Brian De Palma, die bijna tien jaar geleden al een magistrale bioscoopversie maakte van de tv-serie ?The Untouchables?, doet die krachttoer nog eens over met ?Mission Impossible?, maar dan wel in een totaal andere stijl. Het verrassende is hoe persoonlijk deze opdrachtfilm is. Bedoeld als een ster-vehikel voor Tom Cruise die hiermee ook als producer debuteert is De Palma de échte ster van de film.
...

Brian De Palma, die bijna tien jaar geleden al een magistrale bioscoopversie maakte van de tv-serie ?The Untouchables?, doet die krachttoer nog eens over met ?Mission Impossible?, maar dan wel in een totaal andere stijl. Het verrassende is hoe persoonlijk deze opdrachtfilm is. Bedoeld als een ster-vehikel voor Tom Cruise die hiermee ook als producer debuteert is De Palma de échte ster van de film. ?Mission Impossible? begint als een oude tv-episode (de serie liep eind van de jaren zestig, begin jaren zeventig) en de hele actie wordt voortgestuwd door het bekende kenwijsje van Lalo Schifrin. Jim Phelps ( Jon Voight) stelt zijn team samen, zet zijn plannen uiteen en geeft een sleutelrol aan zijn jonge protégé (Cruise). Het team infiltreert in de Amerikaanse ambassade in Praag om een val op te zetten voor de diplomaat, die een computerdisk met de namen van alle Amerikaanse agenten wil verkopen. Maar alles loopt mis, het team wordt haast volledig uitgeschakeld, de overlevende Cruise wordt van verraad beschuldigd en moet nu zijn hachje proberen te redden zonder te weten wie hij kan betrouwen. De scenaristen David Koepp en Robert Towne maken dankbaar gebruik van de nieuwe geopolitieke situatie : nu de Russen niet langer de vijand zijn, worden de spionnen genoodzaakt zich tegen elkaar te keren. De verwarring die ontstaat doordat we niet weten wie wie verraadt en misleidt, is een kolfje naar De Palma's hand. De regisseur berijdt hier weer zijn stokpaardje en weeft met brio cinematografische variaties op zijn obsessie dat niets is wat het lijkt. In de bedrieglijke proloog legt hij meteen zijn kaarten op tafel. De hele film is gestructureerd als een Rubik-kubus, een spel met wisselend perspectief. Ongeveer na twee derden in de film, krijgen we de mislukte operatie in Praag nogmaals overgedaan, maar nu worden allerlei ontbrekende details ingevuld en zien we hetzelfde gebeuren vanuit andere hoeken, met alle verrassingen en onthullingen vandien. Terwijl De Palma in de verbluffende openingsscène de formele complexiteit van zijn kil barokke filmstijl op de spits drijft, is het andere hoogtepunt van de film een adembenemende inbraak in de centrale computer van het CIA-hoofdkwartier in Langley een triomf van uitgezuiverde filmtechniek. Zie bespreking in Knack nr. 42. ?Mission Impossible? met Tom Cruise, Jon Voigt, Henry Czerny, Emmanuelle Beart, Jean Reno, Ving Rhames, Vanessa Redgrave. Cruise in Mission Impossible : wisselend perspectief.