Benoist Lapouza begon zijn carrière bij Takasago in Parijs toen hij amper twintig was. Na zes jaar tekende hij bij het Amerikaanse Quest, een van de grootste parfumeriebedrijven. In 1993 richtte hij samen met zijn mentor, Pierre Bourdon, een eigen bedrijfje op: Fragrance Resources. Op zijn palmares staan klinkende namen als Live Jazz van Yves Saint Laurent, Eau du Tsar van Van Cleef & Arpels en het nieuwe damesparfum van Joop!.
...

Benoist Lapouza begon zijn carrière bij Takasago in Parijs toen hij amper twintig was. Na zes jaar tekende hij bij het Amerikaanse Quest, een van de grootste parfumeriebedrijven. In 1993 richtte hij samen met zijn mentor, Pierre Bourdon, een eigen bedrijfje op: Fragrance Resources. Op zijn palmares staan klinkende namen als Live Jazz van Yves Saint Laurent, Eau du Tsar van Van Cleef & Arpels en het nieuwe damesparfum van Joop!. Hoe bent u parfumeur geworden?Benoist Lapouza: Pure passie. Waar die vandaan komt weet ik niet, want thuis waren ze er niet mee bezig. Al heel jong wist ik dat ik parfumeur wilde worden. Toen ik vijftien was, ging al mijn spaargeld op aan het verzamelen van parfumflessen, tot grote wanhoop van mijn moeder. Maar een echte parfumeurschool bestond er toen nog niet. Dus heb ik een algemene opleiding gevolgd en heb daarna contact gezocht met Pierre Bourdon, een bekend parfumeur, bij wie ik stage mocht lopen. Hij heeft me in de eerste plaats aangenomen omdat ik cello speelde, dat vond hij geweldig. Corresponderen geuren met muziek of wiskunde?Tot op zekere hoogte is een parfum een partituur, logisch opgebouwd uit muzieknoten en onderdelen. Maar parfumerie is geen exacte wetenschap zoals wiskunde of chemie. Er is geen enkele goede chemicus die ook een groot parfumeur is.Wat is uw definitie van een goed parfum?Het hebben van een eigen identiteit, die weliswaar draagbaar en verdraagbaar moet zijn. Een goede geur is niet tijd- of trendgebonden, maar juist eigenzinnig. Zulk een parfum maken, dat is risico's nemen, iets waarvan veel bedrijven en hun marketingmensen schrik hebben.Wat betekent het om een geur te ontwikkelen voor een modemerk?Een goed parfumeur is een goed vertaler. Hij is in staat om emoties precies te vertalen in een geur. Een parfum ontwerpen voor Joop! betekent concreet diens typische parfumstijl trouw blijven: licht oriëntaals en zeer vrouwelijk. Maar zijn mode heeft ook een bepaalde dualiteit die ik wilde weergeven. Ik kwam op het idee om gember te nemen, die is in de parfumerie nog nooit als dominante noot gebruikt. Gember heeft de unieke eigenschap om tegelijk fris en warm te zijn, bitter en zoet: een ambiguïteit die doorheen de hele compositie terugkeert. Het was een grote uitdaging om de gember in de aanzet anders weer te geven dan in de basis. Daarin zijn we geslaagd door de essence in de top te gebruiken en de absolu - een sterkere concentratie - in de basis, om de geur meer body te geven. Wat is typisch 'Joop!' aan deze geur en wat is uw bijdrage?Mijn bijdrage is de gember, maar we wisten niet dat Joop! daar zoveel van hield. We hebben eerst de basis ontworpen, die sensueel en warm is door hout, patchoeli, vanille en karamel. Die warmte contrasteert met de frisheid van mandarijn, bergamot en ananas in de top. De hartnoten zijn bloemig, kleurrijk en zeer vrouwelijk: pioenrozen, jasmijn, rozen, heliotroop. Het maakt van Rococo een zachte oosterse geur, maar lichter en frisser dan de traditionele oriental. Hebt u de mogelijkheid om zelf een eigen geur te creëren of werkt u uitsluitend aan opgelegde projecten?We hebben een geurenbank met enkele sterke ideeën waaruit we putten. Van alles wat we creëren, verkopen we misschien 10 of 15 procent. Soms krijgen we projecten die daarmee samenvallen, maar dat kan evengoed vijf jaar duren of zelfs nooit gebeuren. Dankzij die ideeën slagen we erin om originele parfums te maken.Is het denkbaar dat u ooit parfums onder uw eigen naam uitbrengt?De meeste mensen die een parfum kopen, willen een bekende, klinkende naam zoals Dior of Chanel. Als er geen naam, geen droom is, dient het tot niets. Joop! bijvoorbeeld staat voor iets, vooral in Duitsland. Maar bekwame, onbekende mensen die een goede geur uitbrengen, hebben geen schijn van kans. Het werkt niet, commercieel gezien. Met een parfum koopt men een bepaalde lifestyle. Maar enkel een bekende naam, dat doet het ook niet. Alain Delon die een parfum lanceert, dat flopt. Bij Davidoff lukt het dan weer wel: dat merk weerspiegelt het goede leven. Sofie Albrecht