De Porsche Cayman S mag er dan bij een eerste aanblik uitzien als een Boxster met hardtop, hij bezit wel degelijk een andere persoonlijkheid en een heel eigen achterpartij. Om te beginnen is de flexieweerstand van het koetswerk dankzij het vaste dak twee keer stijver in vergelijking met de Boxster. Bovendien beschikt de nieuweling over een achterklep en 150 liter extra bagagevolume. Ook de motor kreeg een beurt. Want die S staat daar natuurlijk niet voor niets. De cilinderinhoud werd dank zij een ruimere boring van 3.2 naar 3.4 liter gebracht en de zescilinderboxer kreeg de VariocamPlus ...

De Porsche Cayman S mag er dan bij een eerste aanblik uitzien als een Boxster met hardtop, hij bezit wel degelijk een andere persoonlijkheid en een heel eigen achterpartij. Om te beginnen is de flexieweerstand van het koetswerk dankzij het vaste dak twee keer stijver in vergelijking met de Boxster. Bovendien beschikt de nieuweling over een achterklep en 150 liter extra bagagevolume. Ook de motor kreeg een beurt. Want die S staat daar natuurlijk niet voor niets. De cilinderinhoud werd dank zij een ruimere boring van 3.2 naar 3.4 liter gebracht en de zescilinderboxer kreeg de VariocamPlus variabele kleppentiming en de variabele lifthoogte van de 911 mee. Als strikte tweezitter valt hij toch weer 55 kg lichter uit dan zijn grote broer met zijn 2+2-traditie. Tel daarbij een verzorgde aerodynamica met een gestroomlijnde bodemplaat en op papier komt de Cayman S met zijn mogelijkheden al aardig in de buurt van de basis 911. Met zijn lichtere gewicht en zijn 295 pk (15 pk meer dan de Boxster S, 30 pk minder dan de basis 911) moet hij op de diverse snelheidstests nauwelijks onderdoen voor de 911. Bij de kilometer met stilstaande start blijft hij minder dan een seconde achter op zijn grote broer. Bovendien is hij als een echte Porsche ook best te rijden bij lage snelheid en zelfs in de stad. De motor is zeer soepel, de versnellingsbak vlot te bedienen en het ontkoppelingspedaal niet te zwaar. Alleen reageert de ophanging wat stug op riooldeksels, op snelheid is die dan weer een voorbeeld van stevig (niet : hard) comfort. Uiteraard ontvluchten we met de Cayman S meteen de stad om de wagen de vrije teugels te geven. Dat kan overigens op drie niveaus : wie zich niet al te zeker voelt, blijft van alle knoppen af en krijgt dan de PSM-engelbewaarder mee, Porsches bloedeigen stabiliteitsmanagement. Mag het wat sportiever, dan kiest men voor de 'sporttoets', waarbij het PSM gedeeltelijk wordt afgezet. Wie over voldoende zelfvertrouwen en ervaring beschikt, kan ook het systeem uitschakelen, al blijft dat waakzaam : als het ABS op één van de voorwielen een slip detecteert, staat het PSM in geen tijd weer aan zijn zijde. Met het PSM uitgeschakeld en de voet op het gas, ontpopt de Cayman S zich als een echte Porsche, maar dan met de extra stabiliteit van de middenmotor. Het mooist wordt het feest boven de 5000 toeren als zowel het geluid als de gebundelde krachten voor een zeer opwindende ervaring zorgen. De Cayman S is 19.000 euro goedkoper dan de 911. Motor : centraal achterin gemonteerde zescilinder boxermotor, die via een manuele zesbak de achterwielen aandrijft. Potentieel : maximaal vermogen van 295 pk/217 kW bij 6250 toeren/minuut en maximumkoppel van 340 Nm tussen 4400 en 6000 toeren/minuut. Afmetingen : 434,1 cm (l), 180,1 cm (br), 130,5 cm (h) en 241,5 cm (wielbasis). Koffervolume : 150 liter (vooraan) + 260 liter (achteraan). Verbruik in liter/100 km : 15,3 (stad), 7,8 (buiten stad), 10,6 (mix). CO2-emissie : 254 gr/km. Prijs, inclusief btw : 62.315 euro, vermeerderd met 4957 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 1244,76 euro. Andere versies : geen. Pierre Darge