Een parfum is een fantastisch cadeau, maar o zo persoonlijk. Enig advies in de parfumerie kan dit cadeau-avontuur tot een goed einde brengen.
...

Een parfum is een fantastisch cadeau, maar o zo persoonlijk. Enig advies in de parfumerie kan dit cadeau-avontuur tot een goed einde brengen.Trui Moerkerke De eerste dag dat we na de eindejaarsfeesten terug open zijn, noemen we ruildag. We krijgen dan klanten binnen die hun cadeau willen omruilen.? Rose Vranckx, zaakvoerder van parfumerie Vranckx in Leuven, kent het fenomeen. Een parfum of eau de toilette is een populair en prestigieus kerstcadeau december is de piekmaand in de parfumerieën , maar het geven ervan niet zonder risico. Ik zou het in elk geval vreselijk vinden om een in mijn ogen ?madammenparfum? te krijgen, marinegeuren hebben een nefaste werking op mijn maag en zoete bloemengeuren zijn ook al niets voor mij. Natuurlijk, een parfum kan makkelijk bijgezet worden bij andere cadeautjes die nooit de kast meer uitkomen. Bij die lelijke vaas, die pseudo-design fruitschaal of de porseleinen beeldjes. En toch. Een parfum dat je niet aanstaat lijkt me beledigender dan die lelijke vaas. Want geuren en parfumhuizen roepen emoties op. Ik wil graag geassocieerd worden met de geur en het merk van mijn lievelingsparfum, maar niet met een luchtje dat ik onuitstaanbaar vind. In een parfumerie met goede service, worden dan ook heel wat vragen gesteld vooraleer een bepaald parfum aan te wijzen als het juiste geschenk. Ideaal is het natuurlijk als de koper weet wat de ontvanger gebruikt. Dan kan dezelfde geur, de bijhorende badlijn of een parfum van dezelfde strekking voorgesteld worden. Maar vaak kent de weldoener het parfum van de gelukkige niet. ?We vragen dan honderduit om te weten te komen voor welk type het cadeau bestemd is?, aldus Rose Vranckx. ?Bij een sportief type bijvoorbeeld, denk ik aan een lichte, gecitroneerde geur. Bij een klassieke dame aan een droog parfum. Leeftijd speelt ook een rol. Aan een 18-jarige geef je geen te klassieke of zware geur.? De grote parfumhuizen organiseren geregeld cursussen om het verkoopteam van parfumerieën wegwijs te maken in de vele geurfamilies. Christian Dior stuurde voor de feestdagen een praktische syllabus rond. Met verkooptechnieken voor vrouwen- en mannengeuren (bij een vrouw neem je de hand vast om de geur erop te spuiten, bij een man niet) en een overzichtelijke classificatie van hun parfums. Toch is het voor de verkopers niet altijd makkelijk. ?Mensen beheersen die terminologie niet en drukken zich verkeerd uit. Ze kunnen zich niet altijd iets voorstellen bij een zoete, scherpe, kruidige of droge geur.? Vandaar dat strips waar de geur op gespoten wordt, een goed hulpmiddel zijn. Rose Vranckx : ?We spuiten van enkele groepen een geur op een kaartje en kunnen dan zo verder gaan in de gewenste richting. Het probleem is wel dat je niet te veel kan laten ruiken : na 5 parfums, ruik je niets meer.? Het onderscheid tussen parfum, eau de parfum en eau de toilette is evenmin altijd duidelijk. ?Veel klanten vragen sowieso naar parfum, terwijl ze eigenlijk eau de toilette bedoelen. Wij leggen dan uit dat een parfum en in iets mindere mate een eau de parfum, een hogere concentratie hebben en daardoor zachter en rijker overkomen. Maar er is natuurlijk het prijsverschil. Daarom informeren we ook naar het te spenderen budget. Het moet gezegd dat vooral mannen de prestigieuze parfumversie als geschenk kopen. Mannen zijn ook beslister : na drie tot vier geuren, kiezen ze.? Bij de keuze van een geurig cadeau speelt de naam en het prestige van een parfumhuis een grote rol, noem het zekerheden. Nieuwe parfums waarrond heel wat reclame gemaakt wordt, scoren ook goed. ?Soms krijgen we plots veel vragen naar een bepaalde geur. Dan ontdekken we dat er die week bijvoorbeeld een scent strip in een magazine zat.? Een cadeaubon is een veilige oplossing, maar verre van romantisch. Nergens worden immers zo'n mooie pakjes gemaakt als in een parfumerie. Bij Vranckx hebben ze trouwens een goede truc om het risico te beperken. Als er staaltjes voorhanden zijn, geven ze die met het pakje mee. Of ze stoppen er een kaartje bij met de geur op. Zo kan degene die het geschenk krijgt, eerst de geur proberen.