Nog maar net zijn in Milaan en Parijs de mannencollecties voor de volgende herfst en winter voorgesteld, en vandaag is het de laatste dag van de haute-coutureshows in Parijs. Half februari verplaatst het hele modecircus zich naar New York voor de vrouwencollecties van de winter. Waarna het de beurt is aan Londen, Milaan en Parijs. Maar een huis als Chanel draait er zijn hand niet voor om nog een evenement bij te creëren op de al overvolle modekalender. De voorstelling van hun 'ambachtencollectie' is nu ...

Nog maar net zijn in Milaan en Parijs de mannencollecties voor de volgende herfst en winter voorgesteld, en vandaag is het de laatste dag van de haute-coutureshows in Parijs. Half februari verplaatst het hele modecircus zich naar New York voor de vrouwencollecties van de winter. Waarna het de beurt is aan Londen, Milaan en Parijs. Maar een huis als Chanel draait er zijn hand niet voor om nog een evenement bij te creëren op de al overvolle modekalender. De voorstelling van hun 'ambachtencollectie' is nu al enkele jaren een 'hot ticket' geworden in modeland. Het defilé, dat een ode is aan les métiers d'art (dat klinkt al eleganter dan ambachten), is een traditie geworden sinds Chanel in 2002 zeven Parijse artisanale ateliers aankocht en van een stille dood redde. De collectie Paris-Moscou werd in december in Parijs voor een superexclusief en crisisbestendig publiek getoond en bood een staalkaart aan ambachtelijk vernuft - van borduursels tot met de hand gemaakte laarsjes en tiara's van echt haar en parels -, waaraan Karl Lagerfeld dan een hedendaagse touch geeft. Onze collega Delphine Kindermans van Weekend Le Vif/L'Express was erbij en brengt in 'Chanel op zijn Russisch' (pagina 36) het hele verhaal. Over deze luxe in crisistijden liet Bruno Pavlosky, hoofd van de mode-afdeling van Chanel, in de Franse krant Libération optekenen dat "het in moeilijke tijden is dat een modehuis als het onze het verschil moet maken en moet blijven hameren op creativiteit". Dit jaar zal het Franse modehuis nog meer in de belangstelling staan : in voorjaar worden twee films uitgebracht over het leven Coco Chanel. Daarover leest u binnenkort meer. Met 'Gevoelskwesties' start Guinevere Claeys een nieuwe serie waarin ze zich zal verdiepen in een emotie of een eigenschap. Ze maakt het zich niet gemakkelijk en start met afgunst, de "zondigste der zeven hoofdzonden". Want kwellen afgunstige mensen niet vooral zichzelf ? En waarom voelen we afgunst ? In 'Afgunst, de verboden emotie' (pagina 26) gaat Guinevere Claeys te rade bij schrijvers en filosofen. Afgunst is van alle tijden, maar het is geen moeite voorbeelden van vandaag te vinden. Afgunst kun je het niet noemen. Maar in dit winterse weer levert het zonnige reisverhaal van Linda Asselbergs ('Tobago, een zonde waard', pagina 54) toch een jaloers prikje op. Onze Caribenkenner neemt u echter met zoveel schwung en enthousiasme op sleeptouw door Tobago dat een mens er goed gezind van wordt. En begint te sparen voor een zonnevakantie. trui.moerkerke@knack.beTrui Moerkerke