Geen week gaat voorbij zonder dat een nieuwe website wordt uitgeroepen tot "de nieuwe Facebook" of "de volgende Twitter". Het recentste fenomeen in de wereld van sociale media is het Pinterest, opgericht in 2010 door een paar Yale- graduates, maar pas sinds augustus van dit jaar met open toegang voor iedereen (voordien moest je een aanvraag sturen om lid te worden). Met de teller al op twaalf miljoen unieke bezoekers per maand wordt de website allicht een blijver, zolang copyrightproblemen de populariteit van de site niet om zeep helpen.
...

Geen week gaat voorbij zonder dat een nieuwe website wordt uitgeroepen tot "de nieuwe Facebook" of "de volgende Twitter". Het recentste fenomeen in de wereld van sociale media is het Pinterest, opgericht in 2010 door een paar Yale- graduates, maar pas sinds augustus van dit jaar met open toegang voor iedereen (voordien moest je een aanvraag sturen om lid te worden). Met de teller al op twaalf miljoen unieke bezoekers per maand wordt de website allicht een blijver, zolang copyrightproblemen de populariteit van de site niet om zeep helpen. Pinterest is, kortweg, de onlinevariant van het plakboek. Net als de website Flickr voor velen het klassieke fotoalbum heeft vervangen, en het delen van foto's publiek heeft gemaakt, zo vervangt Pinterest het traditionele prikbord, of papieren plakboek vol knipsels. Alles draait rond het delen van inspiratie en interesses. Anders geformuleerd : op Pinterest deel je moodboards met de wereld. Het concept is eenvoudig (al is het eerst even uitzoeken hoe je die Pin It knop installeert). Gebruikers 'pinnen' foto's van dingen die ze leuk vinden op hun prikbord en vervolgens wordt het prikbord onderverdeeld in categorieën (architectuur, kunst, mode, dieren, reizen, eten, wetenschap, tattoos, huwelijken, enzovoort). Je maakt collages van onderwerpen die je boeien, met foto's die je over het hele internet bij elkaar sprokkelt. Daarna geef je de collage een overkoepelende naam, zoals "dingen die mijn man mij cadeau mag geven", "interieurideeën" of heel specifieker : "gekleurde badkamertegels". Vervolgens kunnen geïnteresseerden jouw foto's 'repinnen' op hun eigen prikbord en de aangroei van je prikbord 'volgen'. Was Pinterest een liedje, dan heette het My Favourite Things, naar het nummer uit The Sound of Music. Net als in het lijflied van Julie Andrews krioelt het op Pinterest ook van katten, zelfgebreide ovenwanten en foto's van apfelstrudel. Meteen de reden waarom een eerste bezoek vaak teleurstellend is en het concept onduidelijk blijft - veel matige foto's, veel huisdieren, veel cupcakes op de homepage. Toch is Pinterest meer dan een variant op Google Images. De site is op zijn best wanneer je de weg vindt naar de moodboards van internationale trendsetters (grafisch designers, stylisten, interieurarchitecten, ontwerpers,...). Scrollen door hun prikborden is als neuzen door hun zorgvuldig samengestelde Moleskine notitieboekjes vol geheime ideeën : ontzettend spannend en inspirerend. Doelgericht zoeken mag dan wel de belangrijkste tip van Pinterest zijn - zoe- ken kan op afzonderlijke pins, op volledige boards, of op gebruikersnaam - toch levert het doelloos ronddolen op andermans prikboord vaak de meest verrassende ontdekkingen op. Een voorbeeld. Je wilt nieuwe businesskaartjes laten ontwerpen en zoekt inspiratie. Je typt 'business cards' in op Pinterest en vervolgens krijg je zowel afzonderlijke pins als volledige boards met de meest aparte visitekaartjes. Of stel, je gaat trouwen. Terwijl je vroeger ter voorbereiding een stapel bruids- en decoratiemagazines kocht, langsging bij de bloemist voor alternatieve bruidsboeketten, te rade ging bij familie en vrienden voor originele locaties en uitnodigingen, en op zoek moest naar moderne jurken voor de bruidsmeisjes, maak je nu gewoon een 'Trouwfeest' prikbord op Pinterest met categorieën als 'tafelaankleding', 'kleurenpalet', 'uitnodigingen' en 'muziek' en voilà : moeders, schoonmoeders en getuigen kunnen lustig aan het pinnen slaan met ideeën. Het bespaart je een hoop "wat vind je hiervan"-mails én je kunt handig gebruikmaken van de honderden soortgelijke trouwprikborden die al gemaakt werden - vaak door professionele wedding planners. Onze tip voor trouwers : zoek op ' wedding palette' en je krijgt tientallen prikborden met ideeën, gerangschikt volgens kleurencombinaties, van uitnodigingen en receptiedecoratie tot boeket. Grootste punt van kritiek over Pinterest draait momenteel rond de dubieuze richtlijnen rond copyright (sowieso altijd originele fotobron vermelden) en het blijft voorlopig ook onduidelijk hoe Pinterest precies inkomsten genereert. Mogelijke toekomstscenario's houden in dat producten niet alleen getoond worden in moodboards 'ter inspiratie', maar via de website ook aangekocht kunnen worden, waar het bedrijf dan een percentage op zou krijgen. Dat Pinterest interessante gevolgen kan hebben voor ons consumptiegedrag, is iets wat psychologen lijkt te interesseren. Zowel het magazine Time als The Atlantic vroegen zich eerder dit jaar af of Pinterest ervoor kan zorgen dat we minder geneigd zijn om dingen te kopen. Of het bijeensprokkelen van mooie prentjes voldoende is om onze shoppingsdrang te stillen, valt nog af te wachten (wetende dat vrouwen de grootste gebruikers zijn van Pinterest en altijd zullen bezwijken voor nieuwe schoenen). Feit is wel dat het verzamelen van ideeën en mogelijke aankopen ons bewustere consumenten kan maken, zeker in tijden van economische crisis enerzijds en informatie overload anderzijds. The Atlantic omschreef het pinnen op Pinterest als de volgende fase in het eeuwenoude ritueel van jagen en verzamelen : "Het ritueel van een mooi item vinden, categoriseren en delen op je prikbord, verschaft in tijden van ecologische bewustwording een soortgelijk gevoel van opwinding als de stoel, jurk of cupcake effectief kopen." De 'aspirationele' functie van Pinterest is interessant voor verder onderzoek, waarom verzamelen we beelden van producten die we nooit zullen kunnen betalen of bestemmingen waar we toch nooit zullen geraken ? Momenteel is Pinterest echter gewoon de zoveelste online verslaving, met vooral op vlak van design en ontwerp, mode, beauty, do-it-yourself, eten en feesten een aantal eigenschappen en verborgen parels die andere fotowebsites als Flickr en Tumblr niet bezitten. En terwijl het verkeer op Facebook en Twitter regelmatig lijdt onder nietszeggende statusupdates, check-ins en vakantiekiekjes, verloopt de communicatie op Pinterest vooral non-verbaal en visueel. Een goedgemaakt en diepgaand plakboek leidt zonder woorden vanzelf tot nieuwe inzichten. "Show, don't tell" is het geheime wapen van Pinterest. Het was tijd dat de creatieve wereld ons nog eens herinnerde aan haar mooiste basisprincipe. Door Elke LahousseScrollen door prikborden is als neuzen door zorgvuldig samen-gestelde Moleskine notitieboekjes vol geheime ideeën Of het bijeensprokkelen van mooie prentjes voldoende is om onze shoppingsdrang te stillen, valt nog af te wachten