Z ijsprong. De naam alleen al zegt veel. Gelegen in een appendix-straatje van de Mechelsesteenweg vraagt de nieuwe galerie van Daisy Verheyden en Peter Vermandere letterlijk een zijsprong. Figuurlijk ligt dit initiatief in het verlengde van hun vroegere projecten: "Na de livingtentoonstellingen wilden we een ruimte creëren waar we permanent werk kunnen tonen, van onszelf én van anderen", zegt Daisy. Een klein zijsprongetje dus. Die ruimte lijkt op een grote betonnen doos, sfeervol ingericht met houten kastjes op metalen voeten, veel glas en zorgvuldig gedoseerd licht. Ter gelegenheid van de opening in november vorig jaar toonden ze ...

Z ijsprong. De naam alleen al zegt veel. Gelegen in een appendix-straatje van de Mechelsesteenweg vraagt de nieuwe galerie van Daisy Verheyden en Peter Vermandere letterlijk een zijsprong. Figuurlijk ligt dit initiatief in het verlengde van hun vroegere projecten: "Na de livingtentoonstellingen wilden we een ruimte creëren waar we permanent werk kunnen tonen, van onszelf én van anderen", zegt Daisy. Een klein zijsprongetje dus. Die ruimte lijkt op een grote betonnen doos, sfeervol ingericht met houten kastjes op metalen voeten, veel glas en zorgvuldig gedoseerd licht. Ter gelegenheid van de opening in november vorig jaar toonden ze juwelen van zichzelf en twee bevriende ontwerpers ( Geertje Bruynincks en Sofie Vermeulen). Voor de tweede tentoonstelling kozen ze het thema Paas Parel Parade: 22 juweelontwerpers tonen elk minimum vijf sieraden met parels. Alle twee zijn ze het erover eens: de galerie mag niet de hoofdbezigheid worden. Daisy: "We willen het beperken tot twee tentoonstellingen per jaar. Daar komt immers zoveel bij kijken en we willen voldoende tijd overhouden voor onze eigen ontwerpen." Welke richting ze voor Zijsprong kiezen, is nog niet helemaal duidelijk. Hedendaagse juwelen, ja, zoveel is zeker. Maar hoe ver willen ze daarin gaan? Welke criteria zullen ze hanteren? "Dat is heel moeilijk", meent Peter. "Hoe moeilijk, hebben we gemerkt met deze tentoonstelling. Toen we de eerste juwelen binnenkregen, hadden we soms onze twijfels. Technisch zat het allemaal wel goed, maar het ontwerp beantwoordde soms niet aan onze verwachting. Maar Daisy's grootmoeder vond dan precies dat juweel heel mooi. En dan ben je uitgepraat. Wie zijn wij om aan anderen te zeggen wat mooi is en wat niet?" "We vinden het belangrijk om ook voeling te houden met die kant van de realiteit", vult Daisy aan. "De realiteit van gewone mensen die voor een speciale gelegenheid een ring kopen of een hanger. We willen niet alleen ruimte bieden voor uitgesproken conceptuele ontwerpen, maar ook voor juwelen die technisch sterk zijn en qua idee toegankelijker voor een groot publiek. We hopen dat dat naast elkaar kan." Tussen supercommercieel en extreem conceptueel zit een breed en grijs gebied, waar de kwaliteit heel ongelijk is. En dat is ook zichtbaar in de huidige tentoonstelling. Sommige ontwerpen zijn zo klassiek dat je je afvraagt of ze hier wel thuishoren. Andere zijn dan weer wel sterk maar verdrinken een beetje in de massa. Wat opviel? De grappige broches van Elke Peeters die luisteren naar namen als Qual Total en Achiel; het halsjuweel van Cynthia Jacobs, een lusterobject dat via een parelsnoer verbonden is met een leren riempje; het parelvaasje van Daisy en het gehaakte parelmutsje van Ilse De Keulenaer. Daan De Decker maakte een containertje: als je de hanger draagt, zie je niet eens dat er parels inzitten. Peter Vermandere liet zich inspireren door de bizarre vorm van barokparels voor een nieuwe serie "monstertjes". Nik Vanden Brande toont een object Paasvogel: in een struisvogelei werd een vierkantje uitgespaard en vervangen door een zilveren exemplaar met parel. "Paas Parel Parade", tot 2 mei bij Zijsprong, Mechelsesteenweg 119B, 2018 Antwerpen. Open van donderdag tot en met zondag van 14 tot 18 uur. Tel. (03) 281.22.08, fax: (03) 230.11.67. 1. Daisy Verheyden en Peter Vermandere: "Wie zijn wij om aan anderen te zeggen wat mooi is en wat niet?" 2. Daan De Decker 3. Cynthia Jacobs 4. Peter Vermandere 5. Daisy VerheydenHilde Verbiest / Foto's Catherine Lambermont