Pieter Peerlings

Pieter Peerlings en zijn vrouw Silvia Mertens : de ontwerpers van de Antwerpse Badboot. © Foto Charlie De Keersmaecker

Architect

IK BEN ENIG KIND EN ALTIJD EEN BEETJE EEN EENZAAT. Ik werd vrij beschermd opgevoed en amuseerde me met Lego en met tekenen. Zo ontwierp ik mijn ideale huis, maar met een behoorlijk foute architectuur. Als kind tekende ik al kastelen, tot in detail, met vloertegels en stopcontacten en al.

VAN MIJN MOEDER ERFDE IK EEN GEZONDE DOSIS NAÏVITEIT. Die kwam van pas, omdat je om te ontwerpen moet kunnen loskomen van gevestigde waarden en normen. Dat lukte mij het best op café. Het resultaat kon op een bierkaartje.

TIJDENS MIJN STUDIE WAS HET WOORD ‘MOOI’ TABOE. Je moest de jury overtuigen met de omschrijving van je project, de juiste verhoudingen, de harmonie. Door duidelijk te maken dat er iets achter zat.

MIJN VROUW SILVIA EN IK VORMEN EEN TEAM. We hebben veel gemeen, maar met eigen accenten. Dat wist ik meteen toen ik haar leerde kennen. Daarom vroeg ik haar al na anderhalve maand ten huwelijk.

DE ANTWERPSE ‘BADBOOT’ WAS EEN UITDAGING. Omdat we nooit eerder een drijvend zwembad hadden ontworpen, namen we deel aan de wedstrijd. En we wonnen. Dat het geheel in zes maanden moest worden afgeleverd, was geen sinecure.

MINIMALISME DWEEPT MET VORM, NAAKTE ARCHITECTUUR MET BELEVING. Bij minimalisme wordt alles strak en ‘ingekast’. In ons huis kozen we voor ‘naakte architectuur’, waarbij elke vorm van afwerking wordt gemeden, zodat je de constructie ziet. Dat bepaalt de sfeer en door de eenvoud in materiaal en constructie valt het geheel ook goedkoper uit.

ECOLOGIE IS VAAK EEN MODEVERSCHIJNSEL. Om te voldoen aan de EPB (Energieprestatieregelgeving) is een hoge graad van isolatie nodig. Maar als je het hele plaatje bekijkt en ook rekening houdt met de LCA (Levenscyclusanalyse) ben je juist daardoor soms minder duurzaam bezig. Twintig centimeter isolatie gaat nog net. Ga je daarboven, dan is het sop de kool niet waard, omdat je het materiaal ook moet maken en later weer afbreken, wat energie en geld kost.

DE ‘SOFTWARE’ IS HET ALLERBELANGRIJKSTE IN ARCHITECTUUR. Daarom focussen wij op de manier waarop klanten een gebouw willen beleven, op de sfeer die ze voor ogen hebben. Ze krijgen van ons een maand tijd om hun ‘huiswerk’ te maken. Vaak keren ze terug met de gekste dingen : van mood boards tot foto’s van een model. Maar nagedacht over wat ze willen, hebben ze.

ONZE ONTWERPEN HEBBEN ALLEEN HET MAATWERK GEMEEN. Er is geen eenheid van stijl omdat elke klant anders is. Mensen leggen hun lot in onze handen, wij proberen hun droom waar te maken. Het werken op maat bevrijdt hen van veel beperkingen.

DOOR TE STAPPEN KUN JE ALLES VERGETEN. Het is voor ons een bewuste keuze om op die manier op vakantie te gaan. Dit jaar bracht ons dat naar de Himalaya.

CREATIVITEIT LAAT ZICH NIET STUREN. Sporten zorgt wel voor een impuls. Omdat je daarna beter kunt nadenken en dat is goed om andere inzichten te krijgen.

VOOR ALLE PROBLEMEN BESTAAT EEN OPLOSSING. Wij streven naar de beste.

De architecten Pieter Peerlings (30) en Silvia Mertens richtten in 2007 hun bureau SCULP(IT) op, dat wereldfaam verwierf met ‘het smalste huis van Antwerpen’. Het duo won ook de wedstrijd voor de Badboot, het immense drijvende openluchtzwembad dat op 15 augustus in Antwerpen opengaat.

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content