Het moet tien jaar geleden zijn, ergens een grijze dag in juni. Samen met een Franstalige collega en een team van het cosmeticamerk Shiseido, stond ik zenuwachtig te schuifelen in de exclusieve parfumzaak Les Salons du Palais Royal in Parijs. We wachtten op Serge Lutens, toen artistiek directeur bij Shiseido en al een levende legende in de beautysector. En een legendarisch iemand interviewen, dat vooruitzicht kan een mens wat onrustig maken. Op het afgesproken tijdstip stapte hij binnen als een personage uit een ver...

Het moet tien jaar geleden zijn, ergens een grijze dag in juni. Samen met een Franstalige collega en een team van het cosmeticamerk Shiseido, stond ik zenuwachtig te schuifelen in de exclusieve parfumzaak Les Salons du Palais Royal in Parijs. We wachtten op Serge Lutens, toen artistiek directeur bij Shiseido en al een levende legende in de beautysector. En een legendarisch iemand interviewen, dat vooruitzicht kan een mens wat onrustig maken. Op het afgesproken tijdstip stapte hij binnen als een personage uit een vervlogen tijdperk. Strak in een zwart pak, een wijde cape eroverheen geslagen en een kaarsrechte scheiding in een glad kapsel. Bij zijn aankomst ging iedereen als het ware in de houding staan en met hoofse knik werden handen geschud. In de jaren tachtig en negentig zette Serge Lutens het Japanse Shiseido op de westerse wereldkaart. De reclamebeelden die hij maakte, toonden witte wezens van een onaardse schoonheid. Kunstig, niet commercieel. "Natuurlijk kan een vrouw zich niet met hen identificeren", vertelde Lutens tijdens het interview. "Vrouwen zullen het beeld misschien gewoon mooi vinden. Of geïntrigeerd zijn. We geven onze klanten geen directieven zoals andere merken dat doen." Het werd een boeiend gesprek en ondanks zijn zorgvuldig gecultiveerde imago bleek hij een warme persoonlijkheid te zijn. Met gevoel voor humor. En met een ongezouten mening over de door marketingimperatieven geleide parfumindustrie bijvoorbeeld. In 2000 werd Serge Lutens een zelfstandig merk in de Shiseidogroep. Binnen dat nichemerk maakt hij jaar na jaar opmerkelijke parfums met nobele ingrediënten. Onze beautyjournaliste Stefanie Van den Broeck ontmoette Serge Lutens in zijn domein in Marrakech, waar hij teruggetrokken woont en werkt. Uiterst zelden ontvangt hij er journalisten. Maar als hij iemand in zijn universum toelaat, ontstaan er magische gesprekken (Een dichter met geuren, pagina 40). Met dezelfde geurnuances en met een gelijklopend vakjargon is het van de wereld van parfums naar die van wijnen maar een kleine stap. In een stevig wijndossier (van pagina 69 tot en met 81) gaat onze wijnschrijver Herwig Van Hove, als altijd streng maar rechtvaardig, op zoek naar moderne bordeauxs. Wijnmaker Stéphane Derenoncourt is een van de grote namen in Bordeaux. Herwig Van Hove maakt een ronde langs drie kastelen waar Derenoncourt adviseert. Van Hove trok ook naar Italië voor een uitgebreide proeverij. In Toscane ontdekte hij twee perfecte wijnjaren : 2006 en 2007. Maar in Piëmont, met barolo en barbaresco, blijft de lokale nebbiolo een moeilijke druif. trui.moerkerke@knack.be