Een modeweek in filmpjes heeft voor- en nadelen. Je kunt gemakkelijk fastforwarden. En je hoeft zelfs niet live te kijken. Maar de frissons die je soms krijgt van een traditionele catwalkshow? Ze bleven zeldzaam.
...

Een modeweek in filmpjes heeft voor- en nadelen. Je kunt gemakkelijk fastforwarden. En je hoeft zelfs niet live te kijken. Maar de frissons die je soms krijgt van een traditionele catwalkshow? Ze bleven zeldzaam. In Milaan ging bijna alle aandacht naar Prada. De tweede collectie van Miuccia Prada en Raf Simons was uitstekend, maar ook een beetje voorspelbaar - iets wat Prada nooit is geweest. De Parijse modeweek werd geopend door het Chinese label Sankuanz, op de eerste verdieping van de Eiffeltoren. Of zo leek het tenminste. Deze Eiffeltoren bleek een kopie, opgetrokken in een buitenwijk van Hangzhou. Je kon daar van alles uit afleiden, maar toch vooral dat Parijs, wat de mode betreft, een state of mind is, een abstractie. Dus showden de Japanse labels Kolor en Doublet vanuit, respectievelijk, een klassieke tuin in Tokio en een afvalverwerkingsterrein in Yokohama, met een publiek in de gietende regen. In Japan was het al donker. In Europa moest de dag nog beginnen. Angus Chiang rolde een rode loper uit voor een bioscoop in Taipei. Rick Owens zorgde voor een straalverbinding met het Lido in Venetië. Louis Vuitton, Hermès en Dior bleven gewoon in Parijs. Etudes, dat een dansperformance hield in shoppingmall Châtelet-Les Halles, zorgde voor een van de hoogtepunten van de week. Het mooiste filmpje? Wales Bonner, die gedichten liet voorlezen van Nobelprijswinnaar Derek Walcott. De sterkste collecties? Dries Van Noten, Dior, GmbH en Botter. Waarom? Dat leest u in ons uitgebreid verslag op weekend.knack.be/mannenmode