Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

De Nissan Murano is niet alleen een cross-over tussen een terreinwagen en een break, hij brengt ook de unieke combinatie van een CVT met een motor op hoog niveau. De continuvariabeletransmissie is een uitvinding van de Nederlandse gebroeders Van Doorne die er in de Dafjes van weleer roem mee verwierven. De originele versnellingsbak, met een overbrengingsverhouding die constant verandert, bleef lange tijd beperkt tot vrij tamme, kleine motoren omdat de overbrengingsriem moeite had met al te grote krachten. Terwijl de extra prijs een handicap bleef in het segment van de compacte auto’s waar de eerste CVT’s debuteerden.

Met de komst van de Murano en zijn potige V6-motor lijkt het bewijs geleverd dat de moderne CVT een enorm potentieel biedt, want hij blijkt moeiteloos in staat om een gewicht van bijna 1,9 ton en een koppel van meer dan 300 Nm het hoofd te bieden. Zelfs een sprint-je vanuit stilstand wordt met verve afgewerkt.

Minder goed nieuws is dat de Murano alleen met een 3.5 liter benzinemotor te koop staat en dat betekent een hoge rijtaks en een verbruik dat maar zelden onder de 12,5 liter/100 km duikt.

Ook de styling van de vierwielaandrijver is origineel, terwijl hij met een hoogte van 1,70 meter en zijn ronde neus niet eens agressief overkomt. De Murano is met een lengte van 4,77 meter een behoorlijk grote auto met binnen volop plaatsruimte en tal van originele oplossingen. Zo krijgt hij standaard een achteruitkijkcamera mee, elektrisch verstelbare pedalen, lederen stoelen en een extra lock-programma, waarmee een vaste koppelverhouding van 57-43 wordt gecreëerd voor respectievelijk voor- en achteras. Met een vrije hoogte van 18 cm kan de Murano rustig het veld in, maar een echte terreinwagen is hij geenszins.

Het dashboard mist wat karakter en het instrumentenblok dat boven op de stuurkolom is geplaatst (en er samen mee versteld kan worden), oogt een beetje goedkoop. De elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen vallen wat breed uit voor Europeanen. Instappen wordt vereenvoudigd door het easy entry-systeem, waarbij de stoel van de chauffeur automatisch achterwaarts schuift als de motor wordt afgezet. De achterbank wordt met een vingerknip neergelegd waardoor een zeer grote laadruimte ontstaat.

Op de weg voelt zo’n CVT een beetje karakterloos aan en daarom kan men ook uit zes manuele tussenstanden kiezen, maar de prestaties zijn er in ieder geval wel – al voelt dat soms niet zo aan. De Murano beschikt over een prima geluidsdemping en veel opbergvakken. Het rijcomfort is goed, alleen bemoeilijkt de grote draaicirkel het manoeuvreren in de stad.

Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content