Zoals vaak op een autosalon hadden we in Parijs minder oog voor de nieuwe Mondeo's, Laguna's of Civics die straks toch in de toonzaal staan, maar keken we vooral uit naar de echte concept cars. In de hoop om daar een sprankeltje echte innovatie te ontdekken voor een fraaier, zuiniger, ecologischer toekomst.

Een vuurwerk aan ideeën was er bij Peugeot, aanwezig met liefst vier City Toyz, vier "speeltjes" die uitdrukken wat Peugeot het summum van rijplezier noemt. Waarom zoiets niet onder één noemer te vatten valt, bleek uit de variatie van de ludieke concepten in het Centre Style Peugeot. Zo wordt de open Vroomster, die de klassieke mechaniek uit de 206 meekrijgt, als een tandem opgevat, zonder portieren en met een langgerekte voorruit die over de hoofden van de inzittenden doorloopt. De e-doll wordt dan weer aangedreven door twee elektromotoren, is in de breedte uitgebouwd en biedt daardoor plaats aan drie inzittenden die naast elkaar plaatsnemen. De chauffeur zit in het midden en houdt een scooterstuur vast. Achterin werd een winkelwagentje geïntegreerd dat makkelijk kan worden losgekoppeld. De voorruit loopt door, niet tot in het dak, maar tot achteraan.

De bobslid is een elektrische auto met drie zitplaatsen achter elkaar, vierwielaandrijving en een koepeldak dat opzij wordt gekanteld bij het in- en uitstappen. In de gesloten stand kan de koepel achteruit worden geschoven, zodat een open dak ontstaat. Ook technisch is de bobslid een buitenbeentje: in elk wiel zitten tien kleine elektromotortjes die rechtstreeks de velgen aandrijven. Een stuur ontbreekt, tussen de benen van de bestuurder staan er twee joysticks op een stuurbalk.

De kart up, die slechts 3,28 meter lang is, mikt op extreme gevoelens van rijgenot. Het is een kleine bom voor twee, met een zelfdragend koetswerk van koolstofvezel en een centraal achterin gemonteerde V6-motor met een vermogen van liefst 210 pk. Ook hier vormen voorruit en dak één geheel dat samen met de motorkap naar voren kantelt bij het in- en uitstappen.

De NEOS ( New Evolution Open Sports Car) van Hyundai is een stijloefening met de nadruk op dramatische vormgeving en gewichtsverlaging. De styling met vrijstaande voorwielen en vleugelportieren is buitengewoon spectaculair, het onderstel is zonder meer innoverend. De NEOS, aangedreven door een centraal gemonteerde tweelitermotor, gekoppeld aan een halfautomatische sequentiële zesbak, werd opgebouwd uit composietmaterialen, aluminium en plastic. Het interieur is Spartaans en toch elegant: gepolijst aluminium contrasteert met meer klassieke, donker gekleurde materialen. Met een vermogen van 250 pk en achterwielaandrijving sluit de NEOS duidelijk aan bij de traditionele, potente roadster. Alleen over het welslagen van de afslankoefening vielen in Parijs geen details te rapen.

Ook potent, maar voorspelbaarder van stijl is de Porsche Carrera GT, die 's morgens om zes uur het binnenplein van het Louvre werd opgereden. Voorzien van een centraal achterin gemonteerde tiencilinder, met een slagvolume van 5,5 liter, moet de jongste Porsche een top van meer dan 330 km/uur halen. Als hij in productie gaat, zal hij ongeveer 14 miljoen fr. gaan kosten.

De Nissan Fusion verbergt onder een zeer vloeiende vormgeving zowel hightech elementen als een zeer menselijke kant. Zo werden de achteruitkijkspiegels door minicamera's vervangen en kreeg de concept car een zeer geavanceerde lichttechnologie mee, gevoed door optische vezels. De stoelen en de bovenkant van de deuren werden dan weer met Connolly-leer bekleed en de sfeer in de wagen kan - dankzij gekleurde optische vezels in het dak - in het donker worden aangepast aan het humeur van de inzittenden.

Citroën koos met de Osmose met hybride aandrijving voor een totaal andere invalshoek, die door sommigen als naïef wordt omschreven. De ontwerpers gaan ervan uit dat autobestuurders in de toekomst de mobiliteit zullen helpen door voetgangers met open armen te ontvangen. Het liften, dat als fenomeen nagenoeg geheel is verdwenen, krijgt een nieuwe impuls in de Osmose. De wagen is in tweeën verdeeld. Voorin is er plaats voor drie met bagage, achterin en door een wand gescheiden van het voorste gedeelte, kunnen nog eens twee inzittenden plaatsnemen. De bestuurder die bereid is voetgangers mee te nemen, maakt zijn bestemming kenbaar op een paneel op de rechterflank van de auto. Voetgangers die dezelfde kant uit moeten, kloppen aan bij een stilstaande Osmose of maken zich kenbaar via een wap-telefoon, die vervolgens de communicatie tot stand brengt met de dichtsbijzijnde auto. Is er een contact gelegd, dan schuift de achterklep van de wagen open, waardoor de achterbank met twee zitplaatsen (tegen de rijrichting in) vrijkomt. Onderweg kan de chauffeur communiceren met de lifter via een intern communicatiesysteem. Het hele concept lijkt wel bedacht door Taxistop.

Toch waren we persoonlijk nog het meest gecharmeerd door het M72-concept van Matra. De naam van het bedrijf mag dan tegenwoordig in automilieus minder goed in de oren klinken, Matra is de bedenker van de Espace, die eerst vruchteloos bij Peugeot en later met succes bij Renault werd aangeboden. De M72 heeft een heel andere roeping en kan nog het best als een minimalistische auto worden omschreven. Belangrijk en verheugend is in elk geval dat een radicale breuk wordt gemaakt met de tendens om almaar meer comfort en prullaria in auto's aan te bieden. De tweezitter bestaat uit niet veel meer dan een aluminium structuur waarop thermoplastic panelen (soms transparant) zijn bevestigd. De 3,16 meter korte M72 is voorzien van een achterin ingebouwde, bescheiden tweecilindermotor met een slagvolume van 750 cm3, die een discrete 20 pk aflevert. Dankzij het gebruik van een traploze automaat is de bediening van de wagen uiterst eenvoudig, terwijl het verbruik toch minder dan 4 liter/100 km bedraagt. Bovendien staat de Franse wetgeving toe om het tuig vanaf 16 jaar te besturen.

Opmerkelijk is dat het minimalisme van Matra geleid heeft tot een gewicht van nauwelijks 380 kg en ruimte laat voor een modulaire aanbouw. In optie zijn volle deuren, een vast dak, en allerhande bagage-elementen verkrijgbaar. De lichtgewicht is geheel conform de veiligheidsvoorschriften ontworpen en krijgt vier schijfremmen mee, waarmee hij in minder dan 36 meter van 100 km/uur tot stilstand komt. Een record.

De ontwerpers omschrijven hun geesteskind ondanks zijn geringe lengte niet als een stadswagen, ondanks zijn lichtgewicht niet als een terreinwagen en ondanks zijn acceleraties niet als een sportwagen. Zelf zouden we de M72 als een logische denkoefening bestempelen, waarbij het Gezond Verstand een grote rol heeft gespeeld. Nu maar hopen dat de M72 zijn weg vindt naar de productie.

designsite van peugeot

Om alle autoliefhebbers de gelegenheid te bieden hun eigen verbeelding de vrije loop te laten, organiseerde Peugeot het eerste autodesignconcours op internet. Daarop kan iedereen vanaf 14 jaar tot eind december de Peugeot van het jaar 2020 tekenen. Het winnende project zal niet alleen op de site te zien zijn, het model zal ook driedimensionaal en op ware grootte worden uitgewerkt en tentoongesteld op het salon van Frankfurt 2001. Wie zich geroepen voelt, kan alvast naar www.peugeot.com surfen.

PIERRE DARGE