Tien jaar geleden lanceerde Audi de TT en ver-overde daarmee de harten van designminnende autoliefhebbers. De tweede generatie kreeg een minder uitgepuurde lijn mee, maar bleek dan weer een stuk efficiënter. En nu is er de TTS, de snelste TT ooit. De nieuweling klopt zelfs de V6-versie, al gaat het om een 2.0 liter viercilinder die we uit de Golf GTI kennen, maar inmiddels stevig opgewaardeerd. Audi combineert de rechtstreekse benzine-inspuiting met een turbo, en herwerkte zowel motorblok, cilinderkop, drijfstangen, laadluchtkoeler als tu...

Tien jaar geleden lanceerde Audi de TT en ver-overde daarmee de harten van designminnende autoliefhebbers. De tweede generatie kreeg een minder uitgepuurde lijn mee, maar bleek dan weer een stuk efficiënter. En nu is er de TTS, de snelste TT ooit. De nieuweling klopt zelfs de V6-versie, al gaat het om een 2.0 liter viercilinder die we uit de Golf GTI kennen, maar inmiddels stevig opgewaardeerd. Audi combineert de rechtstreekse benzine-inspuiting met een turbo, en herwerkte zowel motorblok, cilinderkop, drijfstangen, laadluchtkoeler als turbocompressor. Daardoor levert de TTS maar liefst 272 pk (200 pk bij de GTI) en stelt zijn maximaal koppel van 350 Nm onafgebroken ter beschikking tussen 2500 en 5000 toeren/minuut. De motor, die slechts 153 kg weegt, wordt naar keuze gekoppeld aan een manuele zesbak of aan een S-Tronic met zes versnellingen en twee concentrische koppelingen. In de 2+2 coupé, 1395 kg, zorgt dat voor een gewicht/vermogensverhouding van 5,1 kg/pk. Zelf reden we de roadster, een strikte tweezitter die door de verstevigingen 60 kg meer weegt. De S-filosofie getrouw krijgt hij spiegels in geborsteld aluminium, led-lichtstippen in de koplampen en genereuze luchtinlaten mee. Achteraan vallen de grijze diffusor en de dubbele uitlaatpijpen links en rechts op. De stoelen in leder en alcantara houden de rijder perfect op zijn plaats en het ontvouwen van de krachten is bepaald indrukwekkend. Dankzij de quattro-vierwielaandrijving en een uitstekend onderstel reageert de TTS alert en geruststellend evenwichtig. De wegligging is zonder meer buitengewoon en wordt nog verhoogd door de achterspoiler die vanaf 120 km/uur automatisch uitschuift. Wie toegeeft aan de aantrekkingskracht van open rijden moet zich wel aan een paar kleine nadelen verwachten : het koffervolume is 40 liter kleiner dan bij de coupé, de twee zitplaatsjes achterin werden opgeofferd aan de automatisch opvouwbare kap en het meergewicht, gekoppeld aan een minder goede stroomlijn, zorgen voor iets mindere prestaties. Niet dat we te klagen hadden, want een sprintje naar de 100 km/uur wordt nog altijd in 5"4 afgehaspeld. Tenminste, voor wie de S-Tronic verkiest, want manueel schakelen gaat 2/10 seconden trager. Het rijden bleek niet alleen opwindend, ook meer dan comfortabel : dankzij de magnetic ride, het adaptieve dempingssysteem, wordt de kracht van de demping automatisch aangepast aan de rijomstandigheden. Daarnaast heeft de rijder de keuze tussen een normale of een sportmodus, waarbij onder meer het koetswerk met 10 mm wordt verlaagd. En speelvogels moeten weten dat het ESP over twee niveaus beschikt, zodat gecontroleerd doorslippen in beperkte mate mogelijk is. Info : www.huureeneend.nl Door Pierre Darge