De Japanse keramiste Setsuko Nagasawa woont en werkt in Parijs. Ze vond haar droomstek in een gerenoveerde voormalige paardenstal. Authentiek Frans gaat hier wonderwel samen met essentieel Japans.

Setsuko Nagasawa is geboren en getogen in Kyoto, maar trok na haar opleiding keramiek en design aan de lokale Fine Art University naar het Art College in Californië, waar ze zich verdiepte in keramiek en textiel, en vervolgens naar Genève om er beeldhouwkunst te studeren. Al snel kreeg ze een baan als docente aan de universiteit van Genève. Ze gaf er vijfentwintig jaar les, tot in 2006. Al die tijd pendelde ze tussen Genève en Parijs, waar ze toen al woonde. Nu heeft ze haar vaste stek in het 20ste arrondissement, een wijk waar ze veel van houdt. “Mijn parcours begon met een zeer klassieke opleiding in Kyoto, om te belanden bij de ultieme avant-garde in Californië. Maar pas in Europa kreeg ik het gevoel dat ik mezelf kon zijn”, zegt de artieste, die inmiddels over de hele wereld haar keramisch werk en haar sculpturen exposeert.

Haar Parijse woning maakt deel uit van een verbouwde paardenstal uit het einde van de negentiende eeuw. De essentie van het pand bleef behouden, maar het werd omgevormd tot drie aparte, hedendaagse woningen. Setsuko woont in het middendeel. Toen ze deze plek in 2005 ontdekte, was ze meteen verkocht.

Achter het klassieke metalen toegangshek beland je in een oase van rust. De drukte van de straat wordt buitengehouden door de grote poort en wat verder een tweede poort. Dankzij de relatief geïsoleerde ligging genieten de bewoners van een bijzonder rustgevende sfeer. De grote oude kasseien geven de binnenplaats een tijdloze charme. De drie eigenaars kwamen overeen om de karakteristieke stijl en de sereniteit van de plek te bewaren en grote potplanten te gebruiken als afscheiding in plaats van hekken of hoge muren. Zo lopen de buitenruimtes in elkaar over, zonder duidelijke grenzen, en toch is er voldoende privacy voor iedereen. Alleen de gevel en de mooie brede deuren werden opgefrist, maar aan de algemene look en feel werd niet geraakt.

VLOERKUSSENS EN FUTON

Setsuko heeft haar atelier in een hoekpand op de binnenplaats achter een poort. Hier maakt ze haar keramiekwerk en kan ze zich creatief uitleven, vlak bij haar woning. Toen ze het pand kocht, was er wel flink wat renovatiewerk. In het begin werd ze geassisteerd door de Californische beeldhouwer Mike Drother, maar voor de afwerking zorgde ze zelf. Het hele interieur werd min of meer heraangekleed. De stijl is sober, licht en minimalistisch en getuigt van een duidelijke interesse voor kunst en architectuur, met links naar een hedendaagse art de vivre.

De woon- en de werkruimte, samen 220 vierkante meter, zijn van elkaar gescheiden door een trap, die naar de volledig vernieuwde eerste verdieping en het terras aan de achterzijde leidt. Die eerste etage omvat een slaapkamer, een werkkamer en een badkamer. De grotere, open kamers bevinden zich op de begane grond, waar Setsuko regelmatig gasten ontvangt

Het interieur ademt onmiskenbaar een Japanse sfeer. Er zijn geen zitbanken of fauteuils, wel vloerkussens, elegant geschikt rond een Italiaanse designsalontafel op wielen. Het bed bestaat uit een futon die overdag wordt opgeborgen. De decoratie van de ruimtes is eenvoudig gehouden, met alleen hier en daar enkele kunstvoorwerpen en doordacht gekozen objecten die verwijzen naar vrienden en familie.

De keuken komt van Bulthaup en is volledig van staal. Alleen een oude Japanse voorraadkast, die wordt gebruikt voor het opbergen van keukengerei en serviesgoed, is hier de enige verwijzing naar Setsuko’s Japanse roots.

LYKKE FOGED & FOTO’S MORTEN HOLTUM

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content