De voorbije weken werden recordprijzen genoteerd voor diamanten en juwelen. Een hype veroorzaakt door de crisis ? Experts nuanceren : Oost en West blijken tuk op draagbare juwelen.

Sotheby’s Geneve schoot onlangs de hoofdvogel af met een wereldrecord voor diamant. ‘The Pink Star’, een kanjer van ongeveer 59 karaat, werd er afgehamerd op 62 miljoen euro. Christie’s had een dag eerder de ‘Orange’ verkocht, bijna 15 karaat, voor 35 miljoen euro. Dit is natuurlijk de top van de markt. Het record voor een Picasso is evenmin representatief voor de hele kunstmarkt. “Maar toch”, legt Sotheby’s-expert Gabriella Mantegani uit, “stellen we een groeiende belangstelling vast voor prachtige, zuivere en het liefst gekleurde diamanten : roze, groen, geel of blauw. Zowel oosterlingen als westerlingen kopen die. Ze willen die stenen heus niet alleen om in een kluis op te bergen als investering. Juwelen worden gedragen, meer dan ooit !”

De Aziaten hebben meer belangstelling voor de stenen dan voor de antieke juwelen. “Sommige oosterse culturen houden immers niet van gedragen juwelen.” Mantegani stipt ook aan dat in het topsegment van de markt de belangstelling voor ringen, oorringen en armbanden groot is. De smaak blijft vrij klassiek, maar wat er echt antiek uitziet, in negentiende-eeuwse stijl bijvoorbeeld, is minder gezocht.

REFUGE

Volgens de Antwerpse juwelier Emmanuel Katz (Jewel in a Box) is de hype vooral een modetrend. Het is niet door de stijging van de goudprijs dat de belangstelling voor juwelen toeneemt. “Ook andere aspecten verklaren het succes van oudere juwelen,” aldus Emmanuel Katz, “de juwelen van enkele tientallen jaren geleden getuigen meestal van een ambachtelijke deskundigheid die nu bijna verloren is gegaan. Ze zijn gewoon prachtig gemaakt en dat wordt weer gewaardeerd. Het is ook een feit dat vintagejuwelen soms tot vijftig procent goedkoper zijn dan nieuwe ! Toch aarzelen velen nog om tweedehandsjuwelen te kopen. Terwijl ze eigenlijk een betere investering zijn.”

1960 TOT ’80

“Er zijn natuurlijk enkele trends vast te stellen”, legt Emmanuel Katz uit, “net zoals jongere mensen nu tuk zijn op het design, de muziek en de mode uit de jaren zestig tot tachtig, zijn ze dat ook op de juwelen uit die tijd. Een ouder publiek heeft die periode zelf meegemaakt en kiest voor oudere juwelen, in de art-decostijl van de jaren dertig of vijftig. Art deco blijft trouwens in. Juwelen van de grote Franse huizen, zoals Boucheron, blijven ook een vaste waarde. Zeker als ze gesigneerd zijn, dan stijgt de waarde. Maar kijk ook uit naar minder prijzige stukken, zonder signatuur, die kunnen net zo goed zeer mooi zijn.”

DE STIJL

Niet alle oude juwelen scoren, merken beide experts. Broches zijn bijvoorbeeld moeilijk verkoopbaar. Barokke ringen spreken meer tot de verbeelding dan simpele modellen. Maar de mensen die oude juwelen kopen, verkiezen vooral het klassieke design. Wat er te modern uitziet, blijft liggen.

Info : www.sothebys.com, www.christies.com, www.jewelinabox.be

DOOR PIET SWIMBERGHE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content