Op de Parijse autosalon, die nog loopt tot zondag, staan de nieuwigheden bij bosjes bijeen, van de Ford Focus tot de Citroën C4. Bij de concept cars valt de kleine Peugeot 1007 op, al gaat het meer om een preproductie dan om een concept car. De compacte vierzitter met de elektrisch bediende glijdeuren wordt een directe concurrent van de net gelanceerde Renault Modus, die zowel...

Op de Parijse autosalon, die nog loopt tot zondag, staan de nieuwigheden bij bosjes bijeen, van de Ford Focus tot de Citroën C4. Bij de concept cars valt de kleine Peugeot 1007 op, al gaat het meer om een preproductie dan om een concept car. De compacte vierzitter met de elektrisch bediende glijdeuren wordt een directe concurrent van de net gelanceerde Renault Modus, die zowel een eigentijdse en erg persoonlijke lijn laat zien, als een grote functionaliteit met de glijdende achterbank. Als eyecatcher miste de Peugeot 907 zijn entree niet : de Grand Tourisme met de lange motorkap, de indrukwekkende V12-motor - in lengterichting achter de vooras gemonteerd - en de zeer sportieve lijn, oogt meer als een Ferrari dan als een Frans product. De basisstructuur werd hoofdzakelijk uit koolstof opgebouwd, het wagendak en de voorruit vormen één glazen geheel dat aansluit op de achterruit. Met 500 pk voor een gewicht van 1400 kg is de 907 een cocktail dat voor spetterend vuurwerk kan zorgen. Maar Peugeot kijkt ook verder vooruit en de Quark illustreert de voortschrijdende interesse voor de brandstofceltechniek. De op de vier wielen elektrisch aangedreven quad zit boordevol technische hoogstandjes, van de aluminium- en koolstofonderbouw tot de afneembare interface. De Renault Wind driezitter stond al eerder te kijk, maar de Fluence is helemaal nieuw. Conceptueel is de Fluence niet meteen een topper, maar hij onderstreept andermaal de wil van Renault om voortdurend te vernieuwen. Eigenlijk is de vierzitscoupé een stijloefening die elegant en sportief oogt. Binnenin werd bijzonder veel aandacht besteed aan de materialen en aan de vormgeving ervan. Het dashboard is in leder, op de middenconsole staan de intuïtieve bedieningselementen, geheel in de lijn van het touch de- sign. Via een joystick kan de rijder de voornaamste functies van het voertuig kiezen. Maar het opmerkelijkste zijn de stoelen in bedrukt leer die op een rail werden gemonteerd. De zijkanten van de stoelen en de rugleuning ontvouwen zich als de portieren geopend worden. De achterbank is breed en gezellig, de leesspots werden in het plafond weggewerkt, en worden met een klein leren lipje te voorschijn getoverd. De achterklep opent om een centraal scharnier en glijdt vervolgens boven het dak, terwijl de kofferruimte met Margaux-leder werd bekleed. Pierre Darge