De eerste Kever Cabrio kwam er in 1948 aan en de New Beetle verscheen in 1998 ten tonele. De derde generatie, kortweg Beetle, komt dit jaar op de markt. Hoewel hij erg op de New Beetle lijkt, begonnen de ontwerpers van de Beetle met een wit blad. De nieuwkomer staat op het platform van de Golf VI. Eerste zorg van de ontwerpers was de rigiditeit - altijd al een teer punt in een open auto met zelfdragend koetswerk. Tal van verstevigingen zorgden voor extra stijfheid en 114 kg meer gewicht. De Beetle werd ook 15 cm langer...

De eerste Kever Cabrio kwam er in 1948 aan en de New Beetle verscheen in 1998 ten tonele. De derde generatie, kortweg Beetle, komt dit jaar op de markt. Hoewel hij erg op de New Beetle lijkt, begonnen de ontwerpers van de Beetle met een wit blad. De nieuwkomer staat op het platform van de Golf VI. Eerste zorg van de ontwerpers was de rigiditeit - altijd al een teer punt in een open auto met zelfdragend koetswerk. Tal van verstevigingen zorgden voor extra stijfheid en 114 kg meer gewicht. De Beetle werd ook 15 cm langer dan zijn voorganger, 8 cm breder en 3 cm lager. Dat leverde extra interieurruimte op en 11 % meer koffervolume. Handig is ook de neerklapbare achterbank. De stoffen kap wordt in 9 seconden geopend en gaat in 11 seconden weer dicht. Dat kan tot een snelheid van 50 km/uur gebeuren. De kap rust, zoals bij de oer-Kever, bovenop de achterklep om koffervolume te sparen. Wie het helemaal elegant wil, kan dan de beschermhoes van simileer monteren, wel een omslachtige operatie. Binnenin vonden we een fraai afgewerkt geheel waarin in ons geval een 1.9-TDI-motor was gemonteerd, gekoppeld aan een manuele zesbak. De reactie van die motor op het gaspedaal is pittig en toch zeer beheersbaar : de krachten worden snel en controleerbaar opgebouwd. Je voelt dat het woord 'rijgenot' de ontwerpers niet onbekend is. Ook het weggedrag is uitstekend, met een prima neutralisering van de koetswerkbewegingen. Voeg daar de gretigheid van de motor aan toe en het wordt duidelijk dat deze cabrio ons meer dan beviel. Hij is ook een echte vierzitter, al valt het instappen achteraan met de kap dicht niet echt mee. Wie open wil rijden, krijgt de wind in de haren. Dat heeft ons nooit gestoord maar we weten uit ervaring dat nogal wat gebruikers daar anders over denken. Met het windscherm (kost 232 euro) rijdt het een stuk rustiger maar worden de zitplaatsen achterin opgeofferd. Over het verbruik kunnen we kort zijn : wie een beetje uitkijkt, beperkt dat tot 5 liter/100 km. Wie het temperament van de wagen volgt, laat tussen de 6 en 6,5 liter/100 km optekenen. MOTOR : viercilinderturbodiesel met een slagvolume van 1968 cm³ die via een manuele zesbak de voorwielen aandrijft. POTENTIEEL : maximumvermogen van 140 pk/103 kW bij 4000 toeren/ minuut en maximaal koppel van 320 Nm bij 1750 t/m. AFMETINGEN : 427,8 cm (l), 180,8 cm (br) en 147,3 cm (h). KOFFERVOLUME : 225 liter. GEWICHT : 1495 kg. VERBRUIK IN LITER/100 KM : 6,4 (stad), 4,4 (buiten stad), 5,1 (mix). CO2-UITSTOOT : 134 gram/km. PRIJS, INCLUSIEF BTW : 26.510 euro plus 471,35 euro BIV. JAARLIJKSE AUTOBELASTING : 396,66 euro TEKST PIERRE DARGE