Philip De Liser (30) en Eric Smout (31) zijn de nieuwe programmeurs van de Antwerpse concertzaal Hof Ter Loo. Daarnaast organiseren ze techno-evenementen, die ook aanslaan bij het traditionele rockpubliek.
...

Philip De Liser (30) en Eric Smout (31) zijn de nieuwe programmeurs van de Antwerpse concertzaal Hof Ter Loo. Daarnaast organiseren ze techno-evenementen, die ook aanslaan bij het traditionele rockpubliek.Tom Vandyck Foto : Lieve BlancquaertHet Antwerpse stadsbestuur heeft zopas toegezegd om Hof Ter Loo weer meer open te stellen voor concerten. De zaal zal beheerd worden door het Cultureel Centrum Luchtbal. Wijzelf zullen instaan voor een groot deel van de programmatie. De bedoeling is dat Hof Ter Loo een volwaardige concertzaal wordt, die past in het rijtje van de Vooruit en het Lunatheater. Dat betekent dat Antwerpenaars niet meer naar Gent of Brussel zullen moeten voor rock-concerten. Het kon toch niet dat een stad als Antwerpen het moest stellen zonder een behoorlijk concertpodium ? De afgelopen jaren werd Hof Ter Loo daar nauwelijks nog voor gebruikt. Het diende vooral voor de activiteiten van het lokale verenigingsleven. Dat ging dan van quizavonden tot Vlaamse kermissen. Maar in de eerste plaats is het een concertzaal, en in die hoedanigheid hoort het dan ook te functioneren. Dat dat nu weer kan, is in belangrijke mate te danken aan het cultuurbeleidsplan van Eric Antonis. Hij is de eerste schepen van Cultuur die ik ken die openstaat voor popmuziek. De vorige schepen hebben we nooit ontmoet. Ik kende zijn naam zelfs niet, dat zegt genoeg. Antonis is meteen begonnen met een reeks hoorzittingen waar iedereen uit de Antwerpse culturele sector zijn wensen en grieven bekend kon maken. Wij hebben toen voorgesteld om Hof Ter Loo weer regelmatig te gebruiken voor optredens. Daar is zeer snel reactie op gekomen, vooral uit de hoek van de culturele centra. Luchtbal ging meteen lobbyen om de zaal in beheer te krijgen. Ook Antonis zelf wou op korte termijn iets forceren op het gebied van popmuziek. Hof Ter Loo was de eerste optie. De agenda zal echter pas vanaf volgend seizoen goed gevuld raken : je kan de boekingen natuurlijk niet zomaar onder de mat vegen. Dat wil niet zeggen dat er in het voorjaar al niet een en ander uit de lucht kan vallen. Maar dat zal grotendeels afhangen van de aanbiedingen die er op dat moment zijn. Twee jaar geleden organiseerden we in de Pacific, waar we toen voor werkten, optredens van de dance-acts Sun Electric en Biosphere. Die alternatieve dansmuziek is sindsdien enorm losgekomen. Techno is uitgegroeid tot een volwaardig genre. Tijdens de jongste editie van de Gentse Feesten organiseerden we Ten Days Of Techno. In het oude, leegstaande gebouw van de Gentse bevolkingsdienst brachten we tien dagen lang allerlei aspecten van de nieuwe dansmuziek : van ambient tot zware clubtechno. Op alle vlakken is dat perfect verlopen. Aansluitend op dat succes zijn er in de Antwerpse discotheek Surplus de zaterdagse Excursions in Dance-avonden, waar we iedere week een ander facet van de nieuwe dansmuziek proberen te belichten. Er wordt weleens gezegd : ?Aan techno is weinig te zien." Terecht. Dikwijls kijk je naar niet meer dan een dj die platen draait of enkele figuren die met computers of keyboards bezig zijn. Maar je moet techno niet met dezelfde maatstaven beoordelen als rock. Het is gemaakt om op te dansen, het is zeer fysiek. Je moet maar eens aan de rand van zo'n dansvloer gaan staan. Je wordt zo meegezogen door de beat. Het visuele is ook belangrijk, maar op een andere manier dan bij een rock-concert. Je moet er lichteffecten bij betrekken, projecties ; je moet er een multimediagebeuren van maken. Is techno escapisme ? Ja, maar dat waren de Rolling Stones in hun tijd net zo goed. Popmuziek is nu eenmaal escapisme. Ook het argument dat dansmuziek per definitie samengaat met drugs, vind ik flauwekul. Voorbijgestreefd. In de jaren zestig dacht men ook dat het einde nabij was. Toen was er LSD, nu is er XTC, hoewel dat wel op veel grotere schaal gebruikt wordt. Trouwens, die pillen zijn vooral een fenomeen van de megadancings. Het publiek waar wij mee te maken krijgen, is kritischer en heeft een brede muzikale interesse. Slechte muziek bestaat niet. In ieder genre bestaan er interessante dingen. Je hoeft ze er alleen maar uit te pikken. Die gedachte is de laatste vijf, zes jaar opgekomen. In die context moet je de opgang van techno zien. Philip De Liser (rechts) : ?Het kon toch niet dat een stad als Antwerpen het moest stellen zonder een behoorlijk concertpodium ?"