De breakversie van de Laguna, de Grandtour, verscheen voor het eerst ten tonele in 1995. Een tweede generatie kwam er in 2001, met een facelift in 2005. De elegante break is dus bijna een ouwe getrouwe. Hij krijgt een tweeliter turbodiesel ingebouwd, ter vervanging van de 2.2 turbodiesel. De wagen heeft niets van zijn elegantie verloren en wil met de nieuwe motor op twee aspecten scoren : dynamiek en verbruik. De nieuwe motor bezit met 150 pk hetzelfde vermogen als zijn grotere voorganger, maar heeft wel extra trekkracht en haalt nu een maximaal koppel van 340 Nm. De inspuiting gebeurt onder e...

De breakversie van de Laguna, de Grandtour, verscheen voor het eerst ten tonele in 1995. Een tweede generatie kwam er in 2001, met een facelift in 2005. De elegante break is dus bijna een ouwe getrouwe. Hij krijgt een tweeliter turbodiesel ingebouwd, ter vervanging van de 2.2 turbodiesel. De wagen heeft niets van zijn elegantie verloren en wil met de nieuwe motor op twee aspecten scoren : dynamiek en verbruik. De nieuwe motor bezit met 150 pk hetzelfde vermogen als zijn grotere voorganger, maar heeft wel extra trekkracht en haalt nu een maximaal koppel van 340 Nm. De inspuiting gebeurt onder een druk van 1600 bar, maar vooral de verdeling ervan in vijf cycli (twee voor- en één hoofdinjectie, met één of twee na-injecties) zorgt voor een efficiëntere verbranding. Voeg daar de verlaging van de compressie bij en Renault zet voor de twee beoogde doelstellingen zeer aantrekkelijke cijfers neer. Na een gevarieerd parcours in gestrekte draf noteren we aan de pomp een verbruik van nauwelijks 6 liter/100 km. Die nieuwe viercilindermotor is gekoppeld aan een manuele zesbak en is soepel én vinnig, maar boven alles een stuk minder luidruchtig dan zijn voorganger. Onderweg met de Grandtour verrassen zowel de wegligging als het ophangingscomfort : de wagen rijdt als een berline en neemt de bochten met zwier én precisie zodat ook de klant die van rijplezier houdt, tevreden kan zijn. Over de functionaliteit moeten we iets minder lovend zijn. Terwijl de Grandtour wel 11 cm langer is dan de berline, bleef de wielbasis ongewijzigd (een kostenkwestie, nemen we aan). De passagiersplaatsen achterin zijn dan ook wat beperkt. Vooral de voeten (die nauwelijks onder de voorstoelen kunnen) betalen de tol. De kofferruimte is uiteraard groter dan die van de berline, maar is met een volume van 475 liter niet echt indrukwekkend. Renaults eigen, veel compactere Megane Grandtour, scoort op dat vlak bijvoorbeeld 55 liter beter. Wel is de laaddrempel laag en het volume van de koffer harmonieus. De rugleuning van de achterbank kan vooroverklappen, maar een echt vlakke vloer ontstaat daarbij niet. Jammer. Met de nieuwe tweeliter turbodiesel is de Renault Laguna Grandtour een zeer aangename break geworden, maar aan de functionaliteit kon wel nog wat gesleuteld worden. Dat zal, mogen we aannemen, het geval zijn bij de volgende generatie die er eind dit jaar aankomt. Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1995 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 150 pk / 110 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 340 Nm bij 2000 toeren/minuut. Afmetingen : 471,3 cm (l), 177,4 cm (br), 143,9 cm (h). Koffervolume : 475-1515 liter. Verbruik in liter/100 km : 7,7 (stad), 4,9 (buiten stad), 6 (mix). C02-uitstoot : 154 gr/km. Prijs, inclusief btw : 29.550 euro, vermeerderd met 867 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 411,23 euro. Andere versies : 1.6 (22.400 euro), 2.0 (27.600 euro), 1.9 DCI (23.050 euro). Door Pierre Darge