De glamour van oude Holly- wooddiva’s blijft een dankbare bron van inspiratie voor modeontwerpers.De retrotrend, de retour naar vrouwelijkheid en glamour, werd enkele seizoenen al ingezet door Prada en eindigt onvermijdelijk bij de silhouetten en stijliconen van de jaren vijftig.

Opvallend veel ontwerpers lieten zich inspireren door de glamour van oude filmdiva’s. Alexander McQueen vond zijn muze in Rita Hayworth, John Galliano viel voor de strakke rokken en theatrale make-up van MarlĆØne Dietrich, Marylin Monroe en Elizabeth Taylor inspireerden Marc Jacobs tot luchtige zomerjurkjes en Dolce & Gabbana voerden dit seizoen een opmerkelijke Marylin Monroe-jurk ten tonele. De trenchcoat van Lauren Bacall maakt een gevierde comeback als ultieme klassieker en ook de Capri-broek van Audrey Hepburn wordt in ere hersteld. Hepburn tout court wordt naar voren geschoven als een van de grootste stijl-iconen die ook vandaag haar invloed laat gelden.

In de cosmetica wordt ze gerecupereerd door Givenchy, die l’Interdit – het parfum dat Hubert de Givenchy speciaal voor haar creĆ«erde – een tijdje geleden opnieuw introduceerde. Liv Tyler werd aangenomen als hedendaagse reĆÆncarnatie van Hepburn, die de Franse elegantie van het merk met een dosis Amerikaanse spontaniteit en ongedwongenheid moet injecteren. Chanel wist Nicole Kidman te strikken, Lux pikt zijn filmsterrentraditie weer op met Sarah Jessica Parker, die als gezicht van de beroemde zepen in de voetsporen treedt van onder andere Jane Fonda en Marylin Monroe.

De lijst is eindeloos, maar slechts Ć©Ć©n merk heeft authentieke glorie in de archieven zitten : Lancaster kan zich op niemand minder dan Grace Kelly beroemen. Het merk creĆ«erde in de jaren zeventig voor haar de Ligne PrinciĆØre, een volledige verzorgingslijn die beschermde tegen rimpels en pollutie. Het gamma mocht het wapenschild voeren en Kelly aanvaardde het meterschap van het merk voor het leven.

Lancaster was na al die jaren aan een facelift toe en zette het Renaissance-project op poten, waarin formules, verpakking, imago en communicatie onder de loep werden genomen. Men blonk het glamoureuze verleden op en vertrok van de roots : de mediterrane lifestyle in Monaco, de heimat van het merk. Monaco is als zonnige scĆØne van de jetset een gedroomde setting voor luxeproducten en kreeg bijgevolg een prominente rol toebedeeld : het wordt naar voren geschoven als een soort keurmerk, zoals een adres op de Place VendĆ“me in Parijs dat is. Verpakkingen kregen een luxueus jasje van wit goud met een druppel liquid sunshine of geelgoud in de dop. Formules werden verrijkt met mediterrane ingrediĆ«nten en het ideaal van mediterrane schoonheid wordt verpersoonlijkt door een gedistingeerde blondine, die een ver nichtje van Grace Kelly zou kunnen zijn. n

Tekst Sofie Albrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content