Oostende mag niet klagen over zijn souvenir- en fotoalbum. De Bal du Rat Mort- en strandtaferelen van James Ensor zijn de wereld rondgegaan, Léon Spilliaert bevroor de badplaats in zijn mooiste licht en fotograaf Maurice Anthony installeerde zijn driepoot op elke hoek van het Brussel-aan-Zee van Leopold II.
...

Oostende mag niet klagen over zijn souvenir- en fotoalbum. De Bal du Rat Mort- en strandtaferelen van James Ensor zijn de wereld rondgegaan, Léon Spilliaert bevroor de badplaats in zijn mooiste licht en fotograaf Maurice Anthony installeerde zijn driepoot op elke hoek van het Brussel-aan-Zee van Leopold II. Aan die rijke geschiedenis voegen de Vrienden van de provinciale Musea Antwerpen een bladzijde toe. In het kader van hun langlopende project Documentaire Foto-opdrachten in Vlaanderen stuurden ze Kristien Buyse naar zee voor een actueel stadsportret. De fotografe, die we vooral kennen van haar reportagewerk onder meer in Weekend Knack, koos niet toevallig voor de panoramische camera. Dat ingenieuze fototoestel (dat niet simpelweg een negatiefstrookje belicht met wat er zich voor de lens afspeelt, maar een zwaaibeweging maakt en alles opneemt in een boog van bijna 180°) levert per definitie bevreemdende beelden op. Nooit stemt zo'n foto overeen met wat ons oog ziet of kan zien. Als wij een landschap bekijken, zien we alleen de minuscule details ervan, kriskras door en razendsnel na elkaar: boom, wolk, struik, koe, vliegtuig, gras, prikkeldraad, vlinder, onze eigen voeten, lucht. De panoramische camera geeft alles ineens, maar in één lange smalle strook. Kristien Buyse zet die techniek volledig naar haar hand en gaat in haar documentair werk een eind verder: ze brengt elementen samen die we (liever) apart zien: de Zeedijk van Leopold II én het Ola-huisje van Martine; de jachthaven én ingeduffelde wandelaars én een huwelijksfoto in wording; het grijs van de statige gevels én het schreeuwerige assortiment bermuda's, badpakken en plastic draagtassen waarmee de badgast aangeeft dat het vakantie is. Ze verkent ook de minder voor de hand liggende delen van Oostende: een voetbalveld, havengebied, een uithoek op de renbaan of de vismijn in actie. De fototentoonstelling Walk on the Wide Side deelt deze zomer het PMMK met een overzicht van Pierre Alechinsky's werk en met de Japanse keramiekkunstenaar Hoshino. De catalogus, waarin alle foto's van Kristien Buyse zijn afgedrukt, bevat ook teksten van Eric de Kuyper en Michiel Hendryckx."Walk on the Wide Side", van 14 juli tot 12 november in het Provinciaal Museum van Moderne Kunst, Romestraat 11, Oostende, Tel. 059/50.81.18.Foto's Kristien Buyse