Ann De Meulemeester

Sébastien Meunier, creatief directeur voor het label Ann
...

Sébastien Meunier, creatief directeur voor het label AnnDemeulemeester, zette het beeld neer van sterke, strijdbare vrouwen. Denk zwarte silhouetten, stoer leer en sluik haar, door hair stylist Anthony Turner gestyled in lange piekachtige lokken. Helemaal volgens het DNA van het modehuis.Dries Van Noten licht zijn collectie toe aan Anna Wintour, hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue. Het is het voorrecht van een paar leading modejournalisten om een preview te krijgen van de collectie. De inspiratiebron voor dit seizoen was 'l'art brut'. We noteerden een clash van mannelijke en vrouwelijke elementen, van sportswear en couture, van volumes en beweeglijke lichtheid. Contrasten die hij meesterlijk in balans bracht.Christian Wijnants inspecteert nog even de zaal voor de eerste gasten binnenkomen. Zijn collectie was doordrongen van invloeden uit de Perzische cultuur, zowel wat de kleuren, de motieven als de materialen betreft. De vormgeving is resoluut eigentijds, zoals dit volumineuze donsjack.Rijke stoffen en warme herfstkleuren zoals rood, koper, mosterd, oker, oranje en karamel vormden de leidraad doorheen de collectie. Deze kimono in prachtige jacquard met borduurwerk was een van de blikvangers van de sterke show. Het kapsel in rood koper versterkt dat beeld nog.Boven: Olivier Theyskens geeft de laatste instructies door aan de kleedsters. Donkere romantiek is nooit ver weg bij Olivier Theyskens, de Belgische ontwerper die twee jaar geleden zijn eigen collectie weer op de markt gezet heeft, nadat hij jarenlang voor grote modehuizen zoals Rochas, Nina Ricci en Theory gewerkt had.Glenn Martens staat de pers te woord in zijn typische no-nonsensestijl. Sinds hij in 2017 de prestigieuze ANDAM-prijs won, is deze Bruggeling hotter dan hot. Voor de juwelen werkt hij samen met de Belgische ontwerpster Stéphanie D'heygere, die eerder al werkte voor Maison Margiela en Dior en nu haar eigen label heeft.Stephan Schneider stelt zijn collecties altijd voor in zijn showroom in de Marais. Dit seizoen presenteerde hij er zijn collectie op een groep zittende paspoppen, overtrokken met breisels uit de collectie en met een pruik op, wat tegenwoordig ongebruikelijk is. Doordat de poppen zitten, kijkt de toeschouwer letterlijk neer op mode.A.F. Vandevorst stopt met de prêt-à-portercollectie en focust zich voortaan op schoenen, haute couture en capsulecollecties. Geen show dus, maar wel een pop-upstore/showroom in Parijs, ingericht met oude ziekenhuismeubelen. Het is een element dat de voorbije twintig jaar vaak terugkwam bij A.F. Vandevorst, met een knipoog naar het logo, een rood kruis.