2008 wordt beslist een mijlpaal voor de Noorse hoofdstad. Niet alleen werd de gloednieuwe opera er onlangs ingehuldigd. Ook het eerste designhotel opende de deuren. De stad der Vikingen schudt haar ruige bolster af en ruilt het in voor een fris en jong imago.

Hoge dosis glamour

Gestructureerd en efficiënt. Scandinavië staat ervoor bekend. De Airport Express, een gestroomlijnd ontworpen treinstel, brengt de pas gelande passagiers om de tien minuten in een vaart van 210 kilometer per uur naar het centrum van de hoofdstad. Ondertussen worden de highlights van stad en omstreken op kleine plasmaschermen vertoond. Meteen duidelijk dat de Noorse hoofdstad zich meer bekommert om haar imago dan die van Europa met haar knarsende Zaventemboemeltje.

Op loopafstand van het Centraal Station ligt het gloednieuwe Grims Grenka. Door het late uur laat ik me verleiden tot een taxi wat me, ondanks de korte rit, een gepeperde rekening oplevert en de reputatie van Noorwegen als een van de duurste landen ter wereld meteen hard maakt.

Om de glorie van Oslo’s eerste design-hotel ten volle te ervaren, ben ik iets te vroeg. Of zij iets te laat, want de verbouwingswerken van het rode bakstenen gebouw uit het begin vorige eeuw liepen meer dan een half jaar vertraging op. Wat ondertussen is afgeraakt, oogt alvast belovend. Met de donkere vloeren en gitzwarte muren opgelicht door wisselend kleurlicht, en hostesses in gitzwarte pakken met lakleren laarzen, waan ik me in de entree van een chique discotent. Een kosmopolitisch sfeertje dat wordt doorgetrokken in de glitterbekleding van het zitmeubilair, zonder echter in kitsch te vervallen. Als tegengewicht voor de dosis glamour zorgen de natuurlijke materialen als hout, steen en leder ; een verwijzing naar de Noorse natuur. Ook in de inrichting van de kamers wordt er allusie gemaakt op ’s lands grootste troef. Een kleurenpalet van grijs (graniet), ijsblauw (water), gebrand oranje (herfstbladeren) en vaalgroen (mos) wordt vrij vertaald in een combinatie van luxe, comfort en sensualiteit. Naast domotica, een B&O flatscreentelevisie voorzien van internationale betaalzenders en voltijdse roomservice zorgen zijdezachte lakens van gekamd Egyptisch katoen en de hippe producten van het Londense cultmerken Organic Pharmacy en Anatomicals voor een hoge verwenfactor. Wie nog meer wil, kan een beroep doen op een Mile High Kit met minivibrator en toebehoren of een Fun in a Box bestellen : thematische verrassingsdozen met onder meer Toys in a Box, Romance in a Box, Birthday in a Box tot zelfs een Wicked Wedding in a Box. Een originele gimmick van Angelica Montez, event manager van het Grims Grenka, waarbij ze zich liet inspireren door de mystiek en zinnelijkheid uit het Oosten. Nog meer oosterse sensualiteit in het kosmopolitisch ingerichte restaurant Madu, waar de Britse chef-kok Robert Heren met een nieuwe Aziatische keuken in de vorm van originele dimsum het Oosten dichterbij haalt.

Stad in versnelling

Was de Noorse hoofdstad tot voor enkele jaren geleden het saaie broertje van de hippe Scandinavische steden Stockholm en Kopenhagen, in een minimum van tijd wist de stad het roer om te gooien. Een groeiende jongerencultuur en ingrijpende urbanistische inspanningen hebben daar toe bijgedragen. Het gigantische bouwproject op de afgedankte scheepswerven aan de westzijde van het stadscentrum, Aker Brygge, met tal van hippe boetiekjes, musea, theaters, restaurants en terrasjes aan de rand van het water (wij pikten er Café Solo, Bord, Olivia en het ietwat klassiekere maar heerlijke visrestaurant Lofoten uit) veranderden de stadkanker in enkele jaren tijd tot een van de levendigste buurten van Oslo. De oude industrie verdween en trendy shopping malls verrezen zoals The House of Oslo, met een dertigtal interieurboetieks onder één dak, onder meer het prestigieuze Illums Bolighus ( Munkedamsveien), verrezen. Beslist een bezoek waard voor liefhebbers van design.

Oslo is een stad opgedeeld in buurten. Zowat elk deel heeft zijn eigen identiteit met zijn specifieke uitstraling en sfeer. Luxeboetieks en verleidelijke winkelcentra als Steen & Strøm(Nedre Slottsgate 8) rond de populaire Karl Johansgate, zowat de Nieuwstraat van Oslo, geven kleur aan de statige stenen handelshuizen van de binnenstad. In een van de zijstraten, naast het Franse luxemerk Louis Vuitton, schittert de flagshipstore van Moods of Norway (Akersgate 18, www.moodsofnorway.com). Een Noors melkmeisje in de etalage, een goud geverfde tractor en een uit het leven gegrepen inrichting van een traditioneel Noorse woonkamer vormen het decor van kleurrijke excentrieke jasjes en speelse accessoires van het trendy Noorse merk. Robbie Williams en Tommy Lee (je weet wel, de wederom wederhelft van Pamela) worden regelmatig in opvallende outfits van het Noorse designerduo gezien.

In het westen van de stad, vanaf het Na-tionaal Theater, wordt het nog een tikkeltje exclusiever. Te beginnen met Norway Design (Stortingsgate 28), een doolhof aan panden die in verbinding staan met een van Oslo’s meest toonaangevende interieurwinkels Tannum, herbergen een eigenzinnig allegaartje van originele Noorse ontwerpen van zowel kledij, accessoires als van glas en keramiek. Op het einde van het Slottspark beginnen de wijken Majorstua en Frogner, de speeltuin van welgestelde Osloërs met een optrekje in de elegante negentiende-eeuwse appartementsgebouwen. Rustige groene straten zijn doorspekt met galerietjes, dure boetiekjes met exclusieve Italiaanse en Noorse ontwerpers als Arne & Carlos en Ann K, de Noorse Ann Demeulemeester. Interieurshops en antiquairs afgewisseld met kleurrijke terrasjes en exotische (vooral Italiaanse) traiteurwinkeltjes zorgen voor een kosmopolitisch sfeertje. Op Skovveien 12 houdt het nichtje van de Noorse koningin, Benedikte Ferner, er een chique zaak open, waar Noorse beroemdheden en gekroonde hoofden zich regelmatig komen bevoorraden. Vooral rond Bygdøy en Bislet krioelt het van de dure boetiekjes. Voga (Bogstadveien 1) is een vast adres van lokale rocksterren en Soul (Bygdøy Avenue 28) zou alvast bovenaan op de favoriete adressenlijst van Charlotte in de Noorse versie van Sex and the City prijken. Tal van hedendaagse restaurants en knap ingerichte wijnbars verzekeren er tot in de late uurtjes de nodige exclusieve verstrooiing.

Sinds kort heeft de stad er een nieuwe trendy buurt bij : Grünerløkka. De tot voor enkele jaren minder aantrekkelijke arbeidersbuurt ontpopte zich in ijltempo tot de heimat van jong en artistiek.

Te vergelijken met het trendy Südermalm in de Zweedse hoofdstad, speelt ook hier voorlopig zich alles af rond enkele straten : Markveien en Thorvald Meyersgate.

De prijzen in de alternatieve cafeetjes en kleurrijke eettentjes zijn er opmerkelijk goedkoper dan in de andere delen van de stad. Dat verklaart meteen het succes bij de jongere generatie voor wie eco en bio de dagelijkse norm zijn, en vintage en tweedehands wordt verkozen boven massaconsumptie en designerkledij. Namen als Trabant Clothing Compagny (Marveien 56) en Bistro Brocante (Thorvald Meyersgate 40 ) spreken voor zich.

Niet te verwonderen dat nieuwe trends hier het daglicht zien en trendwatchers er de sfeer gaan opsnuiven. Stilaan krijgt Grünerlokka ook aantrek van gevestigde merken met een jong en alternatief imago. Granit (Thorvald Meyersgate 55), een soort Scandinavische Muji, palmde er een hoekpand in, wachtend tot andere volgen.

Muzikale ijsberg

De absolute talk of the town van het moment is echter de opening van het opmerkelijke operagebouw aan de rand van de oostelijke haven van de Oslo-fjord. Voor de ene een ijsberg, voor de ander een skipiste of een bovenmaats luxejacht. Eén ding staat vast : het monumentale gebouw van wit carraramarmer spreekt tot de verbeelding. Hoewel de muziekliefhebbers nog moeten wachten tot het najaar om hun geliefde opera’s te horen weerklinken, trekt het operagebouw al sinds de bouwfase van heinde en verre bezoekers om het spectaculaire ontwerp, dat zweeft tussen lucht en water, van dichtbij te bewonderen. Want zoveel is duidelijk, het gigantische project is meer dan een nieuw onderkomen voor opera en ballet, maar evenveel bedoeld als een internationale ontmoetingsplaats. Nu al wordt het gebouw beschouwd als het icoon van het nieuwe Oslo. Een pluim op de hoed van architect Snøhetta. Het architectenbureau uit Oslo met een stek in New York is niet aan zijn proefstuk toe. Toch is dit project voor Snøhetta ( what’s in a name : Snøhetta is ook de naam van de hoogste berg van het Noorse natuurpark Dovrefjell) dat meer dan tien jaar in beslag nam, veruit het meest spectaculaire. Aan de buitenkant opgevat als een natuurlijke schakel in het landschap tussen de heuvels van Ekeberg en de Oslofjord, omarmt de enorme hal van glas de bezoeker als een reusachtige zuurstofbel en biedt een schitterend uitzicht op de stad en het water. In tegenstelling tot de geometrische rechte lijnen van de buitenzijde verbluffen binnenin soepele lijnen en ronde vormen. De eigenlijke concertzaal is gevat in een torenhoge centrale houten cilinder van lichtgekleurde Noorse eik. Een klassieke structuur met donkere houten balkons, minutieus uitgevoerd door Noorse botenbouwers, en oranjerode fluwelen zitjes uitgerust met een schermpje voor elektronische simultaanvertaling, brengen de oude kunst resoluut naar de eenentwintigste eeuw.

Tekst en foto’s Kat de Baerdemaeker

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content