We ontdekken deze flat in Amsterdam-Zuid in een laag appartementsgebouw in Berlagestijl. Het appartement is vrij ruim en heeft een simpel grondplan. Centraal is er een inkomhal, met daaromheen een aantal leefruimten waar vrij veel licht binnenkomt. Aan de architectuur van de woning zelf verandert interieurontwerper San Ming nooit iets, maar wel aan de decoratie. Ongeveer elk jaar -- soms wacht hij zelfs wat minder lang -- richt hij de flat helemaal opnieuw in. "Dan gaat alles eruit", zegt Ming, "en staat alles ook te koop : alle meubels, beelden, vazen en schilderijen. Ik nodig dan een weekend lang iedereen uit. Eenmaal alles de deur uit is, begin ik opnieuw. Dan worden de muren opnieuw geschilderd of behangen, en komen er andere meubels en kunstwerken. "Dat duurt wel eventjes, want ik maak alles zelf natuurlijk," zegt hij met een enthousiaste vanzelfsprekendheid.
...

We ontdekken deze flat in Amsterdam-Zuid in een laag appartementsgebouw in Berlagestijl. Het appartement is vrij ruim en heeft een simpel grondplan. Centraal is er een inkomhal, met daaromheen een aantal leefruimten waar vrij veel licht binnenkomt. Aan de architectuur van de woning zelf verandert interieurontwerper San Ming nooit iets, maar wel aan de decoratie. Ongeveer elk jaar -- soms wacht hij zelfs wat minder lang -- richt hij de flat helemaal opnieuw in. "Dan gaat alles eruit", zegt Ming, "en staat alles ook te koop : alle meubels, beelden, vazen en schilderijen. Ik nodig dan een weekend lang iedereen uit. Eenmaal alles de deur uit is, begin ik opnieuw. Dan worden de muren opnieuw geschilderd of behangen, en komen er andere meubels en kunstwerken. "Dat duurt wel eventjes, want ik maak alles zelf natuurlijk," zegt hij met een enthousiaste vanzelfsprekendheid. Hoewel 'stylemeister' Ming, zoals hij zichzelf noemt, in Nederland welbekend is, wordt hij er toch als een buitenbeentje beschouwd. Hij heeft jarenlang van alles ingericht, van hotels tot boten. Hij ontwierp zelfs theaterdecors. Naam en faam verwierf hij echter vooral als stylist voor magazines als Elegance, Avenue, Elsevier en Residence, waarbij hij lang samenwerkte met de vermaarde fotografe Miep Jukkema. "Nu en dan geef ik wel nog wat advies voor een interieur, maar nu ga ik volledig op in mijn eigen interieurproject, in het borstelen van schilderijen en het vervaardigen van mijn eigen meubels en objecten." San Ming heeft duidelijk een eigen stijl ontwikkeld. "Maar daar denk ik toch niet over na. Ik denk trouwens nooit over iets na, anders wordt het een probleem," zegt hij al grappend. Hoewel hij bij elke herinrichting sleutelt aan de stijl en alle meubels, objecten en kunstwerken anders zijn, merken we toch de rode draad van zijn stijl op. Hij koestert een heimelijke bewondering voor al wat de kunstenaars van De Stijl hebben ontworpen in het begin van de twintigste eeuw. In zijn lijn zit er altijd een beetje Mondriaan of van Doesburg verscholen. En ook wat van het constructivisme van het Bauhaus. Dat is niet zo verwonderlijk als je op Amsterdam-Zuid woont, de elegante, modernistische wijk die door Berlage werd ontworpen en waar je op elke straathoek sporen van dat modernisme ziet. Ming is er met andere woorden mee grootgebracht. "Toch heb ik ook wel een hekel aan De Stijl en het Bauhaus. Het is allemaal zo calvinistisch, verengend en streng. Daarom neem ik het niet te serieus. Dat is net het probleem: al die ontwerpers, neem nu ook maar een Rem Koolhaas, nemen zichzelf zo ernstig. Architectuur en vormgeving worden iets bovenmenselijks, maar het is toch allemaal maar decor ? Schilderijen zijn er om de wanden mee te versieren, ja toch ?" Alleen al die mening maakt hem tot een buitenbeentje. De grote lijnen van zijn decoratie hebben iets constructivistisch dat je net zo goed als 'oosters' zou kunnen bestempelen. Want ook in de Japanse en Chinese kunst gaan strakheid samen met versiering. Hij vindt dat veel design en moderne architectuur "te af" is. "Perfectie is niet charmant", beweert hij. "Het is dodelijk." Ming houdt best van wat versiering en kleur. "Velen zijn daar ook weer bang voor, maar ik geef het graag allemaal een kwinkslag met wat kleur of een ornament. En met wat zwart, want zwart blijft het goed doen. Velen houden er nog steeds van. Zoals veel mensen ook houden van kleurloos, maar dat is niet aan mij besteed." San Ming houdt van uiteenlopende stijlen, maar heeft wel wat met abstracte kunst. Hij is tuk op de werken van Franz Kline en Robert Motherwell, beiden vertegenwoordigers van het Amerikaans abstract expressionisme. Hij vindt schilderkunst interessanter dan design en wordt niet echt geboeid door de culturele scène. "Ik loop graag door een museum, maar als er weinig mensen zijn. Zoiets heb ik ook met steden. Ik verkies kleine steden boven grote à la New York of Parijs. Daar ben ik wel geweest natuurlijk, maar tegenwoordig verblijf ik het liefst in de natuur van Mallorca waar ik een villa uit de jaren '60 huur. Ik hou van de landschappen daar, heerlijk gewoon !" Links voor wie Stylemeister Ming wil volgen : www.stylemeister.com/https://www.instagram.com/stylemeister/https://twitter.com/stylemeisterhttps://nl.pinterest.com/stylingking/stylemeister/Door Piet Swimberghe & foto's Jan Verlinde"Ik denk nooit over iets na, anders wordt het een probleem"