Vandaag kiezen we met de Volkswagen Passat Variant voor een combinatie van functionaliteit, gebruiksgemak, zuinigheid en rijcomfort. Passats hebben in tegenstelling tot de meeste moderne auto's altijd voor een zee van ruimte gezorgd achterin, en dat is met de nieuwe Variant niet anders. Met een wielbasis van ruim 2,70 meter heeft de constructeur alvast een duidelijke keuze gemaakt. Gecombineerd met een buitenlengte van 4,67 meter blijft voldoende lengte over om een redelijk koffervolume te garanderen. Met 450 liter is dat niet overweldigend, maar de volledig vlakke vloer en twee in de flanken i...

Vandaag kiezen we met de Volkswagen Passat Variant voor een combinatie van functionaliteit, gebruiksgemak, zuinigheid en rijcomfort. Passats hebben in tegenstelling tot de meeste moderne auto's altijd voor een zee van ruimte gezorgd achterin, en dat is met de nieuwe Variant niet anders. Met een wielbasis van ruim 2,70 meter heeft de constructeur alvast een duidelijke keuze gemaakt. Gecombineerd met een buitenlengte van 4,67 meter blijft voldoende lengte over om een redelijk koffervolume te garanderen. Met 450 liter is dat niet overweldigend, maar de volledig vlakke vloer en twee in de flanken ingewerkte opbergvakken (voor gevarendriehoek en eerstehulpkoffertje) zorgen ervoor dat de ruimte optimaal bruikbaar is. Vier sjorhaken, een synthetische mat met rails, twee netaansluitingen (12 volt) en een standaard geleverd afdekscherm vervolledigen de praktische aanpak. Met de asymmetrisch neerklapbare achterbank opgevouwen, komt men zelfs tot een bruikbaar volume van 1545 liter. Onder de motorkap kiezen we voor de beproefde 1.9 liter turbodiesel met rechtstreekse inspuiting via pompverstuivers die vanwege de trekkracht en zuinigheid een zekere faam heeft verworven. De motor is verkrijgbaar in twee versies: met 100 en 130 pk. Het verschil zit louter in de elektronische regeling, wat de flexibiliteit die aan een motor gegeven kan worden benadrukt. Onze keuze valt op de krachtigste versie die in het gebruik vooral opzien baart met zijn geweldige kracht: al bij 1750 toeren haalt hij een fraai maximaal koppel van liefst 285 Nm. Zijn bravere broer doet met 250 Nm nauwelijks onder, zijn iets bezadigder karakter resulteert in een uitzonderlijk laag verbruik. Gekoppeld aan een Tiptronic met vijf verhoudingen weet de meest nerveuze van de turbo's twee heren te dienen. De wat luie rijder profiteert van de volautomatische stand, de pittiger chauffeur zal de efficiëntie van de Tiptronic (manueel sequentieel schakelen zonder ontkoppelingspedaal) weten te waarderen. We waren toch wat verrast over het lawaai dat vooral bij het optrekken geproduceerd wordt. De TDI bezit veel kwaliteiten, maar een stille werker is hij niet. Wat het veelgeroemde verbruik betreft, is het met de 130 pk-versie uitkijken geblazen. Wie het gaspedaal fluweelzacht behandelt (en dat lijkt in tegenspraak met de keuze van die versie) komt op lange trajecten met enige moeite net onder de zes liter voor 100 km. Een mix van 5,8 liter, wat de constructeur vooropstelt, blijkt echter optimistisch. Op een gemiddeld parcours komt dat veeleer in de buurt van 7 liter per 100 km. Het effect van een iets zwaardere voet laat zich prompt aflezen op de boordcomputer. Op de weg onderscheidt de Variant zich qua rijgedrag nauwelijks van zijn meer klassieke broer, de wegligging is zonder meer uitstekend. De interieurafwerking staat op een hoog niveau. Toch zullen puristen al vlugger naar de Audi A6 Avant lonken, die staat op eenzelfde platform, maar heeft om diverse redenen meer uitstraling en status. Maar de klant die als een goede huisvader door het leven gaat en de prijsverschillen bekijkt, zal zijn keuze voor de Variant snel gemaakt hebben.PIERRE DARGE