Stap 1 : Papierdraden maken

Vincent Sheppard is dé Belgische expert in Lloyd Loom meubels met op het eerste gezicht de looks van rietvlechtwerk, maar vervaardigd uit papier. Waarom? Vanwege de snelheid (weefmachines werken nu eenmaal sneller dan ambachtelijke rietvlechters) en de touch (ze voelen zachter aan, kraken niet én hebben geen haakjes waar kleding aan blijft vasthaken).
...

Vincent Sheppard is dé Belgische expert in Lloyd Loom meubels met op het eerste gezicht de looks van rietvlechtwerk, maar vervaardigd uit papier. Waarom? Vanwege de snelheid (weefmachines werken nu eenmaal sneller dan ambachtelijke rietvlechters) en de touch (ze voelen zachter aan, kraken niet én hebben geen haakjes waar kleding aan blijft vasthaken). Het is een meterslange rol van hetzelfde papier waarmee we onze lagereschoolboeken kaftten waaruit reepjes van 4,5 cm worden gesneden. Elk reepje passeert dan door een machine die het opdraait tot een stevige koord. Soms wordt het papier rond een ijzerdraad gedraaid zodat een veel steviger 'gewapend' koord ontstaat. De papieren koorden worden samen met de 'gewapende' draden tot grote matten geweven. Duizend bobijntjes bevoorraden een weefgetouw dat in een vorig leven textiel geweven heeft, maar omgebouwd werd om papier te kunnen weven. Er bestaan twee soorten matten : ofwel worden de 'gewapende' koorden enkel in de breedte gebruikt, ofwel in de breedte en in de lengte. Die laatste zijn uiteraard de sterkste matten en die zullen in de volgende stap gebruikt worden om zittingen en leuningen te maken, de plaatsen waar een stoel de meeste druk opvangt. Tegelijkertijd vlecht een andere machine draden tot een afboordlint. Op houten frames uit Italië worden de papiermatten vervolgens opgespannen en vastgeniet. In de fabriek in Indonesië worden de stoelen gemaakt met een aluminium onderstel. Ze worden afgewerkt met een gevlochten lint. Het bekleden van de frames is een zware klus die tijd en ervaring vraagt : pas na twee jaar opleiding is een vakman gespecialiseerd genoeg om helemaal zelfstandig een stoel af te werken. Nauwkeurigheid en de juiste spanning zijn essentieel. Eén man doet er een volledige dag over om vijf stoelen van het Williammodel te bekleden. Net voor hij in de verfspuitcabine gaat, krijgt elke stoel nog een bad om stof te verwijderen en het weefsel te fixeren. De stoelen die voor de outdoorcollectie bestemd zijn, krijgen nog een extra bad met latex. In de fabriek staan dertig verschillende potten verf klaar, maar de witte, zwarte en grijze tinten zijn het populairst. Tekst Leen Creve - Foto's Diane Hendrikx