Ray-Ban is terug van nooit helemaal weggeweest. De 'pilotenbril', hét handelsmerk van de zonnebrillen-gigant, werd zo'n vijf jaar geleden opnieuw van onder het stof gehaald, nadat hij eerder zijn opwachting maakte op de Europese catwalks. De Aviator werd in 1937 ontwikkeld voor de Amerikaanse luchtmacht om piloten te beschermen tegen zonneblindheid (ray-ban : 'ban de straal'). Het model was een groot succes in de eerste helft van de jaren tachtig, denk maar aan films als Top Gun, maar werd weggeh...

Ray-Ban is terug van nooit helemaal weggeweest. De 'pilotenbril', hét handelsmerk van de zonnebrillen-gigant, werd zo'n vijf jaar geleden opnieuw van onder het stof gehaald, nadat hij eerder zijn opwachting maakte op de Europese catwalks. De Aviator werd in 1937 ontwikkeld voor de Amerikaanse luchtmacht om piloten te beschermen tegen zonneblindheid (ray-ban : 'ban de straal'). Het model was een groot succes in de eerste helft van de jaren tachtig, denk maar aan films als Top Gun, maar werd weggehoond in de jaren negentig. Dat tij is nu gekeerd en met de herlancering van de pilotenbril gaf Ray-Ban het start-schot voor de huidige 'supersize'-trend. Vorige zomer haalde Ray-Ban nog een klassieker uit de kast. De Wayfarer, letterlijk voetreiziger, werd geïntroduceerd in 1953 en bereikte een cultstatus in 1961 dankzij Audrey Hepburn. De actrice schitterde in Breakfast at Tiffany's in een zwarte jurk van Givenchy, met parels om de hals en een Wayfarer op de neus. In de jaren tachtig kende de populariteit van de zonnebril een absoluut hoogtepunt. Denk maar aan Tom Cruise in Risky Business, Dan Aykroyd en John Belushi in The Blues Brothers en Don Johnson in de tv-serie Miami Vice. Oude rocksterren zoals Bob Dylan en Elvis Costello zijn al jaren fan, maar nu is ook de jonge generatie mee. Beroemdheden als de actrices Kirsten Dunst en Keira Knightley zweren bij een Wayfarer en ook iedere zichzelf respecterende jonge Britse rocker heeft een zwart exemplaar. De frontman van de Belgische Ray-Banscene is muzikant Tim Vanhamel. Op de voet gevolgd door Das Pop-zanger Bent Van Looy. En wat op het podium te zien is, slaat ook aan ervoor. In 2008 alleen werden er zo'n slordige zestien miljoen Wayfarers verkocht. Niet alleen in het originele zwart en bruin, maar ook in felle en bijgevolg meer vrouwvriendelijke kleuren. Ook dit modeseizoen is oud het nieuwe nieuw. Dus dook Ray-Ban opnieuw in zijn archief voor de heruitgave van een klassieker met jarenvijftigallures : de Clubmaster. Het oorspronkelijke model dateert van 1986, maar is geïnspireerd op de kleurrijke Happy Days-dagen. De bril werd de voorbije jaren onder meer gedragen door Tom Hanks in Catch Me If You Can, Matt Damon in The Good Shepherd en Denzel Washington in de filminterpretatie van de zwarte moslimleider Malcolm X. Tegenwoordig valt de Clubmaster in de smaak van minder strijdlustige beroemdheden zoals de cast van de Amerikaanse hitserie Gossip Girl. De hedendaagse versie van de zonnebril met licht afgeronde glazen en een 'kapje' bovenaan wordt net als zijn voorganger verkocht in verschillende kleuren, van felrood tot azuurblauw. Info : www.ray-ban.com