In tijden van crisis snakt een mens naar zoet, wordt gezegd. Om op te eten en om aan te ruiken.

TOPPATISSERIE KEERT TERUG

Wie het charmante hart van Lille kent, bewonderde ooit de Patisserie Méert in de rue Esquermoise, de mooiste antieke confiserie van Frankrijk, die opgericht werd 1761. Nu opent Méert een bijhuis in de Brusselse Sint-Hubertusgalerie. Eigenlijk knoopt het huis daarmee weer aan bij zijn roots. Want het werd in 1849 overgenomen door de Belgische patissier Michael Méert en was ooit hofleverancier van Leopold I. Michael Méert maakte de patisserie beroemd met zijn succulente vanillewafeltjes. Veel bekenden en kunstenaars waren/zijn fan, van Marguerite Yourcenar tot Amélie Nothomb en Wim Delvoye, die zelfs verpakkingen gaat ontwerpen. Méert breidt nu stevig uit, onlangs met twee bijhuizen in Parijs, vervolgens in Brussel en straks in London. Het Brusselse Maison Méert werd gedecoreerd door de Brusselse decoratrice Angèle Boddaert-Devletian die onder meer interieurdecoraties ontwierp voor de familie Getty. Ze gaf de antieke huisstijl een moderne knipoog.

(PS)

www.meert.fr

GEUR VAN MACARONS

In oktober 2013 lanceerde het bekende Parijse ‘macaronhuis’ Ladurée zijn allereerste make-uplijn. En nu waagt het zich ook aan geuren : het verbindt zijn naam aan een limited edition- parfum van Nina Ricci. Eerder tekende de patissier samen met Alber Elbaz, Christian Louboutin en Matthew Wil-liamson al voor ‘couturemacarons’. Maar tot nu toe bleef de samenwerking veelal beperkt, en ontwierp de designer gewoon een nieuwe verpakking. Ditmaal ging chef-patissier Vincent Lemains — letterlijk — aan tafel zitten met meester-parfumeur Olivier Cresp, ontwerper van het in 2006 gelanceerde parfum Nina. De opdracht van deze ‘neus’: het geurakkoord van macarons wetenschappelijk ontleden en hem vervolgens opnieuw samenstellen in de laboratoria van Firmenich. Hij schrapte al te intense botertoetsen en begon vervolgens citrusfruit, framboos, roos en bourbonvanille subtiel te doseren. Ondertussen testte de jonge chef-patissier tal van vullingen uit om de perfecte balans tussen de verschillende ingrediënten te vinden. Met als eindresultaat een zalig smeuïge frambozenmacaron in goud en fuchsia. Het parfum van zijn kant is heus snoepgoed voor de huid, helemaal in lijn met de spirit van Nina en de zoete dromen van jonge meisjes.

(IW)

La Tentation de Nina, 64 euro voor een eau de toilette van 50 ml (vanaf eind januari exclusief bij Ici Paris XL). Macarons en kaars te koop bij Ladurée, Schuttershofstraat 51 in Antwerpen.

DOOR PIET SWIMBERGHE & ISABELLE WILLOT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content