270 Nm bij 2000 toeren/minuut.AFMETINGEN:457,6 cm (l), 177,2 cm (br), 142,9 cm (h) en 274,8 cm (wielbasis).KOFFERVOLUME:430 liter.VERBRUIK IN LITER/100 KM: 4,6 (buiten stad), 7,7 (stad), 5,5 (mix).CO2-UITSTOOT:146 gr/km.PRIJS, INCLUSIEF BTW:ongeveer 870.000 fr., vermeerderd met 20.000 fr. BIV.JAARLIJKSE AUTOBELASTING:13.367 fr.ANDERE VERSIES:1.6 benzine, vanaf 750.000 fr.PIERRE DARGE